GeoNext wint RailTech Innovation Award 2015

2023 logo Rail-Tech 2015 Europoint

GeoNext heeft de RailTech Innovation Award 2015 gewonnen met het 3D-video meetsysteem. De jury waardeerde zeer dat het om een innovatie gaat die uit een andere industrie komt en op goede wijze is geïmplementeerd in de spoorsector. Op de tweede plaats is Rail Road Systems geëindigd met Tupofoam. Plaats drie is gewonnen door Movares met de virtuele treinsimulator. Het publiek bracht uiteindelijk de meeste stemmen uit op Alom met het ABC Bevestigingssysteem. Die won de publieksprijs op RailTech 2015.

“GeoNext is big data-gerelateerd en je hebt minder tijd nodig om te meten”, licht jury-voorzitter Rolf Dollevoet van de TU Delft toe. “Het heeft een hoge spin-off potentie.”

3D-video meetsysteem
GeoNext heeft een 3D-video meetsysteem ontwikkeld waarmee nauwkeurige metingen kunnen worden uitgevoerd met een hoge frequentie. Dit is toegepast bij zeven stalen bruggen aan de oostkant van het Centraal Station van Amsterdam. Voor de vernieuwing van het spoor op deze bruggen is het zeer belangrijk dat de exacte afstand bekend is tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de liggers van de brug. Dat betekent dat er in totaal 35.000 metingen moeten worden uitgevoerd. Omdat traditionele methoden hiervoor niet geschikt zijn, vanwege risico’s op vertragingen en fouten, ontwikkelde GeoNext het 3D-video meetsysteem.

Dieren bij het spoor
De jury beoordeelde Tupofoam van Rail Road Systems als nummer twee. “Overlast door dieren bij het spoor is een belangrijk probleem. Het gaat hier om een duurzame en diervriendelijke oplossing”, vertelt Dollevoet. De jury had nog wel een tip om het witte schuim van kleur te veranderen, naar bijvoorbeeld groen of zandkleurig. Daardoor past het beter in de natuur.

De innovatie van Rail Road Systems is een koudschuim dat wordt vermengd met Tupoleum. Tupoleum is een geurstof waarmee wilde dieren kunnen worden geweerd van het spoor. Het spoor wordt instabiel doordat dieren zoals vossen, konijnen en dassen gangen en holen graven in de spoordijken. Om de dieren te verjagen wordt gebruik gemaakt van Tupofoam, een koudschuim wat in de gangen wordt gespoten. Hierdoor worden de dieren verjaagd en wordt de spoordijk gestabiliseerd. Tupoleum is een niet-toxisch maar effectief product dat rijk is aan natuurlijke grondstoffen.

Treinsimulator
Nummer drie Movares ontwikkelt een virtuele treinsimulator die machinisten traint in een virtuele omgeving. Dollevoet: “Het is een goedkope oplossing. De huidige simulatoren staan op een vaste plek. Deze oplossing is mobiel en betaalbaar. En daardoor ook flexibel inzetbaar. Er zijn zowel spoordata als realistische interfaces te gebruiken.”

De virtuele omgeving is aangepast aan de huidige situatie op het spoor, waardoor de machinisten een goed beeld krijgen van de werkelijkheid. Het systeem is up to date, waardoor het een goed beeld geeft van de werkelijke situatie op het spoor. De machinisten kunnen bekend worden met technische innovaties in de trein zoals snelheidsadvies, ERTMS en het ORBIT waarschuwingssysteem. Bekijk hier het video-interview met Jan Beumer, manager visual bij Movares, over de treinsimulator.

Publieksprijs
Alom kreeg uiteindelijk 36% van de 2200 uitgebrachte stemmen en won de publieksprijs op RailTech 2015. Alom en HTM hebben een oplossing bedacht die de beschadiging van spoorsystemen bij vervanging vermindert. Doordat het systeem uit twee delen is opgebouwd, kunnen de onderdelen van het bovenste deel van de spoorbevestiging vervangen worden zonder de rest van de constructie te beschadigen. De vervanging van de onderdelen kan sneller gebeuren. Daarnaast heeft het onderste deel een langere levensduur. Bij revisie van het spoor zal het deel dat in de onderbaan van beton verankerd zit niet meer beschadigen.

Het vernieuwde deel waarvan kunststof schroefhuls en de kunststof verankeringsplaat in beton gestort zit. Voorheen zat de ankerbout nog in het beton zat en kon niet verwijderd worden. Het tweede deel is het bovenstek deel vanaf de kunststof onderlegplaat tot het beschermkapje.

RailTech
RailTech 2015 is van 17 t/m 19 maart in de Jaarbeurs Utrecht. Het is de grootste railbeurs van de Benelux. De jury van de Innovatie Award bestaat uit Rolf Dollevoet (TU Delft), Chris Verstegen (ProRail), Erwin Abbink (NS).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProMedia Europoint BV Conferences & Exhibitions

GeoNext wint RailTech Innovation Award 2015 | Infrasite

GeoNext wint RailTech Innovation Award 2015

2023 logo Rail-Tech 2015 Europoint

GeoNext heeft de RailTech Innovation Award 2015 gewonnen met het 3D-video meetsysteem. De jury waardeerde zeer dat het om een innovatie gaat die uit een andere industrie komt en op goede wijze is geïmplementeerd in de spoorsector. Op de tweede plaats is Rail Road Systems geëindigd met Tupofoam. Plaats drie is gewonnen door Movares met de virtuele treinsimulator. Het publiek bracht uiteindelijk de meeste stemmen uit op Alom met het ABC Bevestigingssysteem. Die won de publieksprijs op RailTech 2015.

“GeoNext is big data-gerelateerd en je hebt minder tijd nodig om te meten”, licht jury-voorzitter Rolf Dollevoet van de TU Delft toe. “Het heeft een hoge spin-off potentie.”

3D-video meetsysteem
GeoNext heeft een 3D-video meetsysteem ontwikkeld waarmee nauwkeurige metingen kunnen worden uitgevoerd met een hoge frequentie. Dit is toegepast bij zeven stalen bruggen aan de oostkant van het Centraal Station van Amsterdam. Voor de vernieuwing van het spoor op deze bruggen is het zeer belangrijk dat de exacte afstand bekend is tussen de bovenkant van de spoorstaaf en de liggers van de brug. Dat betekent dat er in totaal 35.000 metingen moeten worden uitgevoerd. Omdat traditionele methoden hiervoor niet geschikt zijn, vanwege risico’s op vertragingen en fouten, ontwikkelde GeoNext het 3D-video meetsysteem.

Dieren bij het spoor
De jury beoordeelde Tupofoam van Rail Road Systems als nummer twee. “Overlast door dieren bij het spoor is een belangrijk probleem. Het gaat hier om een duurzame en diervriendelijke oplossing”, vertelt Dollevoet. De jury had nog wel een tip om het witte schuim van kleur te veranderen, naar bijvoorbeeld groen of zandkleurig. Daardoor past het beter in de natuur.

De innovatie van Rail Road Systems is een koudschuim dat wordt vermengd met Tupoleum. Tupoleum is een geurstof waarmee wilde dieren kunnen worden geweerd van het spoor. Het spoor wordt instabiel doordat dieren zoals vossen, konijnen en dassen gangen en holen graven in de spoordijken. Om de dieren te verjagen wordt gebruik gemaakt van Tupofoam, een koudschuim wat in de gangen wordt gespoten. Hierdoor worden de dieren verjaagd en wordt de spoordijk gestabiliseerd. Tupoleum is een niet-toxisch maar effectief product dat rijk is aan natuurlijke grondstoffen.

Treinsimulator
Nummer drie Movares ontwikkelt een virtuele treinsimulator die machinisten traint in een virtuele omgeving. Dollevoet: “Het is een goedkope oplossing. De huidige simulatoren staan op een vaste plek. Deze oplossing is mobiel en betaalbaar. En daardoor ook flexibel inzetbaar. Er zijn zowel spoordata als realistische interfaces te gebruiken.”

De virtuele omgeving is aangepast aan de huidige situatie op het spoor, waardoor de machinisten een goed beeld krijgen van de werkelijkheid. Het systeem is up to date, waardoor het een goed beeld geeft van de werkelijke situatie op het spoor. De machinisten kunnen bekend worden met technische innovaties in de trein zoals snelheidsadvies, ERTMS en het ORBIT waarschuwingssysteem. Bekijk hier het video-interview met Jan Beumer, manager visual bij Movares, over de treinsimulator.

Publieksprijs
Alom kreeg uiteindelijk 36% van de 2200 uitgebrachte stemmen en won de publieksprijs op RailTech 2015. Alom en HTM hebben een oplossing bedacht die de beschadiging van spoorsystemen bij vervanging vermindert. Doordat het systeem uit twee delen is opgebouwd, kunnen de onderdelen van het bovenste deel van de spoorbevestiging vervangen worden zonder de rest van de constructie te beschadigen. De vervanging van de onderdelen kan sneller gebeuren. Daarnaast heeft het onderste deel een langere levensduur. Bij revisie van het spoor zal het deel dat in de onderbaan van beton verankerd zit niet meer beschadigen.

Het vernieuwde deel waarvan kunststof schroefhuls en de kunststof verankeringsplaat in beton gestort zit. Voorheen zat de ankerbout nog in het beton zat en kon niet verwijderd worden. Het tweede deel is het bovenstek deel vanaf de kunststof onderlegplaat tot het beschermkapje.

RailTech
RailTech 2015 is van 17 t/m 19 maart in de Jaarbeurs Utrecht. Het is de grootste railbeurs van de Benelux. De jury van de Innovatie Award bestaat uit Rolf Dollevoet (TU Delft), Chris Verstegen (ProRail), Erwin Abbink (NS).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: ProMedia Europoint BV Conferences & Exhibitions