Waalbrug. Foto: iStock / Hansenn

Geen snelle oplossing voor afbladderende Waalbrug

Waalbrug. Foto: iStock / Hansenn (onbeperkt gebruik)

Het ziet er niet naar uit dat de afbladderende Waalbrug bij Nijmegen snel aangepakt wordt. In antwoord op Kamervragen van de SGP schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) dat conserveringswerkzaamheden, waaronder verven van de brug, pas over tien jaar worden gepland. Ze ziet geen reden om dat eerdere besluit te herzien, tenzij renovatie vanwege de veiligheid eerder nodig is.

Het plan was aanvankelijk om de brug in een keer grondig te renoveren. Het gaat om het vervangen van het betondek, onderhoud- en schilderwerkzaamheden, herstel en versterking van de staalconstructie, maken van een nieuwe brugindeling en het vernieuwen van verlichting en leuningen. Toen bij de voorbereiding van de renovatie chroom-6 werd aangetroffen, is de planning bijgesteld.

Uitstel conservering

Nadat onderzoek uitwees dat de boogconstructie van Waalbrug zonder renovatie nog wel tien jaar constructief veilig is, heeft Van Nieuwenhuizen besloten de conserveringswerkzaamheden uit te stellen. Het vervangen van het betondek, dat in het voorjaar van 2019 begon, is wel uitgevoerd door aannemerscombinatie Team Waalbrug. Dat is inmiddels grotendeels klaar.

“Gezien de grote landelijke vervanging- en renovatie-opgave dienen de beperkte mensen en middelen nu ingezet te worden voor andere werkzaamheden. Ik begrijp dat dat vervelend is omdat er al verwachtingen waren gewekt bij de gemeente Nijmegen en haar inwoners”, schrijft ze. Tijdens reguliere inspecties zal ook de constructieve veiligheid van de brug de komende jaren gemonitord worden.

Hogere kosten

De hoge kosten spelen ook een rol bij het uitstellen van het resterende deel van de renovatie. Omdat de kosten voor het vervangen van het betonnen wegdek hoger uitpakten, had de minister het renovatiebudget al verhoogd van 25 miljoen naar 62 miljoen euro. Daardoor is minder geld beschikbaar voor andere onderdelen van de brug. De kosten voor het voltooien van de renovatie schat Van Nieuwenhuizen nu op 70 tot 80 miljoen euro, maar ze gaat ervan uit dat die kosten uiteindelijk lager uitvallen als er meer kennis is over het veilig verwijderen van chroom-6.

Het Nijmeegse gemeentebestuur liet het ministerie afgelopen zomer in een brief weten weinig begrip te hebben voor het lange uitstel van het laatste deel van de renovatie. Het beeldbepalende, historische icoon verdient beter, meent het college. “De brug wordt algemeen gezien als meest geslaagde van de twaalf bruggen die in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw zijn gebouwd als onderdeel van de Rijkswegenplan. Wij zouden graag dit monument binnen een afzienbare termijn weer in oude luister willen herstellen en hebben de kosten hiervoor inmiddels betaald aan Rijkswaterstaat.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite

Geen snelle oplossing voor afbladderende Waalbrug | Infrasite
Waalbrug. Foto: iStock / Hansenn

Geen snelle oplossing voor afbladderende Waalbrug

Waalbrug. Foto: iStock / Hansenn (onbeperkt gebruik)

Het ziet er niet naar uit dat de afbladderende Waalbrug bij Nijmegen snel aangepakt wordt. In antwoord op Kamervragen van de SGP schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) dat conserveringswerkzaamheden, waaronder verven van de brug, pas over tien jaar worden gepland. Ze ziet geen reden om dat eerdere besluit te herzien, tenzij renovatie vanwege de veiligheid eerder nodig is.

Het plan was aanvankelijk om de brug in een keer grondig te renoveren. Het gaat om het vervangen van het betondek, onderhoud- en schilderwerkzaamheden, herstel en versterking van de staalconstructie, maken van een nieuwe brugindeling en het vernieuwen van verlichting en leuningen. Toen bij de voorbereiding van de renovatie chroom-6 werd aangetroffen, is de planning bijgesteld.

Uitstel conservering

Nadat onderzoek uitwees dat de boogconstructie van Waalbrug zonder renovatie nog wel tien jaar constructief veilig is, heeft Van Nieuwenhuizen besloten de conserveringswerkzaamheden uit te stellen. Het vervangen van het betondek, dat in het voorjaar van 2019 begon, is wel uitgevoerd door aannemerscombinatie Team Waalbrug. Dat is inmiddels grotendeels klaar.

“Gezien de grote landelijke vervanging- en renovatie-opgave dienen de beperkte mensen en middelen nu ingezet te worden voor andere werkzaamheden. Ik begrijp dat dat vervelend is omdat er al verwachtingen waren gewekt bij de gemeente Nijmegen en haar inwoners”, schrijft ze. Tijdens reguliere inspecties zal ook de constructieve veiligheid van de brug de komende jaren gemonitord worden.

Hogere kosten

De hoge kosten spelen ook een rol bij het uitstellen van het resterende deel van de renovatie. Omdat de kosten voor het vervangen van het betonnen wegdek hoger uitpakten, had de minister het renovatiebudget al verhoogd van 25 miljoen naar 62 miljoen euro. Daardoor is minder geld beschikbaar voor andere onderdelen van de brug. De kosten voor het voltooien van de renovatie schat Van Nieuwenhuizen nu op 70 tot 80 miljoen euro, maar ze gaat ervan uit dat die kosten uiteindelijk lager uitvallen als er meer kennis is over het veilig verwijderen van chroom-6.

Het Nijmeegse gemeentebestuur liet het ministerie afgelopen zomer in een brief weten weinig begrip te hebben voor het lange uitstel van het laatste deel van de renovatie. Het beeldbepalende, historische icoon verdient beter, meent het college. “De brug wordt algemeen gezien als meest geslaagde van de twaalf bruggen die in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw zijn gebouwd als onderdeel van de Rijkswegenplan. Wij zouden graag dit monument binnen een afzienbare termijn weer in oude luister willen herstellen en hebben de kosten hiervoor inmiddels betaald aan Rijkswaterstaat.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Infrasite