Europese Commissie: steun ETCS mag

Den Haag – De Europese Commissie heeft besloten Nederland toestemming te geven steun te verlenen voor de installatie van het Europese signaleringssysteem ETCS (European Train Control System) op de Betuweroute voor goederenvervoer tussen Rotterdam en Duitsland, die in 2007 moet worden geopend.

Minister Karla Peijs heeft eerder dit jaar aangekondigd geld te willen voorschieten aan vervoerders die hun locomotieven moeten ombouwen voor ETCS, vooruitlopend op het steunprogramma van de Europese Unie voor ETCS dat mogelijk in 2007 in werking treedt.

’Om een echt Europees spoorwegnet te creëren dat concurrerend is voor goederenvervoer, moeten wij gebruik maken van het Europese signaleringssysteem. Daar zijn kosten aan verbonden, met name voor de eerste spoorwegondernemingen die op het ETCS overschakelen. Daarom beschouw ik dit meer als een vergoeding dan als steun,’aldus Jacques Barrot, Vice-voorzitter van de Europese Commissie met bevoegdheid voor vervoer.

De ontwikkeling van het goederenvervoer per spoor is een prioriteit van de EU. De Commissie is van mening dat de steun noodzakelijk is gezien de hoge benodigde investeringen en het risico dat de Betuweroute zonder deze maatregel niet optimaal zou worden gebruikt. Voorts is de Commissie van mening dat de regeling een beperkt effect zal hebben op de concurrentie onder de vrachtvervoerders op het Nederlandse spoorwegennet. Met de regeling zal in feite worden voorkomen dat de hoge investeringskosten in het nadeel werken van kleine spoorwegexploitanten ten opzichte van de grote overheidsbedrijven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Europese Commissie: steun ETCS mag | Infrasite

Europese Commissie: steun ETCS mag

Den Haag – De Europese Commissie heeft besloten Nederland toestemming te geven steun te verlenen voor de installatie van het Europese signaleringssysteem ETCS (European Train Control System) op de Betuweroute voor goederenvervoer tussen Rotterdam en Duitsland, die in 2007 moet worden geopend.

Minister Karla Peijs heeft eerder dit jaar aangekondigd geld te willen voorschieten aan vervoerders die hun locomotieven moeten ombouwen voor ETCS, vooruitlopend op het steunprogramma van de Europese Unie voor ETCS dat mogelijk in 2007 in werking treedt.

’Om een echt Europees spoorwegnet te creëren dat concurrerend is voor goederenvervoer, moeten wij gebruik maken van het Europese signaleringssysteem. Daar zijn kosten aan verbonden, met name voor de eerste spoorwegondernemingen die op het ETCS overschakelen. Daarom beschouw ik dit meer als een vergoeding dan als steun,’aldus Jacques Barrot, Vice-voorzitter van de Europese Commissie met bevoegdheid voor vervoer.

De ontwikkeling van het goederenvervoer per spoor is een prioriteit van de EU. De Commissie is van mening dat de steun noodzakelijk is gezien de hoge benodigde investeringen en het risico dat de Betuweroute zonder deze maatregel niet optimaal zou worden gebruikt. Voorts is de Commissie van mening dat de regeling een beperkt effect zal hebben op de concurrentie onder de vrachtvervoerders op het Nederlandse spoorwegennet. Met de regeling zal in feite worden voorkomen dat de hoge investeringskosten in het nadeel werken van kleine spoorwegexploitanten ten opzichte van de grote overheidsbedrijven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat