Railterminal Gelderland definitief van de baan na vruchteloze aanbesteding

railterminal gelderland
Foto ter illustratie. Een tekening van de beoogde Railterminal Gelderland (RTG). gelderland.nl

De provincie Gelderland ziet definitief af van de aanleg van Railterminal Gelderland. Dat bleek deze week uit een vergadering van Provinciale Staten, waar de leden zich bogen over een voorstel van Gedeputeerde Staten om het project richting prullenbak te dirigeren, meldt het vakblad SpoorPro. Geen enkele aannemer en exploitant had zich gemeld in de aanbestedingsprocedure voor het project.

Bij het maken van de plannen voor Railterminal Gelderland (RTG) werd afgesproken dat het plan door de shredder zou gaan indien zich geen partij zou melden om de terminal te gaan bouwen en/of exploiteren. Natuurlijk had er geschipperd kunnen worden, door bijvoorbeeld extra tijd te nemen voor de aanbesteding of het project te subsidiëren, maar dat werd op voorhand uitgesloten en de partijen houden zich nu ook daaraan.

De VVD was steeds een groot voorstander van het project, maar committeert zich aan de gemaakte afspraken. “Wij hebben altijd in dit project geloofd en misschien doen we dat nog steeds wel, maar we hebben dit nou eenmaal afgesproken. En ja, je wilt ook een betrouwbare coalitiepartner zijn”, zei Statenlid Jeanne de Graaf tijdens de vergadering.

Nieuwe bouwplannen

De coalitie en JA21 willen nu dat het geld dat niet wordt uitgegeven beschikbaar blijft voor duurzame economie. Het project zou al bij al 65 miljoen euro gaan kosten, waarvan reeds tussen de 15 en 20 miljoen is gespendeerd. Om kapitaalvernietiging te voorkomen, stelde gedeputeerde Helga Witjes de Staten voor om eens te kijken naar de mogelijkheid het spooremplacement ‘Arnhem Goederen’ te verplaatsen naar het terrein dat bedoeld was voor de RTG.

Dat emplacement ligt niet ver van het centrum van Arnhem en zou in combinatie met een aanpalend industrieterrein een ideale locatie zijn voor woningbouw. De gemeente Arnhem is niet direct partij in een eventuele verhuizing van het emplacement naar Valburg/Reeth, maar kijkt vanzelfsprekend met meer dan gemiddelde belangstelling toe. Een plaats waar 10.000 huizen gebouwd kunnen worden, dat klinkt de Arnhemse politiek als muziek in de oren.

De gemeente Overbetuwe, waar het dorp Valburg en de buurtschap Reeth onder vallen, is vanzelfsprekend wél partij in dit verhaal. De gemeente heeft al aangegeven betrokken te willen worden in de besluitvorming over de nieuwe bestemming voor het gebied waar de RTG gepland was. De gemeente Overbetuwe is verrast over het geopperde plan. Daarom lieten wethouder Wijnte Hol en gemeenteraadslid Luca Consoli volgens RN7 al weten aan de provincie dat ze willen meepraten over nieuwe ideeën en ontwikkelingen met betrekking tot ‘hun’ grondgebied.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.

Railterminal Gelderland definitief van de baan na vruchteloze aanbesteding | Infrasite

Railterminal Gelderland definitief van de baan na vruchteloze aanbesteding

railterminal gelderland
Foto ter illustratie. Een tekening van de beoogde Railterminal Gelderland (RTG). gelderland.nl

De provincie Gelderland ziet definitief af van de aanleg van Railterminal Gelderland. Dat bleek deze week uit een vergadering van Provinciale Staten, waar de leden zich bogen over een voorstel van Gedeputeerde Staten om het project richting prullenbak te dirigeren, meldt het vakblad SpoorPro. Geen enkele aannemer en exploitant had zich gemeld in de aanbestedingsprocedure voor het project.

U las zojuist de inleiding van het artikel. Wilt u verder lezen?

Bent u al abonnee?

Inloggen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: SpoorPro.nl

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.