Afsluitdijk

Testen met duurzaam beton in ‘proeftuin’ Afsluitdijk

Rijkswaterstaat biedt acht partijen uit de betonsector de gelegenheid om hun innovatieve en duurzame betonmengsels in de praktijk van de proeftuin Afsluitdijk te testen.

Met de verduurzaming van beton valt veel te winnen in het terugdringen van de CO2-uitstoot. “Daarom neemt Rijkswaterstaat als opdrachtgever van grote infrastructuurprojecten de verantwoordelijkheid om duurzame betonproductie te stimuleren. In de proeftuin Afsluitdijk kunnen acht partijen hun innovatieve en duurzame mengsels nu in de praktijk testen.” De proeftuin werd donderdag gelanceerd tijdens InnovatieExpo 2021.

De Afsluitijk is volgens RWS een ideale locatie om verschillende betonmengsels tegelijk in de praktijk te testen. “Dat gebeurt door er zogenoemde Levvel-blocs van te maken. Bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) gebruikt 75.000 van deze betonblokken om de Afsluitdijk te versterken. De proeftuin bestaat uit 32 Levvel-blocs. Dit houdt in dat acht marktpartijen die een duurzamere betonsoort hebben ontwikkeld per innovatie twee blokken mogen produceren. Er komen dus telkens twee blokken van in totaal zestien verschillende mengsels in de proeftuin te liggen. De innovatieve Levvel-blocs zijn echt onderdeel van de dijkversterking en moeten aan dezelfde eisen voldoen als de andere Levvel-blocs.”

Verschillende innovaties

De deelnemende marktpartijen gebruiken allemaal andere innovaties. C2CA Technology en Urban Mine BV zetten in op nieuwe manieren van betonrecycling. Na het crushen van betonpuin kan een deel van het zand en grind hergebruikt worden. De fijnste deeltjes kunnen ook weer gebruikt worden in een bindmiddel, waardoor je het puin dus zelfs voor cementvervanging kan gebruiken. BTE Groep, Sibelco en Mobilis vervangen traditionele cementklinker met alkali geactiveerde geopolymeren. En Heidelbergcement, Dyckerhoff en BAM gaan aan de slag met in de klinker geactiveerde bindmiddelen door met nieuwe recepturen een lagere CO2-uitstoot te bereiken.

Regelmatig onderzocht op geschiktheid

“Alle blokken voor de proeftuin zijn geproduceerd in Zaandam bij de enige groene betoncentrale van Nederland”, aldus Rijkswaterstaat. “Daarmee is niet alleen de samenstelling van het beton duurzaam, maar ook de productie. De blokken worden voor de zomer op de Afsluitdijk geplaatst. Vervolgens worden ze na een, twee, vier, zeven, tien en vijftien jaar onderzocht door het inspectie- en controle-instituut SGS op indring- en aantastingsmechanismen en doorgaande ontwikkeling van materiaaleigenschappen in de tijd. Zolang de proefblokken voldoen aan de eisen, blijven ze op de Afsluitdijk liggen. Blokken die op een gegeven moment toch niet geschikt blijken voor de zware omstandigheden op de Afsluitdijk, worden vervangen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.