Interview met Cees Tommel, directeur Keyrail, over 175 jaar spoor in Nederland

Foto: Ronald Tilleman

Interview met Cees Tommel, directeur Keyrail, over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

Hoewel het hele Nederlandse spoor iets is om trots op te zijn, ben ik het meest trots op de Betuweroute. Het is een uniek tracé dat inmiddels onmisbaar is voor de Nederlandse economie. De Betuweroute zorgt voor een goede ontsluiting van de Nederlandse havens per spoor van en naar het Europese achterland.
Zonder de Betuweroute zou het op het gemengde net veel drukker zijn, zouden er minder reizigerstreinen kunnen rijden en zouden bovendien de snelwegen drukker zijn. Daarnaast is het een van de meest moderne en veilige sporen van Europa door onder andere het gebruik van het treinbeveiligingssysteem ERTMS.

2. Welke rol heeft Keyrail daarin gespeeld?

Keyrail exploiteert de Betuweroute. Dat houdt in dat we zorgdragen voor beheer en onderhoud, verkeersleiding en capaciteitsverdeling op dit tracé. Daarnaast stimuleren we het gebruik van het spoorvervoer, zodat de Betuweroute nog beter wordt benut.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Op dit moment zijn de voorbereidingen bezig voor de aanleg van het derde spoor in Duitsland. Zodra dit derde spoor gereed is (in 2022) kan het vervoer dat gebruik maakt van de Betuweroute ongehinderd naar Duitsland rijden. Dat betekent dat er in de toekomst nog meer treinen gebruik kunnen maken van de Betuweroute. We hebben die extra capaciteit ook hard nodig als de Tweede Maasvlakte straks volop in bedrijf is.

4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl

Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?

Het evenement wat je niet had mogen missen, was de open dag op emplacement Kijfhoek op zaterdag 13 september. Kijfhoek is een belangrijk knooppunt voor de verschillende goederenstromen door Europa. Ter gelegenheid van 175 jaar spoor in Nederland hebben we samen met ProRail en DB Schenker de poorten geopend om belangstellenden alles te vertellen over het railgoederenvervoer en de functie van Kijfhoek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite

Interview met Cees Tommel, directeur Keyrail, over 175 jaar spoor in Nederland | Infrasite

Interview met Cees Tommel, directeur Keyrail, over 175 jaar spoor in Nederland

Foto: Ronald Tilleman

Interview met Cees Tommel, directeur Keyrail, over 175 jaar spoor in Nederland.

In 2014 reist Nederland 175 jaar over het spoor. In 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. In 2014 maken reizigers dagelijks samen 1,1 miljoen treinritten en ligt er 7000 km spoor. Het spoor in Nederland is uitgegroeid tot één van de drukste, betrouwbaarste en veiligste van de wereld.

1. Op welk aspect van 175 jaar spoor in Nederland bent u het meest trots en waarom?

Hoewel het hele Nederlandse spoor iets is om trots op te zijn, ben ik het meest trots op de Betuweroute. Het is een uniek tracé dat inmiddels onmisbaar is voor de Nederlandse economie. De Betuweroute zorgt voor een goede ontsluiting van de Nederlandse havens per spoor van en naar het Europese achterland.
Zonder de Betuweroute zou het op het gemengde net veel drukker zijn, zouden er minder reizigerstreinen kunnen rijden en zouden bovendien de snelwegen drukker zijn. Daarnaast is het een van de meest moderne en veilige sporen van Europa door onder andere het gebruik van het treinbeveiligingssysteem ERTMS.

2. Welke rol heeft Keyrail daarin gespeeld?

Keyrail exploiteert de Betuweroute. Dat houdt in dat we zorgdragen voor beheer en onderhoud, verkeersleiding en capaciteitsverdeling op dit tracé. Daarnaast stimuleren we het gebruik van het spoorvervoer, zodat de Betuweroute nog beter wordt benut.

3. Op dit moment vinden grote werkzaamheden plaats op stations en knooppunten om meer, sneller en comfortabeler treinverkeer mogelijk maken. Welke andere spoorontwikkelingen ziet u als veelbelovend voor de toekomst? Kunt u dat uitleggen?

Op dit moment zijn de voorbereidingen bezig voor de aanleg van het derde spoor in Duitsland. Zodra dit derde spoor gereed is (in 2022) kan het vervoer dat gebruik maakt van de Betuweroute ongehinderd naar Duitsland rijden. Dat betekent dat er in de toekomst nog meer treinen gebruik kunnen maken van de Betuweroute. We hebben die extra capaciteit ook hard nodig als de Tweede Maasvlakte straks volop in bedrijf is.

4. De organisaties die betrokken zijn bij het spoor organiseren dit jaar allerlei activiteiten om stil te staan bij 175 jaar spoor in Nederland. Een volledige overzicht is te vinden op www.175jaarspoor.nl

Welk evenement mogen we volgens u zeker niet missen?

Het evenement wat je niet had mogen missen, was de open dag op emplacement Kijfhoek op zaterdag 13 september. Kijfhoek is een belangrijk knooppunt voor de verschillende goederenstromen door Europa. Ter gelegenheid van 175 jaar spoor in Nederland hebben we samen met ProRail en DB Schenker de poorten geopend om belangstellenden alles te vertellen over het railgoederenvervoer en de functie van Kijfhoek.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Chequita Ketelaar-Damen, Hoofdredacteur Infrasite