Start bouw nieuwe OV-terminal Den Haag Centraal

gezamenlijke starthandeling verricht voor OV-terminal Den Haag Centraal

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft maandag 18 april 2011 gezamenlijk met president directeur Marion Gout van ProRail, wethouder Marnix Norder van de gemeente Den Haag en directeur Merel van Vroonhoven van NS de starthandeling verricht voor de bouw van de nieuwe OV-terminal Den Haag Centraal. Na de bouw ontstaat een comfortabele OV-terminal waar regionaal vervoer makkelijker aansluit op het nationale en internationale treinverkeer. Het station wordt een moderne toegangspoort tot de stad Den Haag.

Modern en ruim
Het nieuwe station wordt van een gesloten, verouderd gebouw omgebouwd tot een moderne, ruime en lichte openbaar-vervoerterminal. Trein, bus, tram en RandstadRail zijn in een oogopslag te zien. Het dak van de hal wordt volledig gemaakt van glas en wordt bijna twee keer zo hoog als nu. De huidige winkels worden vernieuwd en er komen nieuwe winkelformules bij. De OV-terminal maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het stationsgebied van Den Haag Centraal waaraan gemeente Den Haag, het Rijk, NS, ProRail, Fortress en SNS Property Finance samen werken onder de naam ‘Den Haag Nieuw Centraal’.

Werken in de nacht
Terwijl de bouw in volle gang is, blijft het station in gebruik. Om de reizigers overdag normaal te kunnen laten reizen, wordt veel ’s nachts gewerkt. Er zijn drie fasen te onderscheiden in de bouw van de OV-terminal; de hal-fase in 2011, waarbij de vloeren in de hal gerenoveerd en de gevels gesloopt worden. Hierna komt de dakfase (2012 – 2013). Deze duurt ongeveer 1,5 jaar. Het oude dak gaat er af en er komt een tijdelijk dak. Dit dak dient als vloer van waaraf het definitieve dak gemaakt wordt. Ook worden de nieuwe gevels dan gerealiseerd. Tot slot komt de perronfase (2013 – 2014) en duurt ongeveer een jaar. Daarbij gaat het om de renovatie van de perrons en de afbouwwerkzaamheden.

Verbouw van grote stations
Den Haag Nieuw Centraal is één van de zes landelijke grote Nederlandse stations, de zogenaamde Nieuwe Sleutelprojecten, die verbouwd worden door ProRail om de mobiliteit van reizigers te vergroten, zowel internationaal, nationaal als lokaal. Het draagt ook bij aan het doel om de huidige capaciteit van het spoor overal in Nederland te vergroten. De nieuwe OV-terminal in Den Haag is daar een goed voorbeeld van: het wordt een zeer toegankelijke, overzichtelijke en efficiënte overstapgelegenheid. Dit maakt het mogelijk dat de verwachte groei van reizigers op het station in Den Haag in 10 jaar 50% kan stijgen naar ruim 300.000 reizigers per dag.

Kosten
Met de bouw is een totale investering gemoeid van 120 miljoen euro. Hiervan draagt het ministerie van Infrastructuur en Milieu bijna 100 miljoen euro bij en de gemeente Den Haag financiert de rest. Architectenbureau Benthem Crouwel heeft het ontwerp gemaakt. In opdracht van de gemeente Den Haag verzorgt ProRail de bouw. Voor de uitvoering heeft ProRail aannemer Strukton gecontracteerd.

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS, de gemeente Den Haag en ProRail.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Start bouw nieuwe OV-terminal Den Haag Centraal | Infrasite

Start bouw nieuwe OV-terminal Den Haag Centraal

gezamenlijke starthandeling verricht voor OV-terminal Den Haag Centraal

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft maandag 18 april 2011 gezamenlijk met president directeur Marion Gout van ProRail, wethouder Marnix Norder van de gemeente Den Haag en directeur Merel van Vroonhoven van NS de starthandeling verricht voor de bouw van de nieuwe OV-terminal Den Haag Centraal. Na de bouw ontstaat een comfortabele OV-terminal waar regionaal vervoer makkelijker aansluit op het nationale en internationale treinverkeer. Het station wordt een moderne toegangspoort tot de stad Den Haag.

Modern en ruim
Het nieuwe station wordt van een gesloten, verouderd gebouw omgebouwd tot een moderne, ruime en lichte openbaar-vervoerterminal. Trein, bus, tram en RandstadRail zijn in een oogopslag te zien. Het dak van de hal wordt volledig gemaakt van glas en wordt bijna twee keer zo hoog als nu. De huidige winkels worden vernieuwd en er komen nieuwe winkelformules bij. De OV-terminal maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het stationsgebied van Den Haag Centraal waaraan gemeente Den Haag, het Rijk, NS, ProRail, Fortress en SNS Property Finance samen werken onder de naam ‘Den Haag Nieuw Centraal’.

Werken in de nacht
Terwijl de bouw in volle gang is, blijft het station in gebruik. Om de reizigers overdag normaal te kunnen laten reizen, wordt veel ’s nachts gewerkt. Er zijn drie fasen te onderscheiden in de bouw van de OV-terminal; de hal-fase in 2011, waarbij de vloeren in de hal gerenoveerd en de gevels gesloopt worden. Hierna komt de dakfase (2012 – 2013). Deze duurt ongeveer 1,5 jaar. Het oude dak gaat er af en er komt een tijdelijk dak. Dit dak dient als vloer van waaraf het definitieve dak gemaakt wordt. Ook worden de nieuwe gevels dan gerealiseerd. Tot slot komt de perronfase (2013 – 2014) en duurt ongeveer een jaar. Daarbij gaat het om de renovatie van de perrons en de afbouwwerkzaamheden.

Verbouw van grote stations
Den Haag Nieuw Centraal is één van de zes landelijke grote Nederlandse stations, de zogenaamde Nieuwe Sleutelprojecten, die verbouwd worden door ProRail om de mobiliteit van reizigers te vergroten, zowel internationaal, nationaal als lokaal. Het draagt ook bij aan het doel om de huidige capaciteit van het spoor overal in Nederland te vergroten. De nieuwe OV-terminal in Den Haag is daar een goed voorbeeld van: het wordt een zeer toegankelijke, overzichtelijke en efficiënte overstapgelegenheid. Dit maakt het mogelijk dat de verwachte groei van reizigers op het station in Den Haag in 10 jaar 50% kan stijgen naar ruim 300.000 reizigers per dag.

Kosten
Met de bouw is een totale investering gemoeid van 120 miljoen euro. Hiervan draagt het ministerie van Infrastructuur en Milieu bijna 100 miljoen euro bij en de gemeente Den Haag financiert de rest. Architectenbureau Benthem Crouwel heeft het ontwerp gemaakt. In opdracht van de gemeente Den Haag verzorgt ProRail de bouw. Voor de uitvoering heeft ProRail aannemer Strukton gecontracteerd.

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS, de gemeente Den Haag en ProRail.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn