Verstevigde pijlers spoorbrug en plaquette Deventer onthuld

Het project Ruimte voor de Rivier is vandaag een belangrijke stap verder gekomen nu in Deventer de versteviging is afgerond van de pijlers van de spoorbrug. Met de onthulling van een plaquette en wandelroute in het natuurgebied bij de brug, markeerde hoofd ingenieur directeur Joke Cuperus van Rijkswaterstaat Oost-Nederland die mijlpaal.

"Het Ruimte voor de Rivierproject is een van de koplopers in Nederland", aldus Joke Cuperus, vanuit Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor Ruimte voor de Rivier. "De pijlers vormen bovendien een technisch complex onderdeel binnen alle 34 Ruimte voor de Rivier projecten. Ook in Nijmegen en Arnhem worden de pijlers van een (spoor)brug waterproof gemaakt. Met de oplevering in Deventer is daarmee een belangrijke mijlpaal bereikt voor het hele programma."

Technisch hoogstandje

Patrick Buck, directeur Projecten van ProRail: “We werken als ProRail graag mee aan een programma wat zo wezenlijk is voor Nederland: de strijd tegen het water. Dit project is ook een mooi voorbeeld van de nauwe samenwerking tussen Rijkswaterstaat en ProRail. Dank aan allen die hun steentje hebben bijgedragen deze mijlpaal te realiseren."

Nieuwe trap

Natuurgebied De Ossenwaard is vanaf vandaag toegankelijk via een nieuwe trap die tegen een van de pijlers van de brug over de IJssel is gebouwd. Vier van de pijlers hebben een 14 tot 18 meter diepe betonnen verstevigingswand gekregen, aangebracht door aannemer Dura Vermeer. De wand is circa een meter dik. Tijdens de bouw is doormiddel van lasers continu de beweging van de brug gemonitord, zodat het treinverkeer tijdens het werk gewoon kon blijven rijden. De brug is nu extra stevig, zodat er een hoogwatergeul gegraven kan worden. De uiterwaarden worden over een lengte van circa een kilometer, met een breedte tot honderd meter en tot vijf meter diep afgegraven.

Plaquette

De waterschappen Groot Salland en Veluwe zijn in 2012 begonnen aan de verruiming van de IJssel. Hiermee wordt de veiligheid van de inwoners van de Hanzesteden en daar omheen vergroot. Op de plaquette wordt dit nader toegelicht, evenals de roerige geschiedenis van de spoorbrug. Wandelaars wordt bovendien de natuurwaarde van het gebied getoond in woord en beeld. De plaquette staat aan het begin van een wandelroute op een soort schiereiland tussen de IJssel en de hoogwatergeul in. Het historisch stadsgezicht kunnen wandelaars nu ook beleven van de andere kant van de IJssel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Verstevigde pijlers spoorbrug en plaquette Deventer onthuld | Infrasite

Verstevigde pijlers spoorbrug en plaquette Deventer onthuld

Het project Ruimte voor de Rivier is vandaag een belangrijke stap verder gekomen nu in Deventer de versteviging is afgerond van de pijlers van de spoorbrug. Met de onthulling van een plaquette en wandelroute in het natuurgebied bij de brug, markeerde hoofd ingenieur directeur Joke Cuperus van Rijkswaterstaat Oost-Nederland die mijlpaal.

"Het Ruimte voor de Rivierproject is een van de koplopers in Nederland", aldus Joke Cuperus, vanuit Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor Ruimte voor de Rivier. "De pijlers vormen bovendien een technisch complex onderdeel binnen alle 34 Ruimte voor de Rivier projecten. Ook in Nijmegen en Arnhem worden de pijlers van een (spoor)brug waterproof gemaakt. Met de oplevering in Deventer is daarmee een belangrijke mijlpaal bereikt voor het hele programma."

Technisch hoogstandje

Patrick Buck, directeur Projecten van ProRail: “We werken als ProRail graag mee aan een programma wat zo wezenlijk is voor Nederland: de strijd tegen het water. Dit project is ook een mooi voorbeeld van de nauwe samenwerking tussen Rijkswaterstaat en ProRail. Dank aan allen die hun steentje hebben bijgedragen deze mijlpaal te realiseren."

Nieuwe trap

Natuurgebied De Ossenwaard is vanaf vandaag toegankelijk via een nieuwe trap die tegen een van de pijlers van de brug over de IJssel is gebouwd. Vier van de pijlers hebben een 14 tot 18 meter diepe betonnen verstevigingswand gekregen, aangebracht door aannemer Dura Vermeer. De wand is circa een meter dik. Tijdens de bouw is doormiddel van lasers continu de beweging van de brug gemonitord, zodat het treinverkeer tijdens het werk gewoon kon blijven rijden. De brug is nu extra stevig, zodat er een hoogwatergeul gegraven kan worden. De uiterwaarden worden over een lengte van circa een kilometer, met een breedte tot honderd meter en tot vijf meter diep afgegraven.

Plaquette

De waterschappen Groot Salland en Veluwe zijn in 2012 begonnen aan de verruiming van de IJssel. Hiermee wordt de veiligheid van de inwoners van de Hanzesteden en daar omheen vergroot. Op de plaquette wordt dit nader toegelicht, evenals de roerige geschiedenis van de spoorbrug. Wandelaars wordt bovendien de natuurwaarde van het gebied getoond in woord en beeld. De plaquette staat aan het begin van een wandelroute op een soort schiereiland tussen de IJssel en de hoogwatergeul in. Het historisch stadsgezicht kunnen wandelaars nu ook beleven van de andere kant van de IJssel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail