EERSTE METERS

De batterijloc van Strukton rijdt!

De eerste meter werden op het emplacement van Strukton in Zutphen gereden Strukton

Weer een technische ontwiikkeling die we tot voor kort niet voor mogelijk hadden gehouden. Bij railaannemer Strukton zijn ze bezig met de ontwikkeling van wat ze daar noemen een batterijloc. Het gaat om een elektrische loc die normaal zijn voeding krijgt van de bovenleiding. Maar voor de last mile zonder bovenleiding, waar een aannemer uiteraard veel rijdt, kan de loc rijden op spanning uit een externe batterij.

In een artikel op de bedrijfswebsite is te lezen dat het experiment inmiddels een aardig eind op weg is. ‘Vandaag bereikten we op ons terrein in Zutphen een nieuwe mijlpaal met onze batterijloc-ontwikkeling: de locomotief rijdt! Zonder bovenleiding, zonder diesel, mét batterij. De uitgedachte technologie werkt. We zetten hiermee weer een stap in de verduurzaming van onze locomotievenvloot.’

Certificering

Maar omdat het hier om een loc gaat die aan strenge regels voor het railvervoer moet voldoen moet er nog wel wat gebeuren voordat de locomotief écht in de operatie kan. Elke stap is nieuw en er geldt een zorgvuldig test- en toelatingsproces, schrijven ze bij Strukton. ‘In de volgende fase gaan we de techniek finetunen en de nodige tests uitvoeren om de certificering rond te krijgen. Met een tijdelijke toelating willen we nog diverse tests doen, zoals duurtests, het rijden met zware ladingen, werken in een buitendienststelling. De kennis die we daarmee opdoen, zullen we weer gebruiken in de definitieve versie van de hybride locomotief.’

Nicole

In het streven om het werk aan het spoor te verduurzamen besloot Strukton zoveel mogelijk van fossiel aangedreven machines af te stappen. Begin 2019 schafte Strukton Rail daarom zijn eerste elektrische locomotief aan, loc Nicole. In 2020 volgden nog drie elektrische locomotieven. Strukton werkt er hard aan om deze elektrische locomotieven om te bouwen tot hybrideversies, zodat ze ook kunnen worden ingezet als er geen stroomvoorziening.

Diesellocs

Met onder andere de verhuizing van een diesellocomotief naar het Strukton railbedrijf in Italië, ontstond de behoefte aan een nieuwe trekkracht in Nederland. Vanuit de duurzaamheidsambitie liet Strukton zijn oog vallen op elektrische locomotieven in plaats van de veel vervuilendere diesellocomotieven. ‘Dat is niet zo vanzelfsprekend,’ vertelt Business Manager Rail Machines & Logistics Aad Onderwater. ‘Van oudsher zetten spooraannemers diesellocs in, omdat juist bij spoorwerk de bovenleiding vaak is uitgeschakeld. En ook al is in Nederland zo’n 75% van het spoornetwerk voorzien van bovenleiding, er zijn nog lijnen die niet zijn geëlektrificeerd. Dus kun je met je loc niet op elke werkplek komen.’

E-locs

Toch besloot Strukton elektrische locomotieven aan te schaffen. Op dit moment worden de e-locs regelmatig ingezet in Nederland. En daar waar de werkplek niet elektrisch bereikbaar is, heeft Strukton nog diesellocomotieven beschikbaar. ‘Onze machinisten zaten aanvankelijk niet op elektrische locs te wachten. De dieselaandrijving vonden zij toch stoerder en makkelijker inzetbaar. Inmiddels willen ze niet anders meer dan elektrisch. De e-locs trekken soepel en snel op en hoeven niet vooraf warm te draaien.’

Prorail

De volgende stap is de locomotieven uit te breiden met een externe batterij op een wagon. Zo wordt het een soort hybride locomotief. Hiervoor zoekt Strukton de samenwerking met ProRail, de inspectie en andere partijen. De hybride locomotief haalt zijn stroom van de bovenleiding waar de bovenleiding in dienst is, en schakelt over op de accu als dat moet. De accu wordt weer opgeladen op sporen mét bovenleiding.

Toelating

Technisch werkt de hybride locomotief en heeft ‘zij’ haar eerste meters zonder contact met de bovenleiding gereden. Maar het zal nog wel even duren voordat hij écht in de operatie kan. ‘Omdat er nog niet eerder hybride locomotieven zijn ingezet voor spooronderhoud, is elke stap nieuw in de sector. Dat maakt het een lang traject qua toelating,’ legt Aad uit. ‘We maken stappen, dus dat hij er komt, dat staat voor mij vast!’

Lees ook:

Weekendspecial: Swietelsky breidt werkkleding uit met vrouwelijke lijn

Plannen voor nieuwe rails in Utrecht en Nieuwegein

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld

De batterijloc van Strukton rijdt! | Infrasite
EERSTE METERS

De batterijloc van Strukton rijdt!

De eerste meter werden op het emplacement van Strukton in Zutphen gereden Strukton

Weer een technische ontwiikkeling die we tot voor kort niet voor mogelijk hadden gehouden. Bij railaannemer Strukton zijn ze bezig met de ontwikkeling van wat ze daar noemen een batterijloc. Het gaat om een elektrische loc die normaal zijn voeding krijgt van de bovenleiding. Maar voor de last mile zonder bovenleiding, waar een aannemer uiteraard veel rijdt, kan de loc rijden op spanning uit een externe batterij.

In een artikel op de bedrijfswebsite is te lezen dat het experiment inmiddels een aardig eind op weg is. ‘Vandaag bereikten we op ons terrein in Zutphen een nieuwe mijlpaal met onze batterijloc-ontwikkeling: de locomotief rijdt! Zonder bovenleiding, zonder diesel, mét batterij. De uitgedachte technologie werkt. We zetten hiermee weer een stap in de verduurzaming van onze locomotievenvloot.’

Certificering

Maar omdat het hier om een loc gaat die aan strenge regels voor het railvervoer moet voldoen moet er nog wel wat gebeuren voordat de locomotief écht in de operatie kan. Elke stap is nieuw en er geldt een zorgvuldig test- en toelatingsproces, schrijven ze bij Strukton. ‘In de volgende fase gaan we de techniek finetunen en de nodige tests uitvoeren om de certificering rond te krijgen. Met een tijdelijke toelating willen we nog diverse tests doen, zoals duurtests, het rijden met zware ladingen, werken in een buitendienststelling. De kennis die we daarmee opdoen, zullen we weer gebruiken in de definitieve versie van de hybride locomotief.’

Nicole

In het streven om het werk aan het spoor te verduurzamen besloot Strukton zoveel mogelijk van fossiel aangedreven machines af te stappen. Begin 2019 schafte Strukton Rail daarom zijn eerste elektrische locomotief aan, loc Nicole. In 2020 volgden nog drie elektrische locomotieven. Strukton werkt er hard aan om deze elektrische locomotieven om te bouwen tot hybrideversies, zodat ze ook kunnen worden ingezet als er geen stroomvoorziening.

Diesellocs

Met onder andere de verhuizing van een diesellocomotief naar het Strukton railbedrijf in Italië, ontstond de behoefte aan een nieuwe trekkracht in Nederland. Vanuit de duurzaamheidsambitie liet Strukton zijn oog vallen op elektrische locomotieven in plaats van de veel vervuilendere diesellocomotieven. ‘Dat is niet zo vanzelfsprekend,’ vertelt Business Manager Rail Machines & Logistics Aad Onderwater. ‘Van oudsher zetten spooraannemers diesellocs in, omdat juist bij spoorwerk de bovenleiding vaak is uitgeschakeld. En ook al is in Nederland zo’n 75% van het spoornetwerk voorzien van bovenleiding, er zijn nog lijnen die niet zijn geëlektrificeerd. Dus kun je met je loc niet op elke werkplek komen.’

E-locs

Toch besloot Strukton elektrische locomotieven aan te schaffen. Op dit moment worden de e-locs regelmatig ingezet in Nederland. En daar waar de werkplek niet elektrisch bereikbaar is, heeft Strukton nog diesellocomotieven beschikbaar. ‘Onze machinisten zaten aanvankelijk niet op elektrische locs te wachten. De dieselaandrijving vonden zij toch stoerder en makkelijker inzetbaar. Inmiddels willen ze niet anders meer dan elektrisch. De e-locs trekken soepel en snel op en hoeven niet vooraf warm te draaien.’

Prorail

De volgende stap is de locomotieven uit te breiden met een externe batterij op een wagon. Zo wordt het een soort hybride locomotief. Hiervoor zoekt Strukton de samenwerking met ProRail, de inspectie en andere partijen. De hybride locomotief haalt zijn stroom van de bovenleiding waar de bovenleiding in dienst is, en schakelt over op de accu als dat moet. De accu wordt weer opgeladen op sporen mét bovenleiding.

Toelating

Technisch werkt de hybride locomotief en heeft ‘zij’ haar eerste meters zonder contact met de bovenleiding gereden. Maar het zal nog wel even duren voordat hij écht in de operatie kan. ‘Omdat er nog niet eerder hybride locomotieven zijn ingezet voor spooronderhoud, is elke stap nieuw in de sector. Dat maakt het een lang traject qua toelating,’ legt Aad uit. ‘We maken stappen, dus dat hij er komt, dat staat voor mij vast!’

Lees ook:

Weekendspecial: Swietelsky breidt werkkleding uit met vrouwelijke lijn

Plannen voor nieuwe rails in Utrecht en Nieuwegein

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Oosterveld