VOORAL OPENBAAR VERVOER

Grote investeringen in bereikbaarheid in en rond Amsterdam

Metrostation Bijlmer-Arena foto gemeente Amsterdam

Het Rijk en partners hebben afspraken gemaakt over grote investeringen in het openbaar vervoer en de infrastructuur in de Metropoolregio Amsterdam. Project Zuidasdok kan door, de metro Noord/Zuidlijn rijdt straks door naar Hoofddorp, en de metro Ringlijn (lijn 50) wordt doorgetrokken naar Haven-Stad.

Het gaat om een investering van 5,4 miljard euro, waarvan het Rijk 4,1 miljard euro betaalt en de andere partijen samen 1,3 miljard euro bijdragen. Daarnaast komt er ongeveer 1,3 miljard euro van het Rijk beschikbaar voor infrastructuur. Dat leidt tot een versnelling van de woningbouw in de regio Amsterdam. 350 miljoen euro is bestemd voor Amsterdam.

1,7 miljoen

Het gaat om investeringen in de gebieden NDSM (2,1 miljoen), Amstelstation (12,3 miljoen), Hamerkwartier (4,7 miljoen), Zeeburgereiland/IJburg (106 miljoen), Haven-Stad Zuid (35 miljoen) en Zuidoost (192 miljoen). Bij elkaar iets meer dan 350 miljoen. Door investeringen in de 3 grote ov- en infraprojecten kunnen mensen straks goed in, van en naar dit drukke gebied reizen, vanuit heel Nederland, en zelfs internationaal. Nu zijn dat per dag al zo’n 1,7 miljoen mensen, en dit worden er nog veel meer.

Als de metro Noord/Zuidlijn wordt verlengd naar Schiphol en Hoofddorp, kunnen er tegelijk meer treinen van en naar de regio rijden. Ook project Zuidasdok – met een gedeeltelijke ondertunneling van de Ringweg A10 – maakt de noordelijke Randstad beter bereikbaar over de weg én het spoor. De nieuwe woningen in de regio, tot een aantal van 325.000 in 2050, worden zo ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Stationspassage

Het project Zuidasdok betekent de vernieuwing en uitbreiding van station Amsterdam-Zuid. Er komt een tweede stationspassage, de huidige stationspassage wordt breder en er komt een extra treinperron met 2 sporen. Ook wordt de A10 Zuid verbreed en komt deze weg deels ondergronds.

Het verlengen van de bestaande metro Noord/Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp begint naar verwachting in 2030. Ook gaan we de metro Ringlijn (lijn 50) ‘sluiten’. Eerst wordt de metro doorgetrokken naar Hemknoop (nieuw metrostation voor het nieuwe woon-werkgebied Haven-Stad) en tramlijn 5 naar Haven-Stad. Er wordt ook onderzoek gedaan naar de uitbreiding van de Ringlijn tussen Amsterdam Sloterdijk en het Centraal Station.

De deelnemende partijen zijn de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, NS, KLM en Royal Schiphol Group.

Lees ook:

Rijk draagt nu toch bij aan verbreden Rijnbrug bij Rhenen

Noord-Nederland maakt afspraken met Rijk over Lelylijn

Auteur: Redactie

Grote investeringen in bereikbaarheid in en rond Amsterdam | Infrasite
VOORAL OPENBAAR VERVOER

Grote investeringen in bereikbaarheid in en rond Amsterdam

Metrostation Bijlmer-Arena foto gemeente Amsterdam

Het Rijk en partners hebben afspraken gemaakt over grote investeringen in het openbaar vervoer en de infrastructuur in de Metropoolregio Amsterdam. Project Zuidasdok kan door, de metro Noord/Zuidlijn rijdt straks door naar Hoofddorp, en de metro Ringlijn (lijn 50) wordt doorgetrokken naar Haven-Stad.

Het gaat om een investering van 5,4 miljard euro, waarvan het Rijk 4,1 miljard euro betaalt en de andere partijen samen 1,3 miljard euro bijdragen. Daarnaast komt er ongeveer 1,3 miljard euro van het Rijk beschikbaar voor infrastructuur. Dat leidt tot een versnelling van de woningbouw in de regio Amsterdam. 350 miljoen euro is bestemd voor Amsterdam.

1,7 miljoen

Het gaat om investeringen in de gebieden NDSM (2,1 miljoen), Amstelstation (12,3 miljoen), Hamerkwartier (4,7 miljoen), Zeeburgereiland/IJburg (106 miljoen), Haven-Stad Zuid (35 miljoen) en Zuidoost (192 miljoen). Bij elkaar iets meer dan 350 miljoen. Door investeringen in de 3 grote ov- en infraprojecten kunnen mensen straks goed in, van en naar dit drukke gebied reizen, vanuit heel Nederland, en zelfs internationaal. Nu zijn dat per dag al zo’n 1,7 miljoen mensen, en dit worden er nog veel meer.

Als de metro Noord/Zuidlijn wordt verlengd naar Schiphol en Hoofddorp, kunnen er tegelijk meer treinen van en naar de regio rijden. Ook project Zuidasdok – met een gedeeltelijke ondertunneling van de Ringweg A10 – maakt de noordelijke Randstad beter bereikbaar over de weg én het spoor. De nieuwe woningen in de regio, tot een aantal van 325.000 in 2050, worden zo ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Stationspassage

Het project Zuidasdok betekent de vernieuwing en uitbreiding van station Amsterdam-Zuid. Er komt een tweede stationspassage, de huidige stationspassage wordt breder en er komt een extra treinperron met 2 sporen. Ook wordt de A10 Zuid verbreed en komt deze weg deels ondergronds.

Het verlengen van de bestaande metro Noord/Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp begint naar verwachting in 2030. Ook gaan we de metro Ringlijn (lijn 50) ‘sluiten’. Eerst wordt de metro doorgetrokken naar Hemknoop (nieuw metrostation voor het nieuwe woon-werkgebied Haven-Stad) en tramlijn 5 naar Haven-Stad. Er wordt ook onderzoek gedaan naar de uitbreiding van de Ringlijn tussen Amsterdam Sloterdijk en het Centraal Station.

De deelnemende partijen zijn de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, vervoerregio Amsterdam, provincie Noord-Holland, NS, KLM en Royal Schiphol Group.

Lees ook:

Rijk draagt nu toch bij aan verbreden Rijnbrug bij Rhenen

Noord-Nederland maakt afspraken met Rijk over Lelylijn

Auteur: Redactie