Afsluitdijk

Versterking Afsluitdijk loopt drie jaar vertraging op

Afsluitdijk in 2013 Foto: Yvonne

De renovatie van de Afsluitdijk loopt zo’n drie jaar vertraging op. Het project wordt daardoor waarschijnlijk pas in 2025 opgeleverd. Dat laat minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat weten in een verzamelbrief waarin ze de Tweede Kamer informeert over meerdere watergerelateerde onderwerpen. Wie opdraait voor de hogere kosten als gevolg van de vertraging is nog onduidelijk.

Door een ontwerpfout moest het ontwerp van de nieuw te bouwen spuisluizen en van de bestaande spuisluizen in de Afsluitdijk aangepast worden. Dat kostte volgens de minister behoorlijk wat tijd en de oplevering van het hele project schuift daardoor drie jaar vooruit. Een aantal deelprojecten zullen wel op tijd klaar zijn, zoals de versterking van het dijklichaam en de bouw van twee gemalen en van twee keersluizen.

Kostenstijging

Dat de spuisluizen later klaar zijn, heeft direct gevolgen voor de hele doorlooptijd van het project omdat ook rekening moet worden gehouden met onder meer het stormseizoen. “Door het later beschikbaar komen van de nieuwe spuisluizen, is ook pas later extra spuicapaciteit beschikbaar. Daardoor moet de renovatie van de bestaande spuisluizen anders dan eerder voorzien gefaseerd worden aangepakt, zodat de bestaande spuisluizen tijdens de werkzaamheden deels in gebruik kunnen blijven en er steeds voldoende waterafvoercapaciteit beschikbaar is. Daardoor duurt de renovatie van de bestaande spuisluizen langer”, schrijft Van Nieuwenhuizen.

Door de vertraging en de aangepaste ontwerpen zullen de projectkosten stijgen. Rijkswaterstaat en de bouwcombinatie bekijken momenteel wat de beste oplossing is, wat dat betekent voor de kosten en hoe die verdeeld zullen worden. Van Nieuwenhuizen verwacht de Kamer pas komend voorjaar te kunnen informeren over de hoogte van de kostenstijging en over de exacte vertragingsduur. Meerdere bronnen hebben aan Cobouw laten weten dat die meerkosten kunnen oplopen tot boven de 200 miljoen euro.

Levvel

De 32 kilometer lange Afsluitdijk wordt de komende jaren versterkt over de hele lengte en wordt op enkele trajecten verhoogd door bouwcombinatie Levvel, een samenwerking van BAM, Van Oord en Rebel. Ook wordt de afvoercapaciteit vergroot: de spuisluizen worden uitgebreid en er worden pompen ingebouwd.

Rijkswaterstaat gunde het contract in het voorjaar van 2018 aan de bouwcombinatie en maakte toen bekend dat de opdracht een waarde van ongeveer 550 miljoen euro vertegenwoordigde. Levvel is begin 2019 officieel gestart met de werkzaamheden. Na de afronding blijft de bouwcombinatie ook nog 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Versterking Afsluitdijk loopt drie jaar vertraging op | Infrasite
Afsluitdijk

Versterking Afsluitdijk loopt drie jaar vertraging op

Afsluitdijk in 2013 Foto: Yvonne

De renovatie van de Afsluitdijk loopt zo’n drie jaar vertraging op. Het project wordt daardoor waarschijnlijk pas in 2025 opgeleverd. Dat laat minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat weten in een verzamelbrief waarin ze de Tweede Kamer informeert over meerdere watergerelateerde onderwerpen. Wie opdraait voor de hogere kosten als gevolg van de vertraging is nog onduidelijk.

Door een ontwerpfout moest het ontwerp van de nieuw te bouwen spuisluizen en van de bestaande spuisluizen in de Afsluitdijk aangepast worden. Dat kostte volgens de minister behoorlijk wat tijd en de oplevering van het hele project schuift daardoor drie jaar vooruit. Een aantal deelprojecten zullen wel op tijd klaar zijn, zoals de versterking van het dijklichaam en de bouw van twee gemalen en van twee keersluizen.

Kostenstijging

Dat de spuisluizen later klaar zijn, heeft direct gevolgen voor de hele doorlooptijd van het project omdat ook rekening moet worden gehouden met onder meer het stormseizoen. “Door het later beschikbaar komen van de nieuwe spuisluizen, is ook pas later extra spuicapaciteit beschikbaar. Daardoor moet de renovatie van de bestaande spuisluizen anders dan eerder voorzien gefaseerd worden aangepakt, zodat de bestaande spuisluizen tijdens de werkzaamheden deels in gebruik kunnen blijven en er steeds voldoende waterafvoercapaciteit beschikbaar is. Daardoor duurt de renovatie van de bestaande spuisluizen langer”, schrijft Van Nieuwenhuizen.

Door de vertraging en de aangepaste ontwerpen zullen de projectkosten stijgen. Rijkswaterstaat en de bouwcombinatie bekijken momenteel wat de beste oplossing is, wat dat betekent voor de kosten en hoe die verdeeld zullen worden. Van Nieuwenhuizen verwacht de Kamer pas komend voorjaar te kunnen informeren over de hoogte van de kostenstijging en over de exacte vertragingsduur. Meerdere bronnen hebben aan Cobouw laten weten dat die meerkosten kunnen oplopen tot boven de 200 miljoen euro.

Levvel

De 32 kilometer lange Afsluitdijk wordt de komende jaren versterkt over de hele lengte en wordt op enkele trajecten verhoogd door bouwcombinatie Levvel, een samenwerking van BAM, Van Oord en Rebel. Ook wordt de afvoercapaciteit vergroot: de spuisluizen worden uitgebreid en er worden pompen ingebouwd.

Rijkswaterstaat gunde het contract in het voorjaar van 2018 aan de bouwcombinatie en maakte toen bekend dat de opdracht een waarde van ongeveer 550 miljoen euro vertegenwoordigde. Levvel is begin 2019 officieel gestart met de werkzaamheden. Na de afronding blijft de bouwcombinatie ook nog 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite