VEILIGHEID

Meer treinen vraagt aanpassing spoor Utrecht-Leiden

Trein Utrecht-Leiden foto Flickr/Rob Dammers

Plannen om de treinverbinding tussen Utrecht en Leiden op te waarderen gaan werk opleveren. De provincie ziet graag vier keer per uur een trein rijden tussen Utrecht en Leiden. Nu is dat al zo tijdens de verlengde ochtend- en avondspits, maar dat moet de hele dag (6.00-20.00 uur) worden.

Onder andere om de veiligheid van dit stukje spoor te verbeteren staan er tot 2026 werkzaamheden op het programma. Een daarvan is de aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij Zoeterwoude. Een andere wens is de bouw van een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk met een ongelijkvloerse kruising voor langzaam verkeer. En er zijn nog andere wensen.

Deze week hebben de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Leiden en Alphen aan den Rijn en de regio Holland-Rijnland aanvullende afspraken gemaakt over financiering. Ook andere gemeentes langs het traject, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS zijn betrokken bij de uitvoering van de plannen.In 2026 moet alles gerealiseerd zijn.

Lees ook:

BAM Infra: eerste dubbellaagse spoortunnel

Grote investeringen in bereikbaarheid in en rond Amsterdam

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Meer treinen vraagt aanpassing spoor Utrecht-Leiden | Infrasite
VEILIGHEID

Meer treinen vraagt aanpassing spoor Utrecht-Leiden

Trein Utrecht-Leiden foto Flickr/Rob Dammers

Plannen om de treinverbinding tussen Utrecht en Leiden op te waarderen gaan werk opleveren. De provincie ziet graag vier keer per uur een trein rijden tussen Utrecht en Leiden. Nu is dat al zo tijdens de verlengde ochtend- en avondspits, maar dat moet de hele dag (6.00-20.00 uur) worden.

Onder andere om de veiligheid van dit stukje spoor te verbeteren staan er tot 2026 werkzaamheden op het programma. Een daarvan is de aanleg van een ongelijkvloerse kruising bij Zoeterwoude. Een andere wens is de bouw van een nieuw station Hazerswoude-Rijndijk met een ongelijkvloerse kruising voor langzaam verkeer. En er zijn nog andere wensen.

Deze week hebben de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Leiden en Alphen aan den Rijn en de regio Holland-Rijnland aanvullende afspraken gemaakt over financiering. Ook andere gemeentes langs het traject, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS zijn betrokken bij de uitvoering van de plannen.In 2026 moet alles gerealiseerd zijn.

Lees ook:

BAM Infra: eerste dubbellaagse spoortunnel

Grote investeringen in bereikbaarheid in en rond Amsterdam

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie