ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar – Amsterdam

Foto: Ivo Ketelaar

Spoorbeheerder ProRail heeft advies- en ingenieursbureau Movares opdracht gegeven voor de engineering van de aanpassingen op de spoorcorridor Alkmaar – Amsterdam. Het raamcontract daartoe werd op 5 september in Utrecht getekend. Het project heeft een looptijd van zes jaar en vormt onderdeel van het landelijk Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het traject Alkmaar – Amsterdam behoort tot de drukste spoortrajecten in Nederland. In de toekomst gaan hier nog meer treinen rijden. Uiterlijk in 2028 moeten er zes intercity’s per uur per richting rijden, dat zijn er nu 4. Tussen Amsterdam en Uitgeest wordt het aantal treinen uitgebreid van 4 sprinters per uur per richting naar 6. Om dit alles mogelijk te maken, moet het bestaande spoor worden aangepast.

Maatregelen

Meer treinen betekent dat er meer ruimte nodig is voor het opstellen van de treinstellen. Hiervoor worden de plannen verder uitgewerkt. Daarnaast worden op de gehele corridor de energievoorziening en beveiliging aangepast aan de toename van het aantal treinen. Ook worden veiligheidsmaatregelen getroffen op de overwegen. Verder wordt onderzocht of andere maatregelen nodig zijn, bijvoorbeeld vanwege geluid en trillingen. Eind 2024 is het project engineering PHS Alkmaar – Amsterdam volgens planning afgerond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Movares

ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar – Amsterdam | Infrasite

ProRail gunt Movares aanpassing corridor Alkmaar – Amsterdam

Foto: Ivo Ketelaar

Spoorbeheerder ProRail heeft advies- en ingenieursbureau Movares opdracht gegeven voor de engineering van de aanpassingen op de spoorcorridor Alkmaar – Amsterdam. Het raamcontract daartoe werd op 5 september in Utrecht getekend. Het project heeft een looptijd van zes jaar en vormt onderdeel van het landelijk Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Het traject Alkmaar – Amsterdam behoort tot de drukste spoortrajecten in Nederland. In de toekomst gaan hier nog meer treinen rijden. Uiterlijk in 2028 moeten er zes intercity’s per uur per richting rijden, dat zijn er nu 4. Tussen Amsterdam en Uitgeest wordt het aantal treinen uitgebreid van 4 sprinters per uur per richting naar 6. Om dit alles mogelijk te maken, moet het bestaande spoor worden aangepast.

Maatregelen

Meer treinen betekent dat er meer ruimte nodig is voor het opstellen van de treinstellen. Hiervoor worden de plannen verder uitgewerkt. Daarnaast worden op de gehele corridor de energievoorziening en beveiliging aangepast aan de toename van het aantal treinen. Ook worden veiligheidsmaatregelen getroffen op de overwegen. Verder wordt onderzocht of andere maatregelen nodig zijn, bijvoorbeeld vanwege geluid en trillingen. Eind 2024 is het project engineering PHS Alkmaar – Amsterdam volgens planning afgerond.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Movares