wagenborg veerdienst vaargeul waddengebied
Baggeropgave

Vaargeulen Waddengebied ‘onveilig’, veerdienst schrapt vaarten

Een veerboot van Wagenborg tussen Holwerd en Ameland. Omdat de vaargeul tussen de zandbanken te krap en ondiep zou zijn worden er afvaarten geschrapt. Hoogtijd om te baggeren, vindt directeur Ger van Langen. ANP / Hollandse Hoogte / Anton Kappers

De veerdienst van Wagenborg schrapt voor de rest van dit jaar meerdere afvaarten naar Ameland en Schiermonnikoog, bevestigt directeur Ger van Langen op donderdag. Een aantal van de vaargeulen in het Waddengebied zouden niet breed en diep genoeg meer zijn om veerboten veilig te manoeuvreren. Van Langen roept het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op om te zorgen voor een oplossing.

“We willen heel graag varen en niets liever dan onze opdracht vervullen. Maar onder deze omstandigheden is dat niet veilig voor passagiers en bemanning”, aldus de directeur. Hij wijst op een incident met een van de schepen uit de vloot op 4 mei, die toen in botsing kwam met de rand van de zandplaat binnen de vaargeul. Ook het dodelijke ongeval bij Terschelling, in oktober vorig jaar, toont de kwetsbaarheid van schepen in het Waddengebied. Toen kwam een snelboot van rederij Doeksen in aanvaring met een watertaxi.

Besloten is om schepen niet meer langs elkaar te laten varen in de vaargeulen, wat betekent dat honderden afvaarten worden geschrapt. In absolute zin niet een heel hoog aantal op het totaal, aldus Van Langen, maar omdat de annuleringen vallen in het hoogseizoen is de impact groot. “Dit is heel erg voor Ameland. Het heeft niet alleen invloed op het toerisme in de regio maar ook op de samenleving. Iedereen wordt beperkt in zijn of haar beweging, dat is verschrikkelijk.”

Rol van het ministerie

Veilige vaarwegen zijn de verantwoordelijkheid van het Rijk, zegt de directeur. Wagenborg is in overleg over de omstandigheden met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Afgelopen februari riep het bedrijf het ministerie ook al op de verbinding van het vasteland en terug voor de komende jaren veilig te stellen. Ook toen werden er veerdiensten geschrapt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Vaargeulen Waddengebied ‘onveilig’, veerdienst schrapt vaarten | Infrasite
wagenborg veerdienst vaargeul waddengebied
Baggeropgave

Vaargeulen Waddengebied ‘onveilig’, veerdienst schrapt vaarten

Een veerboot van Wagenborg tussen Holwerd en Ameland. Omdat de vaargeul tussen de zandbanken te krap en ondiep zou zijn worden er afvaarten geschrapt. Hoogtijd om te baggeren, vindt directeur Ger van Langen. ANP / Hollandse Hoogte / Anton Kappers

De veerdienst van Wagenborg schrapt voor de rest van dit jaar meerdere afvaarten naar Ameland en Schiermonnikoog, bevestigt directeur Ger van Langen op donderdag. Een aantal van de vaargeulen in het Waddengebied zouden niet breed en diep genoeg meer zijn om veerboten veilig te manoeuvreren. Van Langen roept het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op om te zorgen voor een oplossing.

“We willen heel graag varen en niets liever dan onze opdracht vervullen. Maar onder deze omstandigheden is dat niet veilig voor passagiers en bemanning”, aldus de directeur. Hij wijst op een incident met een van de schepen uit de vloot op 4 mei, die toen in botsing kwam met de rand van de zandplaat binnen de vaargeul. Ook het dodelijke ongeval bij Terschelling, in oktober vorig jaar, toont de kwetsbaarheid van schepen in het Waddengebied. Toen kwam een snelboot van rederij Doeksen in aanvaring met een watertaxi.

Besloten is om schepen niet meer langs elkaar te laten varen in de vaargeulen, wat betekent dat honderden afvaarten worden geschrapt. In absolute zin niet een heel hoog aantal op het totaal, aldus Van Langen, maar omdat de annuleringen vallen in het hoogseizoen is de impact groot. “Dit is heel erg voor Ameland. Het heeft niet alleen invloed op het toerisme in de regio maar ook op de samenleving. Iedereen wordt beperkt in zijn of haar beweging, dat is verschrikkelijk.”

Rol van het ministerie

Veilige vaarwegen zijn de verantwoordelijkheid van het Rijk, zegt de directeur. Wagenborg is in overleg over de omstandigheden met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Afgelopen februari riep het bedrijf het ministerie ook al op de verbinding van het vasteland en terug voor de komende jaren veilig te stellen. Ook toen werden er veerdiensten geschrapt.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.