Platform Bruggen gaat vervangingsopgave ondersteunen

Fietsbrug tussen Breda en Terheijden foto: Yvonne

Het wordt een helse klus om de komende decennia alle bruggen aan te pakken die toe zijn aan vervanging of ingrijpende renovatie. Veel bruggen zijn verouderd en ze worden ook steeds zwaarder belast door het toegenomen verkeer. Het nieuwe Platform Bruggen is opgezet om die opgave te ondersteunen door bestaande initiatieven te bundelen, kennis te delen en samen innovaties te versnellen.

“We staan aan de vooravond van een enorme vervangingsopgave van onze infrastructuur, die nog bovenop alle uitbreiding en nieuwbouw komt die we ook nog van plan zijn te realiseren. Als we dit blijven aanpakken zoals we dat tot op heden gedaan hebben op een traditionele manier, dan hebben we te weinig handjes en te weinig financiële middelen. En dan gaan we zeker de milieuafspraken die we als GWW-sector hebben vastgelegd niet halen”, zei Fred Westenberg, voorzitter van de Nederlandse Bruggenstichting vorige week in een toelichting tijdens een van de kennissessies van InfraTech. Deze stichting is samen met kennisplatform CROW initiatiefnemer.

Planmatiger werken en mogelijk uitstellen

Weliswaar bestaan er al veel bruggerelateerde organisaties, inclusief zijn eigen stichting, maar die zijn niet altijd van elkaars bestaan op de hoogte. Het nieuwe platform moet een verbindende rol gaan spelen. “Zo kunnen we kennis verzamelen, borgen en delen.”

Met het platform willen de initiatiefnemers ook dubbelingen in onderzoek voorkomen en een beter inzicht krijgen in de exacte staat waarin bruggen verkeren. Met die kennis valt beter te plannen wanneer bruggen aangepakt moeten worden. “Als we het goed doen, kunnen we voor minder geld meer doen”, hoopt Jos Wessels van CROW. Westenberg: “Misschien kunnen we de piek aan werk afvlakken en of uitstellen. Dan is het wel nodig om te weten hoe lang een brug nog op een veilige manier meegaat. Ik denk dat we gaan merken dat er slimmigheden komen waardoor een brug kan aangeven dat hij ziek is, er een dokter langs moet komen en hoeveel budget dat vraagt.”

Schouders eronder

Samenwerking van de hele sector is essentieel, benadrukte Westenberg. “De opgave is te groot om op te lossen voor één groot ingenieursbureau of één hele grote aannemer. We zullen het echt met z’n allen moeten doen. Er is werk zat voor iedereen, dus laten we vooral veel delen met z’n allen en de schouders eronder zetten.”

Hoewel het platform in de praktijk eigenlijk al gestart is, zal er op de jaarlijkse Bruggendag van de Bruggenstichting – dit jaar op 11 maart – een officiële lancering zijn. Het eigenlijke werk zal gedaan worden door een aantal werkgroepen die verschillende thema’s oppakken. Platform Bruggen richt zich op een brede doelgroep die zich bezighoudt met bruggen, zoals aannemers, adviesbureaus, brancheverenigingen en kennis- en onderwijsinstellingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Platform Bruggen gaat vervangingsopgave ondersteunen | Infrasite

Platform Bruggen gaat vervangingsopgave ondersteunen

Fietsbrug tussen Breda en Terheijden foto: Yvonne

Het wordt een helse klus om de komende decennia alle bruggen aan te pakken die toe zijn aan vervanging of ingrijpende renovatie. Veel bruggen zijn verouderd en ze worden ook steeds zwaarder belast door het toegenomen verkeer. Het nieuwe Platform Bruggen is opgezet om die opgave te ondersteunen door bestaande initiatieven te bundelen, kennis te delen en samen innovaties te versnellen.

“We staan aan de vooravond van een enorme vervangingsopgave van onze infrastructuur, die nog bovenop alle uitbreiding en nieuwbouw komt die we ook nog van plan zijn te realiseren. Als we dit blijven aanpakken zoals we dat tot op heden gedaan hebben op een traditionele manier, dan hebben we te weinig handjes en te weinig financiële middelen. En dan gaan we zeker de milieuafspraken die we als GWW-sector hebben vastgelegd niet halen”, zei Fred Westenberg, voorzitter van de Nederlandse Bruggenstichting vorige week in een toelichting tijdens een van de kennissessies van InfraTech. Deze stichting is samen met kennisplatform CROW initiatiefnemer.

Planmatiger werken en mogelijk uitstellen

Weliswaar bestaan er al veel bruggerelateerde organisaties, inclusief zijn eigen stichting, maar die zijn niet altijd van elkaars bestaan op de hoogte. Het nieuwe platform moet een verbindende rol gaan spelen. “Zo kunnen we kennis verzamelen, borgen en delen.”

Met het platform willen de initiatiefnemers ook dubbelingen in onderzoek voorkomen en een beter inzicht krijgen in de exacte staat waarin bruggen verkeren. Met die kennis valt beter te plannen wanneer bruggen aangepakt moeten worden. “Als we het goed doen, kunnen we voor minder geld meer doen”, hoopt Jos Wessels van CROW. Westenberg: “Misschien kunnen we de piek aan werk afvlakken en of uitstellen. Dan is het wel nodig om te weten hoe lang een brug nog op een veilige manier meegaat. Ik denk dat we gaan merken dat er slimmigheden komen waardoor een brug kan aangeven dat hij ziek is, er een dokter langs moet komen en hoeveel budget dat vraagt.”

Schouders eronder

Samenwerking van de hele sector is essentieel, benadrukte Westenberg. “De opgave is te groot om op te lossen voor één groot ingenieursbureau of één hele grote aannemer. We zullen het echt met z’n allen moeten doen. Er is werk zat voor iedereen, dus laten we vooral veel delen met z’n allen en de schouders eronder zetten.”

Hoewel het platform in de praktijk eigenlijk al gestart is, zal er op de jaarlijkse Bruggendag van de Bruggenstichting – dit jaar op 11 maart – een officiële lancering zijn. Het eigenlijke werk zal gedaan worden door een aantal werkgroepen die verschillende thema’s oppakken. Platform Bruggen richt zich op een brede doelgroep die zich bezighoudt met bruggen, zoals aannemers, adviesbureaus, brancheverenigingen en kennis- en onderwijsinstellingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite