viaducten hogesnelheidslijn rijpwetering
Wie betaalt?

Constructiefouten in negen viaducten bij Rijpwetering jarenlang ongemerkt

Archieffoto ter illustratie. Werkzaamheden in Rijpwetering voor de aanleg van een deel van de Hogesnelheidslijn (HSL) in 2003. Rijkswaterstaat / Ton Poortvliet

Maar liefst negen spoorviaducten in de buurt van Rijpwetering bevatten constructiefouten en scheuren, bevestigt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail op donderdag tegenover SpoorPro.nl. De problemen in de viaducten, die tientallen jaren geleden werden gebouwd, zijn tot nu toe onopgemerkt gebleven. Treinen rijden met een aangepaste snelheid om ongelukken te voorkomen terwijl ProRail “de beste oplossing onderzoekt”. 

Alle kunstwerken staan in de buurt van het viaduct aan de Zuidweg in Rijpwetering, waar ProRail in oktober 2022 al scheuren ontdekte in de lassen. Naar aanleiding daarvan ging de beheerder over tot een controle van negen andere viaducten over een lengte van acht kilometer op hetzelfde traject. Ook daar zijn later “onregelmatigheden aangetroffen”, bevestigt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail op donderdag.

Over de viaducten loopt de Hogesnelheidslijn (HSL), een baan voor zowel intercity’s als treinen van Eurostar en Thalys. Het snelheidslimiet is na de ontdekking van de scheuren aangepast om veiligheidsredenen. “We onderzoeken nu wat de beste oplossing is om de viaducten in dusdanige staat te krijgen dat we er weer met 300 kilometer per uur overheen kunnen rijden”, aldus De Graaf.

Wie gaat dat betalen?

Het viaduct aan de Zuidweg, waar vorig jaar de eerste scheuren werden ontdekt, is inmiddels hersteld. De schade was volgens ProRail het gevolg van constructiefouten. Het kunstwerk is ooit ontworpen en gebouwd door Hollandse Meren, een voormalige bouwcombinatie van Strukton, Ballast Nedam, Boskalis, Volker Wessels Stevin en Vermeer.

In 2001 werd de regie over de uitvoering van het project overgedragen aan Rijkswaterstaat. Met het onderzoek naar de scheuren en het herstel van de viaducten zijn de nodige kosten gemoeid. Wie daarvoor gaat opdraaien wordt nog overlegd met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Jeroen Baldwin (SpoorPro.nl)

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Constructiefouten in negen viaducten bij Rijpwetering jarenlang ongemerkt | Infrasite
viaducten hogesnelheidslijn rijpwetering
Wie betaalt?

Constructiefouten in negen viaducten bij Rijpwetering jarenlang ongemerkt

Archieffoto ter illustratie. Werkzaamheden in Rijpwetering voor de aanleg van een deel van de Hogesnelheidslijn (HSL) in 2003. Rijkswaterstaat / Ton Poortvliet

Maar liefst negen spoorviaducten in de buurt van Rijpwetering bevatten constructiefouten en scheuren, bevestigt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail op donderdag tegenover SpoorPro.nl. De problemen in de viaducten, die tientallen jaren geleden werden gebouwd, zijn tot nu toe onopgemerkt gebleven. Treinen rijden met een aangepaste snelheid om ongelukken te voorkomen terwijl ProRail “de beste oplossing onderzoekt”. 

Alle kunstwerken staan in de buurt van het viaduct aan de Zuidweg in Rijpwetering, waar ProRail in oktober 2022 al scheuren ontdekte in de lassen. Naar aanleiding daarvan ging de beheerder over tot een controle van negen andere viaducten over een lengte van acht kilometer op hetzelfde traject. Ook daar zijn later “onregelmatigheden aangetroffen”, bevestigt woordvoerder Martijn de Graaf van ProRail op donderdag.

Over de viaducten loopt de Hogesnelheidslijn (HSL), een baan voor zowel intercity’s als treinen van Eurostar en Thalys. Het snelheidslimiet is na de ontdekking van de scheuren aangepast om veiligheidsredenen. “We onderzoeken nu wat de beste oplossing is om de viaducten in dusdanige staat te krijgen dat we er weer met 300 kilometer per uur overheen kunnen rijden”, aldus De Graaf.

Wie gaat dat betalen?

Het viaduct aan de Zuidweg, waar vorig jaar de eerste scheuren werden ontdekt, is inmiddels hersteld. De schade was volgens ProRail het gevolg van constructiefouten. Het kunstwerk is ooit ontworpen en gebouwd door Hollandse Meren, een voormalige bouwcombinatie van Strukton, Ballast Nedam, Boskalis, Volker Wessels Stevin en Vermeer.

In 2001 werd de regie over de uitvoering van het project overgedragen aan Rijkswaterstaat. Met het onderzoek naar de scheuren en het herstel van de viaducten zijn de nodige kosten gemoeid. Wie daarvoor gaat opdraaien wordt nog overlegd met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Jeroen Baldwin (SpoorPro.nl)

Journalist en redacteur voor Infrasite.