EMISSIELOOS

Eerste batterijloc van Strukton operationeel

Batterijloc van Strukton foto Kenneth Steffers/Promedia

Strukton heeft woensdag in Utrecht haar eerste batterijlocomotief gepresenteerd. Het gaat om een elektrische loc die is omgebouwd om te rijden op plaatsen waar geen spanning beschikbaar is, bijvoorbeeld als er aan het spoor gewerkt wordt. Tot voor kort was hier altijd de inzet van een dieselloc nodig. Maar vanwege de uitstoot is die inmiddels niet meer zo geliefd.

De inzet van een schone batterijlocomotief zorgt niet alleen voor minder uitstoot.van CO2, stikstof en fijnstof, maar ook voor gezondere werkomstandigheden voor de spoorwerkers,  ProRail stteunt deze ontwikkeling en faciliteert als spoorbeheerder de introductie van deze nieuwe ontwikkeling.

Bovenlading

Oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS krijgen bij Strukton een tweede leven om zware werktreinen tijdens werkzaamheden aan het spoor te verplaatsen. De batterijlocomotief is nodig daar waar geen spanning staat op de bovenleiding. Daar zorgt een batterij voor de benodigde elektriciteit om de locomotief te laten rijden. Als de locomotief weer gebruik kan maken van de bovenleiding, laadt de batterij zich via diezelfde bovenleiding op.

Volgens Tjark de Vries, directeur Strukton Rail Nederland,  kunnen de oude loc’s na de retrofit nog jarenlang mee. ‘Ombouw van fossiel naar elektrisch is wat ons betreft dé oplossing voor veel bestaande voertuigen en machines. Geen verspilling en toch schoon.’

Railhub

De eerste batterijloc werd in gebruik gesteld door staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat gebeurde op de Railhub Lage Weide, een nieuwe overslagterminal die tegelijkertijd geopend werd.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Eerste batterijloc van Strukton operationeel | Infrasite
EMISSIELOOS

Eerste batterijloc van Strukton operationeel

Batterijloc van Strukton foto Kenneth Steffers/Promedia

Strukton heeft woensdag in Utrecht haar eerste batterijlocomotief gepresenteerd. Het gaat om een elektrische loc die is omgebouwd om te rijden op plaatsen waar geen spanning beschikbaar is, bijvoorbeeld als er aan het spoor gewerkt wordt. Tot voor kort was hier altijd de inzet van een dieselloc nodig. Maar vanwege de uitstoot is die inmiddels niet meer zo geliefd.

De inzet van een schone batterijlocomotief zorgt niet alleen voor minder uitstoot.van CO2, stikstof en fijnstof, maar ook voor gezondere werkomstandigheden voor de spoorwerkers,  ProRail stteunt deze ontwikkeling en faciliteert als spoorbeheerder de introductie van deze nieuwe ontwikkeling.

Bovenlading

Oude afgeschreven elektrische locomotieven van NS krijgen bij Strukton een tweede leven om zware werktreinen tijdens werkzaamheden aan het spoor te verplaatsen. De batterijlocomotief is nodig daar waar geen spanning staat op de bovenleiding. Daar zorgt een batterij voor de benodigde elektriciteit om de locomotief te laten rijden. Als de locomotief weer gebruik kan maken van de bovenleiding, laadt de batterij zich via diezelfde bovenleiding op.

Volgens Tjark de Vries, directeur Strukton Rail Nederland,  kunnen de oude loc’s na de retrofit nog jarenlang mee. ‘Ombouw van fossiel naar elektrisch is wat ons betreft dé oplossing voor veel bestaande voertuigen en machines. Geen verspilling en toch schoon.’

Railhub

De eerste batterijloc werd in gebruik gesteld door staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Dat gebeurde op de Railhub Lage Weide, een nieuwe overslagterminal die tegelijkertijd geopend werd.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie