Railforum Jaarcongres 2009

logo railforum

niet praten maar doen

In een nieuwe, zeer toepasselijke omgeving was het jaarcongres van Railforum op 15 oktober 2009 weer hét trefpunt voor iedereen in Nederland die het spoor een stap verder wil brengen.

Na vele jaren Kurhaus had Railforum voor het jaarcongres 2009 een nieuwe locatie in petto. En wat voor een. Modern aangekleed, ademde de meer dan 100 jaar oude Rijtuigenloods direct naast het Centraal Station van Amersfoort in alles spoor, spoor en nog eens spoor. “U moet hier zich Alice in Wonderland voelen,” zo hield dagvoorzitter Maarten Woolthuis de ruim 350 aanwezigen voor tijdens de plenaire openingszitting. Woolthuis gaf direct aan waar het wat hem betreft voor de congresgangers en de spoorsector in het algemeen op aankomt. “Wij moeten niet alleen praten over innovatie, maar onze innovatieve ideeën ook werkelijkheid maken.” Railforum-voorzitter Ton Kaper sloot daar in zijn openingswoord op aan. “Wij moeten inderdaad niet praten maar doen, of zoals men in sommige kringen zegt ‘niet lullen maar poetsen’.” Kaper noemde als voorbeeld het centrale Railforum-project van het afgelopen jaar: Sterren in het netwerk. “Dat is nu nog geen succes. Wij hebben blijkbaar moeite met het omzetten van ideeën in daden.”

Het woord was vervolgens aan de inleiders van de zes deelsessies. Ieder van hen mocht de zaal overtuigen juist zijn bijeenkomst te bezoeken. Als inleider van deelsessie 3 ‘Innovatie in grote projecten’ benutte Jaap Geluk van KING (Kennis in het groot) de gelegenheid om het eerste exemplaar van het boekje ‘Innovatie, rem of drijfveer?’ te overhandigen aan Patrick Buck, directeur Projecten van ProRail en nog niet zo lang geleden directeur van de projectorganisatie Betuweroute. Geluk: “Het zijn mensen met lef, durf en visie die innovatie mogelijk maken. Het boekje is daar een eerbetoon aan.” Meeste opzien baarden echter Cees Tommel en Carel Robbeson. Als inleiders van de deelsessie over het goederenspoorvervoer meldden zij sombere gevolgen van de economische crisis voor hun bedrijfstak. “Wij nodigen mensen met lef daarom uit in onze bruine kroeg de crisis te komen verdrinken.”

Meer informatie
Op de website van Railforum vindt u een uitgebreid verslag van het Jaarcongres 2009 en van de Deelsessies

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Railforum Nederland

Railforum Jaarcongres 2009 | Infrasite

Railforum Jaarcongres 2009

logo railforum

niet praten maar doen

In een nieuwe, zeer toepasselijke omgeving was het jaarcongres van Railforum op 15 oktober 2009 weer hét trefpunt voor iedereen in Nederland die het spoor een stap verder wil brengen.

Na vele jaren Kurhaus had Railforum voor het jaarcongres 2009 een nieuwe locatie in petto. En wat voor een. Modern aangekleed, ademde de meer dan 100 jaar oude Rijtuigenloods direct naast het Centraal Station van Amersfoort in alles spoor, spoor en nog eens spoor. “U moet hier zich Alice in Wonderland voelen,” zo hield dagvoorzitter Maarten Woolthuis de ruim 350 aanwezigen voor tijdens de plenaire openingszitting. Woolthuis gaf direct aan waar het wat hem betreft voor de congresgangers en de spoorsector in het algemeen op aankomt. “Wij moeten niet alleen praten over innovatie, maar onze innovatieve ideeën ook werkelijkheid maken.” Railforum-voorzitter Ton Kaper sloot daar in zijn openingswoord op aan. “Wij moeten inderdaad niet praten maar doen, of zoals men in sommige kringen zegt ‘niet lullen maar poetsen’.” Kaper noemde als voorbeeld het centrale Railforum-project van het afgelopen jaar: Sterren in het netwerk. “Dat is nu nog geen succes. Wij hebben blijkbaar moeite met het omzetten van ideeën in daden.”

Het woord was vervolgens aan de inleiders van de zes deelsessies. Ieder van hen mocht de zaal overtuigen juist zijn bijeenkomst te bezoeken. Als inleider van deelsessie 3 ‘Innovatie in grote projecten’ benutte Jaap Geluk van KING (Kennis in het groot) de gelegenheid om het eerste exemplaar van het boekje ‘Innovatie, rem of drijfveer?’ te overhandigen aan Patrick Buck, directeur Projecten van ProRail en nog niet zo lang geleden directeur van de projectorganisatie Betuweroute. Geluk: “Het zijn mensen met lef, durf en visie die innovatie mogelijk maken. Het boekje is daar een eerbetoon aan.” Meeste opzien baarden echter Cees Tommel en Carel Robbeson. Als inleiders van de deelsessie over het goederenspoorvervoer meldden zij sombere gevolgen van de economische crisis voor hun bedrijfstak. “Wij nodigen mensen met lef daarom uit in onze bruine kroeg de crisis te komen verdrinken.”

Meer informatie
Op de website van Railforum vindt u een uitgebreid verslag van het Jaarcongres 2009 en van de Deelsessies

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Railforum Nederland