EEN BRUG PER JAAR

Dura Vermeer vervangt spoorbruggen bij A’dam CS

Spoorbrug Amsterdam CS (bron: Dura Vermeer)

ProRail heeft het project Oostertoegang Amsterdam definitief gegund aan Dura Vermeer. Het gaat om het vervangen van vijf stalen spoorbruggen aan de oostzijde van Amsterdam Centraal Station die aan het einde van hun levensduur zijn.

Voor het vervangen van elke spoorbrug wordt ongeveer één jaar uitgetrokken. Om de werkzaamheden uit te voeren, wordt de te vervangen spoorbrug buiten dienst gesteld en afgebouwd. Tegelijkertijd wordt op een externe locatie de nieuwe spoorbrug opgebouwd. Deze gaat vervolgens over het water richting Amsterdam en wordt met behulp van SPMT’s op de juiste plek ingereden. De nieuwe spoorbruggen krijgen een monumentaal karakter, passend binnen de uitstraling van Amsterdam.

Duurzaamheidsscore

ProRail beoordeelde de plannen onder andere op de criteria ‘samenwerking’ en ‘risicobeheersing’, waarbij Dura Vermeer tweemaal het cijfer 9 scoorde. Daar bovenop is een maximale duurzaamheidsscore behaald. Er wordt samengewerkt met Hillebrand, Mammoet, Lek, Van ’t Hek, Meesters In en Iv-Infra. Er wordt vanaf 2024 elk jaar één spoorbrug vervangen. Het project wordt naar verwachting in 2029 afgerond.

Bij delen van de buitendienststelling, waarin we tegelijk met andere aannemers aan het werk zijn, wordt gebruik gemaakt van het 4D-model. Dit betekent dat de planning geïntegreerd wordt in het 3D-model en wordt het bouwproces visueel inzichtelijk bij iedere stap, wat bijdraagt aan goede communicatie en afstemming met diverse partijen. Om hinder te beperken wordt zoveel mogelijk boven het water gewerkt of via het water vervoerd. Ook de brugdekken zelf, die daartoe deels worden afgezonken om onder de bestaande bruggen door te kunnen.

PHS

Het project Oostertoegang en het vervangen van de vijf spoorbruggen is opgenomen in het project PHS Amsterdam Centraal (Programma Hoogfrequent Spoorvervoer). De spoorinfrastructuur op en rond station Amsterdam Centraal gaat de komende tien jaar op de schop, zodat er vanaf 2030 meer treinen van en naar het station kunnen rijden. De verbouwing van het station en aanpassing van de infrastructuur is nodig om meer treinen te kunnen laten rijden en de reizigersgroei op te kunnen vangen.

LEES OOK:

Historische spoorbrug Krommenie wordt flink opgeknapt

Voor spoorbrug Maastricht dreigt sloop na dure maar zinloze renovatie

Auteur: Redactie