DRUKTE

Trappen en hellingbanen op station Schiphol Airport worden vernieuwd – maar wel buiten de vakantiemaanden

Het sloopwerk op Schiphol foto BAM

Vaak wordt werk in de vakantiemaanden gepland om overlast te voorkomen. Hoe anders is dit als je een verbouwing moet doen op Schiphol. Want daar zijn de zomermaanden juist de drukste maanden van het hele jaar. Dus begint BAM een grote verbouwing van het treinstation van Schiphol Airport deze eerste drie maanden van het jaar. Daarna ligt het werk een half jaar stil en wordt er pas weer gewerkt vanaf oktober.

De klus die gedaan moet worden is het aanpakken van de bestaande stijgpunten van het station. Daarmee wordt bedoeld de trappen, hellingbanen en liften. Doel is in te spelen op de verwachte reizigersgroep van de luchthaven van 30 procent in 2020. Op 8 januari is gestart met het verwijderen van de roltrap van het eerste stijgpunt. Volgend week gebeurt dat bij het tweede stijgpunt. Daarna wordt begonnen met het opbouwen.

Schiphol Plaza

Deze werkzaamheden worden dit kwartaal afgerond. In het vierde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024 worden de overige negen stijgpunten aangepakt. Op het station worden de hellingbanen vervangen door vaste trappen. Ook worden enkele roltrappen vervangen door dubbele roltrappen. De bestaande liften worden behouden, maar worden wel gerenoveerd. Verder komt er brandwerend glas rondom de stijgpunten en de liften op het perron en worden de technische installaties aangepast. Op Schiphol Plaza worden de bestaande kappen vervangen door glazen balustrades.

Reizigersstroom

‘Het aanpakken van de stijgpunten op Schiphol Plaza betekent werken in een dynamische omgeving,’ zegt Marco Waterlander, projectmanager bij BAM Infra Nederland. ‘Het is een intensieve periode van werkzaamheden waar we zoveel mogelijk rekening proberen te houden met de grote reizigersstroom. Samen met Schiphol en ProRail hebben wij de voorbereidingen hiervoor in de afgelopen negen maanden uitgewerkt. We hebben er vertrouwen in dat begin april de eerste fase goed is afgerond.’

Treinstation Schiphol © foto BAM

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Trappen en hellingbanen op station Schiphol Airport worden vernieuwd – maar wel buiten de vakantiemaanden | Infrasite
DRUKTE

Trappen en hellingbanen op station Schiphol Airport worden vernieuwd – maar wel buiten de vakantiemaanden

Het sloopwerk op Schiphol foto BAM

Vaak wordt werk in de vakantiemaanden gepland om overlast te voorkomen. Hoe anders is dit als je een verbouwing moet doen op Schiphol. Want daar zijn de zomermaanden juist de drukste maanden van het hele jaar. Dus begint BAM een grote verbouwing van het treinstation van Schiphol Airport deze eerste drie maanden van het jaar. Daarna ligt het werk een half jaar stil en wordt er pas weer gewerkt vanaf oktober.

De klus die gedaan moet worden is het aanpakken van de bestaande stijgpunten van het station. Daarmee wordt bedoeld de trappen, hellingbanen en liften. Doel is in te spelen op de verwachte reizigersgroep van de luchthaven van 30 procent in 2020. Op 8 januari is gestart met het verwijderen van de roltrap van het eerste stijgpunt. Volgend week gebeurt dat bij het tweede stijgpunt. Daarna wordt begonnen met het opbouwen.

Schiphol Plaza

Deze werkzaamheden worden dit kwartaal afgerond. In het vierde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024 worden de overige negen stijgpunten aangepakt. Op het station worden de hellingbanen vervangen door vaste trappen. Ook worden enkele roltrappen vervangen door dubbele roltrappen. De bestaande liften worden behouden, maar worden wel gerenoveerd. Verder komt er brandwerend glas rondom de stijgpunten en de liften op het perron en worden de technische installaties aangepast. Op Schiphol Plaza worden de bestaande kappen vervangen door glazen balustrades.

Reizigersstroom

‘Het aanpakken van de stijgpunten op Schiphol Plaza betekent werken in een dynamische omgeving,’ zegt Marco Waterlander, projectmanager bij BAM Infra Nederland. ‘Het is een intensieve periode van werkzaamheden waar we zoveel mogelijk rekening proberen te houden met de grote reizigersstroom. Samen met Schiphol en ProRail hebben wij de voorbereidingen hiervoor in de afgelopen negen maanden uitgewerkt. We hebben er vertrouwen in dat begin april de eerste fase goed is afgerond.’

Treinstation Schiphol © foto BAM

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie