ONDERZOEK

Provincie meet stikstofuitstoot van de geplande RegioExpres

Treinstel van van de Spurt van Arriva Foto provincie Gelderland

De provincie Gelderland meet sinds begin deze week wat de te verwachte stikstofuitstoot zal zijn van de RegioExpres, de geplande regionale sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. Er wordt gekeken naar de uitstoot van diesel, waar de regionale treinen nu op rijden, maar ook naar de uitstoot  wanneer wordt overgeschakeld op HVO, duurzame plantaardige diesel.

Aanleiding voor de meting is het feit dat er nog geen betrouwbare gegevens bestaan over de stikstofuitstoot van regionale dieseltreinen. Om de RegioExpres planologisch mogelijk te maken is dit inzicht wel nodig. Daarom heeft de provincie besloten samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, TNO, ProRail en Arriva een proef uit te voeren.

Sensoren

Begin augustus zijn er sensoren in de uitlaat van één treinstel van Arriva geplaatst. De sensoren meten de uitstoot. Vanaf maandag 14 augustus rijdt het treinstel eerst twee weken op HVO. Vanaf 25 augustus 2023 wordt weer gewone diesel getankt. Met de meetapparatuur in de uitlaat meten de onderzoekers dedaadwerkelijke uitstoot. Eind september 2023 verwijdert Arriva de sensoren weer.

Inpassingsplan

TNO maakt op basis van de resultaten de juiste uitgangspunten voor de zogenaamde Aerius-berekeningen. Op basis van deze berekeningen wordt het effect van de RegioExpres op Natura2000-gebieden duidelijk. De uitkomsten en mogelijke oplossingsrichtingen (HVO is er hier een van) worden gebruikt bij het opstellen vanhet ontwerp-inpassingsplan voor de RegioExpres. Dit ontwerp wordt verwacht in december 2023.

Milieueffectrapportage

De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem die vanaf 2027 zou moeten gaan rijden.Voor het zover is moet er onder meer een provinciaal inpassingsplan en milieueffectrapportage worden opgesteld. De praktijkproef  gebeurt met een trein van Arriva die vooral rijdt op het traject van de RegioExpres tussen Arnhem en Winterswijk, maar soms ook op de andere Gelderse lijnen. De reiziger merkt niets van de metingen, schrijft de provincie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Oosterveld

Provincie meet stikstofuitstoot van de geplande RegioExpres | Infrasite
ONDERZOEK

Provincie meet stikstofuitstoot van de geplande RegioExpres

Treinstel van van de Spurt van Arriva Foto provincie Gelderland

De provincie Gelderland meet sinds begin deze week wat de te verwachte stikstofuitstoot zal zijn van de RegioExpres, de geplande regionale sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem. Er wordt gekeken naar de uitstoot van diesel, waar de regionale treinen nu op rijden, maar ook naar de uitstoot  wanneer wordt overgeschakeld op HVO, duurzame plantaardige diesel.

Aanleiding voor de meting is het feit dat er nog geen betrouwbare gegevens bestaan over de stikstofuitstoot van regionale dieseltreinen. Om de RegioExpres planologisch mogelijk te maken is dit inzicht wel nodig. Daarom heeft de provincie besloten samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, TNO, ProRail en Arriva een proef uit te voeren.

Sensoren

Begin augustus zijn er sensoren in de uitlaat van één treinstel van Arriva geplaatst. De sensoren meten de uitstoot. Vanaf maandag 14 augustus rijdt het treinstel eerst twee weken op HVO. Vanaf 25 augustus 2023 wordt weer gewone diesel getankt. Met de meetapparatuur in de uitlaat meten de onderzoekers dedaadwerkelijke uitstoot. Eind september 2023 verwijdert Arriva de sensoren weer.

Inpassingsplan

TNO maakt op basis van de resultaten de juiste uitgangspunten voor de zogenaamde Aerius-berekeningen. Op basis van deze berekeningen wordt het effect van de RegioExpres op Natura2000-gebieden duidelijk. De uitkomsten en mogelijke oplossingsrichtingen (HVO is er hier een van) worden gebruikt bij het opstellen vanhet ontwerp-inpassingsplan voor de RegioExpres. Dit ontwerp wordt verwacht in december 2023.

Milieueffectrapportage

De RegioExpres is een extra sneltrein tussen Arnhem en Doetinchem die vanaf 2027 zou moeten gaan rijden.Voor het zover is moet er onder meer een provinciaal inpassingsplan en milieueffectrapportage worden opgesteld. De praktijkproef  gebeurt met een trein van Arriva die vooral rijdt op het traject van de RegioExpres tussen Arnhem en Winterswijk, maar soms ook op de andere Gelderse lijnen. De reiziger merkt niets van de metingen, schrijft de provincie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Bart Oosterveld