zuidasdok (1)

Amsterdam dreigt niet meer mee te betalen aan Zuidasdok

Werkzaamheden op de A10 bij Amsterdam voor het project Zuidasdok in augustus 2023. ANP / Jeroen Jumelet

De gemeente Amsterdam wil alleen bijdragen aan de bouw van het project Zuidasdok als het nieuwe kabinet tóch voldoende geld vrijmaakt voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, schrijft Het Parool op woensdag in een artikel. “Het Rijk blijft in gebreke”, valt te lezen in een brief van twee wethouders aan de gemeenteraad.  

De Noord/Zuidlijn is een metroverbinding die op dit moment tussen Amsterdam-Noord en Amsterdam-Zuid loopt. Tot augustus van dit jaar werd gedacht dat het kabinet ruim anderhalf miljard euro zou bijdragen om de verbinding in de toekomst door te trekken naar Schiphol. Op Prinsjesdag maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat echter bekend dat er op het project zou worden bezuinigd om de Rijksbegroting rond te krijgen.

Twee Amsterdamse wethouders zijn er niet blij mee, schrijven ze volgens Het Parool in een brief aan de gemeenteraad. Melanie van der Horst (Verkeer) en Reinier van Dantzig (Grond en Ontwikkeling) laten weten dat de gemeente alleen meebetaalt aan het project Zuidasdok als het nieuwe kabinet alsnóg met het toegezegde bedrag voor Noord/Zuidlijn over de brug komt.

Zuidasdok

Het project Zuidasdok gaat onder andere om de uitbreiding van het station Amsterdam-Zuid en de verbreding van de A10 Zuid. Een deel van het geld voor het project komt van het Rijk, een ander deel is toegezegd door de gemeente Amsterdam. Volgens Het Parool bedraagt de afgesproken bijdrage bijna 120 miljoen euro. In totaal lopen de verwachte kosten in de miljarden.

Vorige week liet minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat nog in een kamerbrief weten dat het project mogelijk 600 miljoen tot 800 miljoen euro meer gaat kosten dan eerder voorspeld door tekorten aan bouwmaterialen, voorzichtigheid onder aannemers en nieuwe technische eisen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Het Parool

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Amsterdam dreigt niet meer mee te betalen aan Zuidasdok | Infrasite
zuidasdok (1)

Amsterdam dreigt niet meer mee te betalen aan Zuidasdok

Werkzaamheden op de A10 bij Amsterdam voor het project Zuidasdok in augustus 2023. ANP / Jeroen Jumelet

De gemeente Amsterdam wil alleen bijdragen aan de bouw van het project Zuidasdok als het nieuwe kabinet tóch voldoende geld vrijmaakt voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn, schrijft Het Parool op woensdag in een artikel. “Het Rijk blijft in gebreke”, valt te lezen in een brief van twee wethouders aan de gemeenteraad.  

De Noord/Zuidlijn is een metroverbinding die op dit moment tussen Amsterdam-Noord en Amsterdam-Zuid loopt. Tot augustus van dit jaar werd gedacht dat het kabinet ruim anderhalf miljard euro zou bijdragen om de verbinding in de toekomst door te trekken naar Schiphol. Op Prinsjesdag maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat echter bekend dat er op het project zou worden bezuinigd om de Rijksbegroting rond te krijgen.

Twee Amsterdamse wethouders zijn er niet blij mee, schrijven ze volgens Het Parool in een brief aan de gemeenteraad. Melanie van der Horst (Verkeer) en Reinier van Dantzig (Grond en Ontwikkeling) laten weten dat de gemeente alleen meebetaalt aan het project Zuidasdok als het nieuwe kabinet alsnóg met het toegezegde bedrag voor Noord/Zuidlijn over de brug komt.

Zuidasdok

Het project Zuidasdok gaat onder andere om de uitbreiding van het station Amsterdam-Zuid en de verbreding van de A10 Zuid. Een deel van het geld voor het project komt van het Rijk, een ander deel is toegezegd door de gemeente Amsterdam. Volgens Het Parool bedraagt de afgesproken bijdrage bijna 120 miljoen euro. In totaal lopen de verwachte kosten in de miljarden.

Vorige week liet minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat nog in een kamerbrief weten dat het project mogelijk 600 miljoen tot 800 miljoen euro meer gaat kosten dan eerder voorspeld door tekorten aan bouwmaterialen, voorzichtigheid onder aannemers en nieuwe technische eisen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Het Parool

Journalist en redacteur voor Infrasite.