ERTMS-beveiligingssysteem Betuweroute opgeleverd

Het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS voor de Betuweroute (A15 tracé) is opgeleverd en klaar om gebruikt te worden. Na een periode van intensief testen heeft het consortium ALSTOM – Movares het beveiligingssysteem overgedragen aan de projectorganisatie Betuweroute. ERTMS (European Railway Traffic Management System) is de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging.

Een van de meest opvallende aspecten van het ERTMS-systeem is het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt. Hierbij wordt rekening gehouden met de exacte positie en snelheid van de trein. De machinist hoeft dus niet langer naar buiten te kijken of de seinen op rood of groen staan. Hij kan nu in de cabine van de monitoren aflezen of er gereden mag worden en zo ja, hoe hard. Een ander kenmerk van ERTMS is dat het (anders dan het in Nederland bestaande ATBsysteem) ook werkt wanneer treinen minder dan 40km per uur rijden. In Nederland worden de Betuweroute, het traject Amsterdam-Utrecht en de hogesnelheidslijn met ERTMS uitgevoerd. Voor goederentreinen is het systeem uniek in Europa.

De Betuweroute verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Door gebruik te maken van ERTMS kunnen treinen uit alle landen waar het systeem is ingevoerd, van deze aanvoerroute gebruik maken. Dat is nu nog niet het geval. Treinen die een internationale route rijden, moeten nu nog uitgerust zijn met meerdere systemen of er moet aan de grens van locomotief gewisseld worden. De Betuweroute is de eerste specifiek voor goederen bedoelde lijn die uitgerust wordt met ERTMS. De Betuweroute maakt deel uit van de goederencorridor Rotterdam – Milaan – Genua.

Het nieuwe beveiligingssysteem is ontwikkeld door Alstom in opdracht van ProRail/BB21 en wordt op de Betuweroute geïmplementeerd door een consortium van ALSTOM en Movares.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
EC akkoord met Nederlandse steun voor ETCS
Beveiliging Betuweroute ligt goed op schema

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute

ERTMS-beveiligingssysteem Betuweroute opgeleverd | Infrasite

ERTMS-beveiligingssysteem Betuweroute opgeleverd

Het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS voor de Betuweroute (A15 tracé) is opgeleverd en klaar om gebruikt te worden. Na een periode van intensief testen heeft het consortium ALSTOM – Movares het beveiligingssysteem overgedragen aan de projectorganisatie Betuweroute. ERTMS (European Railway Traffic Management System) is de nieuwe Europese standaard voor treinbeveiliging.

Een van de meest opvallende aspecten van het ERTMS-systeem is het ontbreken van de traditionele seinen langs het baanvak. De noodzakelijke informatie wordt direct via beeldschermen aan de machinist verstrekt. Hierbij wordt rekening gehouden met de exacte positie en snelheid van de trein. De machinist hoeft dus niet langer naar buiten te kijken of de seinen op rood of groen staan. Hij kan nu in de cabine van de monitoren aflezen of er gereden mag worden en zo ja, hoe hard. Een ander kenmerk van ERTMS is dat het (anders dan het in Nederland bestaande ATBsysteem) ook werkt wanneer treinen minder dan 40km per uur rijden. In Nederland worden de Betuweroute, het traject Amsterdam-Utrecht en de hogesnelheidslijn met ERTMS uitgevoerd. Voor goederentreinen is het systeem uniek in Europa.

De Betuweroute verbindt de Rotterdamse haven met het Europese achterland. Door gebruik te maken van ERTMS kunnen treinen uit alle landen waar het systeem is ingevoerd, van deze aanvoerroute gebruik maken. Dat is nu nog niet het geval. Treinen die een internationale route rijden, moeten nu nog uitgerust zijn met meerdere systemen of er moet aan de grens van locomotief gewisseld worden. De Betuweroute is de eerste specifiek voor goederen bedoelde lijn die uitgerust wordt met ERTMS. De Betuweroute maakt deel uit van de goederencorridor Rotterdam – Milaan – Genua.

Het nieuwe beveiligingssysteem is ontwikkeld door Alstom in opdracht van ProRail/BB21 en wordt op de Betuweroute geïmplementeerd door een consortium van ALSTOM en Movares.

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
EC akkoord met Nederlandse steun voor ETCS
Beveiliging Betuweroute ligt goed op schema

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Betuweroute