Fietsbrug geopolymeer. Foto: Boskalis

Fietsbrug van cementloos beton over N69 geplaatst

Fietsbrug geopolymeer. Foto: Boskalis

In de Nieuwe N69 is een fietsbrug geplaatst van voorgespannen geopolymeerbeton. Deze cementloze brug is gemaakt van hergebruikte grondstoffen en draagt bij aan het duurzame karakter van het totale project. De fietsbrug wordt door de betrokkenen als een belangrijke doorbraak gezien in het verduurzamen van betonconstructies.

De Nieuwe N69 wordt over een lengte van 8,5 kilometer aangelegd om andere wegen in het gebied tussen België en de A67 bij Veldhoven te ontlasten. Dat betekent niet dat alles voor deze weg moet wijken: er wordt stil asfalt aangelegd en het tracé is zo uitgestippeld dat de omringende natuur en bedrijven uit de omgeving worden ontzien. Zo wordt een stuk weg van 250 meter verhoogd en op palen gezet, zodat dieren er onderdoor kunnen en de natuur niet onderbroken wordt.

Natuur

Recent kreeg het project een Duurzame Parel 2021 toegekend vanuit de Green Deal Duurzaam GWW 2.0. De duurzaamheid zit hem niet alleen in behoud en versterking van de natuur in het gebied waar de weg komt te liggen, maar bijvoorbeeld ook in het gebruik van een geluidsreducerende deklaag die voor 70 procent uit gerecyclede materialen bestaat. En ook de fietsbrug van cementloos beton past in dat rijtje.

Het artikel gaat verder onder de foto

Fietsbrug geopolymeer. Foto: Boskalis

Het object kenmerkt zich door een fors lagere CO2-voetafdruk dan bij soortgelijke bruggen van traditioneel beton. Dat komt enerzijds door het hergebruik van materialen en anderzijds omdat er geen cement hoeft te worden geproduceerd. En dan is het ook nog eens voor het eerst dat er een dergelijke brug van voorgespannen geopolymeer wordt geplaatst.

Opmaat naar nieuwe standaard

David Vermeire, directeur Boskalis Nederland, ziet het plaatsen van de brug dan ook als een mijlpaal. “De kernwaarden van Boskalis komen in deze innovatie samen. Voor het eerst is de hele cyclus van ontwikkeling, testen, productie en toepassing in een échte constructie met vrije overspanning doorlopen. Dit is de opmaat naar een ‘nieuwe standaard’ voor toepassing van nieuwe mengsels met een duurzamere samenstelling.”

Ineke Bol, programmamanager bij de provincie Noord-Brabant, laat zich eveneens enthousiast uit. “Kenmerkend voor het project Nieuwe N69 is de innovatiekracht, de intensieve ketensamenwerking en het lef om buiten de gebaande paden te gaan. Dat kwam ook mooi terug in deze fietsbrug. Boskalis, A. Jansen BV, Sqape en de provincie Noord-Brabant creëerden samen de optimale condities om deze grote stap vooruit te zetten. In een recordtempo van driekwart jaar gingen we van een innovatief idee naar realisatie. Als provincie vinden we het belangrijk hier de ruimte voor te bieden.”

Lees ook: Duurzaamheidsprijs voor N69 en Nieuwe Waterwerken Zoutkamp

Auteur: Vincent Krabbendam

Fietsbrug van cementloos beton over N69 geplaatst | Infrasite
Fietsbrug geopolymeer. Foto: Boskalis

Fietsbrug van cementloos beton over N69 geplaatst

Fietsbrug geopolymeer. Foto: Boskalis

In de Nieuwe N69 is een fietsbrug geplaatst van voorgespannen geopolymeerbeton. Deze cementloze brug is gemaakt van hergebruikte grondstoffen en draagt bij aan het duurzame karakter van het totale project. De fietsbrug wordt door de betrokkenen als een belangrijke doorbraak gezien in het verduurzamen van betonconstructies.

De Nieuwe N69 wordt over een lengte van 8,5 kilometer aangelegd om andere wegen in het gebied tussen België en de A67 bij Veldhoven te ontlasten. Dat betekent niet dat alles voor deze weg moet wijken: er wordt stil asfalt aangelegd en het tracé is zo uitgestippeld dat de omringende natuur en bedrijven uit de omgeving worden ontzien. Zo wordt een stuk weg van 250 meter verhoogd en op palen gezet, zodat dieren er onderdoor kunnen en de natuur niet onderbroken wordt.

Natuur

Recent kreeg het project een Duurzame Parel 2021 toegekend vanuit de Green Deal Duurzaam GWW 2.0. De duurzaamheid zit hem niet alleen in behoud en versterking van de natuur in het gebied waar de weg komt te liggen, maar bijvoorbeeld ook in het gebruik van een geluidsreducerende deklaag die voor 70 procent uit gerecyclede materialen bestaat. En ook de fietsbrug van cementloos beton past in dat rijtje.

Het artikel gaat verder onder de foto

Fietsbrug geopolymeer. Foto: Boskalis

Het object kenmerkt zich door een fors lagere CO2-voetafdruk dan bij soortgelijke bruggen van traditioneel beton. Dat komt enerzijds door het hergebruik van materialen en anderzijds omdat er geen cement hoeft te worden geproduceerd. En dan is het ook nog eens voor het eerst dat er een dergelijke brug van voorgespannen geopolymeer wordt geplaatst.

Opmaat naar nieuwe standaard

David Vermeire, directeur Boskalis Nederland, ziet het plaatsen van de brug dan ook als een mijlpaal. “De kernwaarden van Boskalis komen in deze innovatie samen. Voor het eerst is de hele cyclus van ontwikkeling, testen, productie en toepassing in een échte constructie met vrije overspanning doorlopen. Dit is de opmaat naar een ‘nieuwe standaard’ voor toepassing van nieuwe mengsels met een duurzamere samenstelling.”

Ineke Bol, programmamanager bij de provincie Noord-Brabant, laat zich eveneens enthousiast uit. “Kenmerkend voor het project Nieuwe N69 is de innovatiekracht, de intensieve ketensamenwerking en het lef om buiten de gebaande paden te gaan. Dat kwam ook mooi terug in deze fietsbrug. Boskalis, A. Jansen BV, Sqape en de provincie Noord-Brabant creëerden samen de optimale condities om deze grote stap vooruit te zetten. In een recordtempo van driekwart jaar gingen we van een innovatief idee naar realisatie. Als provincie vinden we het belangrijk hier de ruimte voor te bieden.”

Lees ook: Duurzaamheidsprijs voor N69 en Nieuwe Waterwerken Zoutkamp

Auteur: Vincent Krabbendam