Vernieuwde Panamakanaal officieel geopend!

Zondag 26 juni 2016 was het dan zover: de officiële opening van het vernieuwde Panamakanaal. Een historische dag voor Panama. Duizenden mensen, van burgers tot belangrijke politici wereldwijd, kwamen bijeen om de doorvaart van het grote Post-Panamax schip COSCO Shipping Panama bij te wonen. Inmiddels staan de volgende schepen alweer in de rij. Ook Iv-Groep was bij de officiële opening van het vernieuwde Panamakanaal aanwezig. Zoals Rob van de Waal, algemeen directeur Iv-Groep, vrijdag 24 juni tijdens het interview met BNR Nieuwsradio al zei is dit alleen al iets om trots op te zijn.

“A man, a plan, a canal: Panama!”
Met deze slogan werd het Panamakanaal in 1914 geopend. Omdat het huidige kanaal niet meer toereikend was voor de grote schepen van vandaag de dag, investeerde de Panamese overheid in totaal ruim 5 miljard dollar in de verbreding van het Panamakanaal. De uitbreiding van het Panamakanaal is het grootste infrastructurele project sinds de aanleg van het kanaal. Niet alleen de sluisdeuren zelf zijn enorm qua afmetingen. Ook het aantal medewerkers en het aantal betrokken landen is groot. Wereldwijd is expertise bij het project betrokken, van Europa tot Azië en Amerika. Zo kon over de hele wereld de klok rond worden gewerkt. In de hoogtijdagen van het project werkten zo’n tachtig man aan het ontwerp van de sluisdeuren.

Extreem strenge eisen vragen om innovatie
Iv-Groep is onderdeel van het ontwerpteam CICP, samen met MWH Global en TetraTech, en verantwoordelijk voor het ontwerp van de nieuwe sluisdeuren en het aandrijfmechanisme inclusief de besturing, de integrale RAMS-analyse van het gehele sluizencomplex en de bouwbegeleiding van de sluisdeuren. Het ontwerp van de sluisdeuren moest voldoen aan extreem strenge eisen. De sluisdeuren moeten bestand zijn tegen enorme waterdruk, eventuele botsingen van schepen en aardbevingen. Daarnaast moeten ze binnen vijf minuten open of dicht kunnen, mogen ze maar beperkt water doorlaten en moeten ze voor 99,6% van de tijd beschikbaar zijn, wat grote uitdagingen voor het ontwerp en onderhoud met zich meebrengt. Door de enorme afmetingen van de deuren waren conventionele ontwerpmethoden niet langer toereikend. Iv-Groep bedacht alternatieve en innovatieve methoden waarmee kan worden voldaan aan de strenge eisen en het vervullen van de functies zoals als het keren en afdichten op deze schaal.

De meest complexe uitdaging?
Dat was toch wel het aardbevingsbestendig maken van de sluisdeuren. Nog niet eerder zijn dergelijke sluisdeuren ontworpen, dus hier was vrijwel niets over bekend. Hoogleraren uit aardbevingslanden als Japan en Griekenland werden overgevlogen naar Nederland om te sparren over mogelijke oplossingen. Bij een sluis in Heusden is een aardbeving gesimuleerd, om te onderzoeken hoe het water zich in een dergelijke situatie gedraagt. De sluisdeuren voor Panama zijn ontworpen op de zwaarst bekende aardbeving.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Iv-Infra b.v.