Spoorvernieuwing tussen Almelo en Hengelo

Foto: Ivo Ketelaar

Tijdens deze hitteperiode is weer zonneklaar geworden hoe belangrijk het is om spoor goed te onderhouden. Het is een belangrijke voorwaarde om kronkels in de spoorstaven bij warm weer te voorkomen. Ook daarom vernieuwen we dus regelmatig het spoor. Zoals deze dagen in Twente. Met groot materieel werken er honderd spoorwerkers de klok rond om er 7 kilometer spoor te vernieuwen, overwegen aan te pakken en perrons te verbeteren.

Hitte
Een enorme robottrein van zeker 800 meter is momenteel bezig om circa zeven kilometer aan spoor te vernieuwen. Oorspronkelijk zou dat zelfs negen kilometer zijn. Maar zaterdag 4 juli 2015 moest een deel van het werk uit voorzorg worden afgeblazen vanwege de hitte. Ook deze week is het nog flink warm. Zweten dus voor de spoorwerkers voor wie extra water is geregeld op het werk.

Reizigers
Belangrijk werk, zo zal iedereen beamen. Maar het betekent op dit moment wel hinder voor reizigers. Op de trajecten Zwolle-Enschede en Deventer-Enschede is er tot met zondag hinder. We proberen met de vervoerder zo veel mogelijk treinverkeer wel mogelijk te maken. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek daarom informatie in te winnen over wat er wel en niet rijdt. NS zet bussen in waar nodig. Kijk voor meer informatie op www.ns.nl

Cijfers
We vernieuwen tussen Almelo en Hengelo de dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding over een lengte van 7 kilometer. Dat betekent het afgraven van 30 miljoen kilo ballast. Daarvan wordt 3 miljoen kilo hergebruikt en er wordt dus 27 miljoen kilo nieuwe ballast weer aangevoerd. We vernieuwen in de bovenleiding 12.000 hangdraden en 6 kilometer rijdraad. Op emplacement Hengelo vernieuwen we spoor 12. Op traject Almelo-Hengelo-Oldenzaal worden diverse overwegen vernieuwd.

Stations
Ook op de stations wordt gewerkt. Zoals bij Almelo de Riet en Borne. Op de perrons wordt 2700 vierkante meter aan tegels vernieuwd en de keerwanden (750 stuks keerwanddelen) van een aantal perrons. Ook krijgt Almelo de Riet nieuwe LED-verlichting met een diminstallatie. Er kan tot 75 procent energie mee worden bespaard op de verlichting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail

Spoorvernieuwing tussen Almelo en Hengelo | Infrasite

Spoorvernieuwing tussen Almelo en Hengelo

Foto: Ivo Ketelaar

Tijdens deze hitteperiode is weer zonneklaar geworden hoe belangrijk het is om spoor goed te onderhouden. Het is een belangrijke voorwaarde om kronkels in de spoorstaven bij warm weer te voorkomen. Ook daarom vernieuwen we dus regelmatig het spoor. Zoals deze dagen in Twente. Met groot materieel werken er honderd spoorwerkers de klok rond om er 7 kilometer spoor te vernieuwen, overwegen aan te pakken en perrons te verbeteren.

Hitte
Een enorme robottrein van zeker 800 meter is momenteel bezig om circa zeven kilometer aan spoor te vernieuwen. Oorspronkelijk zou dat zelfs negen kilometer zijn. Maar zaterdag 4 juli 2015 moest een deel van het werk uit voorzorg worden afgeblazen vanwege de hitte. Ook deze week is het nog flink warm. Zweten dus voor de spoorwerkers voor wie extra water is geregeld op het werk.

Reizigers
Belangrijk werk, zo zal iedereen beamen. Maar het betekent op dit moment wel hinder voor reizigers. Op de trajecten Zwolle-Enschede en Deventer-Enschede is er tot met zondag hinder. We proberen met de vervoerder zo veel mogelijk treinverkeer wel mogelijk te maken. Reizigers wordt geadviseerd voor vertrek daarom informatie in te winnen over wat er wel en niet rijdt. NS zet bussen in waar nodig. Kijk voor meer informatie op www.ns.nl

Cijfers
We vernieuwen tussen Almelo en Hengelo de dwarsliggers, ballast (spoorgrind) en bovenleiding over een lengte van 7 kilometer. Dat betekent het afgraven van 30 miljoen kilo ballast. Daarvan wordt 3 miljoen kilo hergebruikt en er wordt dus 27 miljoen kilo nieuwe ballast weer aangevoerd. We vernieuwen in de bovenleiding 12.000 hangdraden en 6 kilometer rijdraad. Op emplacement Hengelo vernieuwen we spoor 12. Op traject Almelo-Hengelo-Oldenzaal worden diverse overwegen vernieuwd.

Stations
Ook op de stations wordt gewerkt. Zoals bij Almelo de Riet en Borne. Op de perrons wordt 2700 vierkante meter aan tegels vernieuwd en de keerwanden (750 stuks keerwanddelen) van een aantal perrons. Ook krijgt Almelo de Riet nieuwe LED-verlichting met een diminstallatie. Er kan tot 75 procent energie mee worden bespaard op de verlichting.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProRail