station Coevorden

Tientallen miljoenen voor spoor tussen Coevorden en Bad Bentheim

Het station Coevorden op 22 mei 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Persbureau Meter

Een treinverbinding voor passagiers tussen Coevorden en het Duitse Bad Bentheim is een stap dichterbij gekomen. De provincie Drenthe en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen samen een bijdrage van 27,8 miljoen euro geven voor werkzaamheden op en aan het spoor van ProRail en de Bentheimer Eisenbahn.

Het is de bedoeling de rechtstreekse verbinding voor reizigers tussen Coevorden en Bad Bentheim in 2026 in gebruik te nemen. De grootste aanpassing is nodig op het station Coevorden. Daar komt een extra perron. Op het traject moet uiteindelijk elk uur een trein rijden. Het plan om een personentrein te laten rijden tussen de twee plaatsen is onderdeel van het plan voor de aanleg van de Nedersaksenlijn. Dat is de spoorlijn die van Groningen via Emmen naar Enschede moet lopen.

“Ik woon zelf vlak bij Duitsland en het valt me op dat niet alleen inwoners, maar ook ondernemers, toeristen en de onderwijssector behoefte hebben aan een goede treinverbinding”, zegt de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet. “Het is een hele uitdaging om met het openbaar vervoer de grens over te steken voor werk, studie, familie of vrije tijd. Met de nieuwe passagiersverbinding maken we wonen, werken en voorzieningen in de grensregio toegankelijker.”

Gedeputeerde Staten van Drenthe willen bijna 10,5 miljoen euro beschikbaar stellen voor de lijn. Provinciale Staten moeten nog een besluit over het voorstel nemen. Dat gebeurt naar verwachting in de Statenvergadering van 3 april. De verwachte bijdrage van Duitsland is 37 miljoen euro.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Tientallen miljoenen voor spoor tussen Coevorden en Bad Bentheim | Infrasite
station Coevorden

Tientallen miljoenen voor spoor tussen Coevorden en Bad Bentheim

Het station Coevorden op 22 mei 2023. ANP / Hollandse Hoogte / Persbureau Meter

Een treinverbinding voor passagiers tussen Coevorden en het Duitse Bad Bentheim is een stap dichterbij gekomen. De provincie Drenthe en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen samen een bijdrage van 27,8 miljoen euro geven voor werkzaamheden op en aan het spoor van ProRail en de Bentheimer Eisenbahn.

Het is de bedoeling de rechtstreekse verbinding voor reizigers tussen Coevorden en Bad Bentheim in 2026 in gebruik te nemen. De grootste aanpassing is nodig op het station Coevorden. Daar komt een extra perron. Op het traject moet uiteindelijk elk uur een trein rijden. Het plan om een personentrein te laten rijden tussen de twee plaatsen is onderdeel van het plan voor de aanleg van de Nedersaksenlijn. Dat is de spoorlijn die van Groningen via Emmen naar Enschede moet lopen.

“Ik woon zelf vlak bij Duitsland en het valt me op dat niet alleen inwoners, maar ook ondernemers, toeristen en de onderwijssector behoefte hebben aan een goede treinverbinding”, zegt de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet. “Het is een hele uitdaging om met het openbaar vervoer de grens over te steken voor werk, studie, familie of vrije tijd. Met de nieuwe passagiersverbinding maken we wonen, werken en voorzieningen in de grensregio toegankelijker.”

Gedeputeerde Staten van Drenthe willen bijna 10,5 miljoen euro beschikbaar stellen voor de lijn. Provinciale Staten moeten nog een besluit over het voorstel nemen. Dat gebeurt naar verwachting in de Statenvergadering van 3 april. De verwachte bijdrage van Duitsland is 37 miljoen euro.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: ANP

Journalist en redacteur voor Infrasite.