Afscheid van de Mat’64 in december 2015

Foto: Ivo Ketelaar

Na zo’n 40 jaar trouwe dienst zwaaien de laatste 31 Mat’64 treinstellen van NS 13 december 2015 af. Dan start de nieuwe dienstregeling waar deze trein geen onderdeel meer van uitmaakt.

Waarom stopt de trein met rijden?

  • 1. Onderhoudstermijnen verstrijken; In 2016 lopen alle revisietermijnen van de Mat’64 treinstellen af. Daarna mogen de treinen niet meer rijden anders ben je in overtreding.
  • 2. Revisie is geen optie; Zouden we langer willen doorrijden dan moet de trein aangepast worden en aan nieuwe (veiligheids-)eisen voldoen. In overleg met de Inspectie (ILT) zou er een plan moeten komen wat er allemaal aan verbouwd moet worden om hem veilig in dienst te kunnen houden. Voor een trein van 40 jaar oud is dit een te kostbare en ingewikkelde optie, die niet loont. Bovendien duurt een revisie minstens een jaar en dan zijn er al nieuwe Sprinters.
  • 3. Geen onderdelen meer; Een andere reden voor het afscheid van de trein is dat we bijna geen reserve-onderdelen meer hebben, mochten er spullen kapot gaan. Dan zouden vervangingsonderdelen speciaal gemaakt moeten gaan worden. De trein rijdt al langer rond dan gepland. Tot 13 december 2015 gaat dat nog en kunnen we bijvoorbeeld nog wat onderdelen gebruiken van oude ‘stellen’, maar daarna is doorrijden vanwege dit gebrek aan onderdelen geen optie meer. Ook vanuit veiligheidsaspecten. Daarnaast moet de werkplaats waar de trein onderhouden werd al weer klaargemaakt voor de nieuwe Sprinters die er aan komen in 2016.

Reserves ingezet
Om het vertrek van deze befaamde trein op te vangen, hebben we dit jaar al 18 oude dubbeldekkers uit onze strategische reserves op het spoor gebracht (DDAR). Die stroomden in terwijl de Mat’64 langzaam uitgefaseerd wordt. Vanaf september 2016 komen er elf dubbeldekkers bij (DDM1) om de herfstdrukte (ons drukste seizoen van het jaar met alle nieuwe studenten) op te vangen.

Nieuwe Sprinters met spoed besteld
Vanwege het behoud van de OV-kaart en de onvoorziene uitbreiding daarvan met MBO’ers onder de 18 extra hebben we met spoed extra Sprinters besteld van Stadler. Deze 58 treinen stromen eind 2016 geleidelijk in.

Spoorwegmuseum
De Mat’64 is een geliefde trein bij veel NS-collega’s en liefhebbers. Een ‘werkpaard’ wordt het liefkozend wel eens genoemd. Er komt er dan ook één in het Spoorwegmuseum te staan. We zouden graag doorgereden hebben als het simpel was. Al was het maar omdat het zo’n prachtige trein is met zo’n rijke historie.

Lees meer over de Mat’64 en de veiligheid in ons eerdere bericht NS mag 60 treinen definitief bestellen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS

Afscheid van de Mat’64 in december 2015 | Infrasite

Afscheid van de Mat’64 in december 2015

Foto: Ivo Ketelaar

Na zo’n 40 jaar trouwe dienst zwaaien de laatste 31 Mat’64 treinstellen van NS 13 december 2015 af. Dan start de nieuwe dienstregeling waar deze trein geen onderdeel meer van uitmaakt.

Waarom stopt de trein met rijden?

  • 1. Onderhoudstermijnen verstrijken; In 2016 lopen alle revisietermijnen van de Mat’64 treinstellen af. Daarna mogen de treinen niet meer rijden anders ben je in overtreding.
  • 2. Revisie is geen optie; Zouden we langer willen doorrijden dan moet de trein aangepast worden en aan nieuwe (veiligheids-)eisen voldoen. In overleg met de Inspectie (ILT) zou er een plan moeten komen wat er allemaal aan verbouwd moet worden om hem veilig in dienst te kunnen houden. Voor een trein van 40 jaar oud is dit een te kostbare en ingewikkelde optie, die niet loont. Bovendien duurt een revisie minstens een jaar en dan zijn er al nieuwe Sprinters.
  • 3. Geen onderdelen meer; Een andere reden voor het afscheid van de trein is dat we bijna geen reserve-onderdelen meer hebben, mochten er spullen kapot gaan. Dan zouden vervangingsonderdelen speciaal gemaakt moeten gaan worden. De trein rijdt al langer rond dan gepland. Tot 13 december 2015 gaat dat nog en kunnen we bijvoorbeeld nog wat onderdelen gebruiken van oude ‘stellen’, maar daarna is doorrijden vanwege dit gebrek aan onderdelen geen optie meer. Ook vanuit veiligheidsaspecten. Daarnaast moet de werkplaats waar de trein onderhouden werd al weer klaargemaakt voor de nieuwe Sprinters die er aan komen in 2016.

Reserves ingezet
Om het vertrek van deze befaamde trein op te vangen, hebben we dit jaar al 18 oude dubbeldekkers uit onze strategische reserves op het spoor gebracht (DDAR). Die stroomden in terwijl de Mat’64 langzaam uitgefaseerd wordt. Vanaf september 2016 komen er elf dubbeldekkers bij (DDM1) om de herfstdrukte (ons drukste seizoen van het jaar met alle nieuwe studenten) op te vangen.

Nieuwe Sprinters met spoed besteld
Vanwege het behoud van de OV-kaart en de onvoorziene uitbreiding daarvan met MBO’ers onder de 18 extra hebben we met spoed extra Sprinters besteld van Stadler. Deze 58 treinen stromen eind 2016 geleidelijk in.

Spoorwegmuseum
De Mat’64 is een geliefde trein bij veel NS-collega’s en liefhebbers. Een ‘werkpaard’ wordt het liefkozend wel eens genoemd. Er komt er dan ook één in het Spoorwegmuseum te staan. We zouden graag doorgereden hebben als het simpel was. Al was het maar omdat het zo’n prachtige trein is met zo’n rijke historie.

Lees meer over de Mat’64 en de veiligheid in ons eerdere bericht NS mag 60 treinen definitief bestellen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: NS