Geld. Foto: iStock / darkojow

Bouwers Zeesluis IJmuiden eisen miljoenen van Rijkswaterstaat

BAM en VolkerWessels willen dat Rijkswaterstaat ze compenseert voor tegenvallers bij de bouw van Zeesluis IJmuiden. Het zou gaan om tientallen miljoenen euro’s.

De grootste zeesluis ter wereld wordt deze week officieel geopend door de koning. De afgelopen jaren werd het object door BAM en VolkerWessels onder de naam OpenIJ gebouwd. Zij schreven 81 miljoen euro onder het plafondbedrag van 630 miljoen euro in, legt Cobouw uit. Maar al snel kwamen er financiële tegenvallers als gevolg van misrekeningen. Het belangrijkste voorbeeld daarvan zijn de caissons die moesten worden afgezonken. Omdat ze niet sterk en stijf genoeg waren, moesten ze ingrijpend worden veranderd.

Claim van tientallen miljoenen

Al met al gingen de bouwers in dit project voor 224 miljoen euro het schip in. Rijkswaterstaat sprong voor 64 miljoen euro bij, maar dat vinden BAM en VolkerWessels niet genoeg. Zij willen gecompenseerd worden voor de verliezen als gevolg van zo’n 200 aanpassingen tijdens de uitvoering. Het zou om een claim van tientallen miljoenen gaan, mogelijk zelfs 100 miljoen euro, maar de bouwers doen daar geen mededelingen over.

Lees ook: Abnormaal lage inschrijving op grote onderhoudsaanbesteding terecht afgewezen

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

Bouwers Zeesluis IJmuiden eisen miljoenen van Rijkswaterstaat | Infrasite
Geld. Foto: iStock / darkojow

Bouwers Zeesluis IJmuiden eisen miljoenen van Rijkswaterstaat

BAM en VolkerWessels willen dat Rijkswaterstaat ze compenseert voor tegenvallers bij de bouw van Zeesluis IJmuiden. Het zou gaan om tientallen miljoenen euro’s.

De grootste zeesluis ter wereld wordt deze week officieel geopend door de koning. De afgelopen jaren werd het object door BAM en VolkerWessels onder de naam OpenIJ gebouwd. Zij schreven 81 miljoen euro onder het plafondbedrag van 630 miljoen euro in, legt Cobouw uit. Maar al snel kwamen er financiële tegenvallers als gevolg van misrekeningen. Het belangrijkste voorbeeld daarvan zijn de caissons die moesten worden afgezonken. Omdat ze niet sterk en stijf genoeg waren, moesten ze ingrijpend worden veranderd.

Claim van tientallen miljoenen

Al met al gingen de bouwers in dit project voor 224 miljoen euro het schip in. Rijkswaterstaat sprong voor 64 miljoen euro bij, maar dat vinden BAM en VolkerWessels niet genoeg. Zij willen gecompenseerd worden voor de verliezen als gevolg van zo’n 200 aanpassingen tijdens de uitvoering. Het zou om een claim van tientallen miljoenen gaan, mogelijk zelfs 100 miljoen euro, maar de bouwers doen daar geen mededelingen over.

Lees ook: Abnormaal lage inschrijving op grote onderhoudsaanbesteding terecht afgewezen

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.