A-dam, R-dam starten campagne Alle Ogen Helpen

Amsterdam – Amsterdam en Rotterdam starten op maandag 28 november 2005 een publiekscampagne in het openbaar vervoer. De campagne, die gericht is op reizigers in bus, tram, veer en metro, heeft tot doel reizigers meer alert te maken op een terroristische dreiging, beter op hun eigen bagage te laten letten en verdachte situaties te melden bij OV-personeel of 112 te bellen. Beide steden werken intensief samen en zetten dezelfde campagnemiddelen in. De campagne duurt tot eind januari 2006.

Amsterdam en Rotterdam hebben eind september 2005 besloten om samen een voorlichtingscampagne te beginnen die specifiek gericht is op de reiziger in bus, tram, veer en metro. Aanleiding hiervoor is een motie die de Amsterdamse gemeenteraad heeft aangenomen waarin het college van B&W wordt opgedragen een lokale campagne in het najaar van 2005 te starten.

Daarnaast wijst onderzoek van de RVD en de gemeente Amsterdam uit dat het publiek een concrete informatiebehoefte heeft. Men wil weten wat te doen als er een aanslag wordt gepleegd en welke maatregelen de overheid heeft genomen. Ook blijkt dat het publiek van mening is dat het openbaar vervoer een belangrijk doelwit kan zijn.

De publiekscampagne, die samen met de RET, het GVB en de politie is ontwikkeld, informeert de reizigers over de maatregelen die het openbaar vervoer veiliger maken, maar vraagt de reizigers ook om op te letten. De slogan van de campagne is dan ook ‘Alle Ogen Helpen’. De tone-of-voice van de campagne is serieus, maar niet te zwaar. De boodschap leidt niet tot paniek of mijdgedrag, dat blijkt ook uit een pretest van het concept. De voorlichtingscampagne is afgestemd met de NCTb en is gemaakt door het reclamebureau Pluspoint, onderdeel van de McCann Worldgroup.

De middelen die beide gemeenten inzetten bestaan uit posters die in en rondom OV-locaties te zien zijn, folders, advertenties in de lokale edities van de Metro en redactionele items op AT5 en TV Rijnmond. Op de websites www.eenveiligamsterdam.nl en www.rotterdam.nl is meer achtergrondinformatie beschikbaar over de maatregelen en het beleid. De NCTb start medio februari 2006 met een landelijke publiekscampagne. Amsterdam en Rotterdam sluiten zich vanaf dat moment aan bij deze campagne.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

A-dam, R-dam starten campagne Alle Ogen Helpen | Infrasite

A-dam, R-dam starten campagne Alle Ogen Helpen

Amsterdam – Amsterdam en Rotterdam starten op maandag 28 november 2005 een publiekscampagne in het openbaar vervoer. De campagne, die gericht is op reizigers in bus, tram, veer en metro, heeft tot doel reizigers meer alert te maken op een terroristische dreiging, beter op hun eigen bagage te laten letten en verdachte situaties te melden bij OV-personeel of 112 te bellen. Beide steden werken intensief samen en zetten dezelfde campagnemiddelen in. De campagne duurt tot eind januari 2006.

Amsterdam en Rotterdam hebben eind september 2005 besloten om samen een voorlichtingscampagne te beginnen die specifiek gericht is op de reiziger in bus, tram, veer en metro. Aanleiding hiervoor is een motie die de Amsterdamse gemeenteraad heeft aangenomen waarin het college van B&W wordt opgedragen een lokale campagne in het najaar van 2005 te starten.

Daarnaast wijst onderzoek van de RVD en de gemeente Amsterdam uit dat het publiek een concrete informatiebehoefte heeft. Men wil weten wat te doen als er een aanslag wordt gepleegd en welke maatregelen de overheid heeft genomen. Ook blijkt dat het publiek van mening is dat het openbaar vervoer een belangrijk doelwit kan zijn.

De publiekscampagne, die samen met de RET, het GVB en de politie is ontwikkeld, informeert de reizigers over de maatregelen die het openbaar vervoer veiliger maken, maar vraagt de reizigers ook om op te letten. De slogan van de campagne is dan ook ‘Alle Ogen Helpen’. De tone-of-voice van de campagne is serieus, maar niet te zwaar. De boodschap leidt niet tot paniek of mijdgedrag, dat blijkt ook uit een pretest van het concept. De voorlichtingscampagne is afgestemd met de NCTb en is gemaakt door het reclamebureau Pluspoint, onderdeel van de McCann Worldgroup.

De middelen die beide gemeenten inzetten bestaan uit posters die in en rondom OV-locaties te zien zijn, folders, advertenties in de lokale edities van de Metro en redactionele items op AT5 en TV Rijnmond. Op de websites www.eenveiligamsterdam.nl en www.rotterdam.nl is meer achtergrondinformatie beschikbaar over de maatregelen en het beleid. De NCTb start medio februari 2006 met een landelijke publiekscampagne. Amsterdam en Rotterdam sluiten zich vanaf dat moment aan bij deze campagne.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam