Wilhelminakanaal. Foto: iStock / Dafinchi

Bediening 18 sluizen en bruggen eerder dan gepland verbeterd

River called the Wilhelminakanaal or Wilhelmina channel in the Netherlands

Rijkswaterstaat gaat de bediening van achttien sluizen en bruggen in het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart dit jaar al verbeteren. Dat stond eigenlijk voor de jaren 2022-2026 gepland, maar omdat de verouderde bedieningssystemen steeds vaker voor storingen zorgen is de update flink vervroegd.

RWS legt uit dat de objecten op de genoemde vaarwegen de laatste tijd vaker met storingen kampen. Dat kan door veroudering van die objecten of door incidenten komen. De verouderde bediening op de achttien bruggen en sluizen draagt ook bij aan het aantal storingen. En dat heeft weer een negatieve invloed op de beschikbaarheid van de vaarwegen. Met verschillende programma’s en projecten wordt geprobeerd die te beperken, maar het wordt toch nodig geacht om bedieningssystemen niet tussen 2022 en 2026 te verbeteren, maar al in 2021.

Grootschalig aangepakt

“Met deze werkzaamheden wil Rijkswaterstaat de beschikbaarheid van de Brabantse kanalen verbeteren, totdat de bedieningstechniek van alle op afstand bediende objecten in de Brabantse en Midden-Limburgse kanalen grootschalig aangepakt gaat worden.” Istimewa Elektro uit Rotterdam begint in april met Sluis I en II in het Wilhelminakanaal. Van de overige objecten wordt later in 2021 de bediening verbeterd.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Bediening 18 sluizen en bruggen eerder dan gepland verbeterd | Infrasite
Wilhelminakanaal. Foto: iStock / Dafinchi

Bediening 18 sluizen en bruggen eerder dan gepland verbeterd

River called the Wilhelminakanaal or Wilhelmina channel in the Netherlands

Rijkswaterstaat gaat de bediening van achttien sluizen en bruggen in het Wilhelminakanaal en de Zuid-Willemsvaart dit jaar al verbeteren. Dat stond eigenlijk voor de jaren 2022-2026 gepland, maar omdat de verouderde bedieningssystemen steeds vaker voor storingen zorgen is de update flink vervroegd.

RWS legt uit dat de objecten op de genoemde vaarwegen de laatste tijd vaker met storingen kampen. Dat kan door veroudering van die objecten of door incidenten komen. De verouderde bediening op de achttien bruggen en sluizen draagt ook bij aan het aantal storingen. En dat heeft weer een negatieve invloed op de beschikbaarheid van de vaarwegen. Met verschillende programma’s en projecten wordt geprobeerd die te beperken, maar het wordt toch nodig geacht om bedieningssystemen niet tussen 2022 en 2026 te verbeteren, maar al in 2021.

Grootschalig aangepakt

“Met deze werkzaamheden wil Rijkswaterstaat de beschikbaarheid van de Brabantse kanalen verbeteren, totdat de bedieningstechniek van alle op afstand bediende objecten in de Brabantse en Midden-Limburgse kanalen grootschalig aangepakt gaat worden.” Istimewa Elektro uit Rotterdam begint in april met Sluis I en II in het Wilhelminakanaal. Van de overige objecten wordt later in 2021 de bediening verbeterd.

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam