Monumentale ophaalbruggen Utrecht weer open

Utrecht – Vanaf maandag 13 juni 2005 zijn de Abel Tasmanbrug en de J.P. Coenbrug in Utrecht weer definitief open voor alle verkeer. De afgelopen zeven maanden zijn beide monumentale ophaalbruggen om en om van hun plaats geweest en in een werkplaats in Sliedrecht gerestaureerd.

Volgens planning is eerst de Abel Tasmanbrug drie maanden weggeweest en opgeknapt, daarna was de J.P. Coenbrug aan de beurt. Toen die klaar was, is de Abel Tasmanbrug weer een paar weken dicht geweest. Dit was nodig om, naast het verrichten van afrondende werkzaamheden, de hoek die de nieuwe brugdekken ten opzichte van elkaar hadden, voor auto’s af te vlakken. De nieuwe brugdekken zijn een kopie van de oude, maar deze waren in de loop van de tijd wat ingezakt. De brugdekken zijn korter gemaakt en functioneren nu naar behoren.

Werkzaamheden
De Abel Tasmanbrug (1906) en J.P. Coenbrug (1897) zijn zogenoemde dubbele ophaalbruggen die nog met de hand moeten worden bediend. Vanwege hun historische waarde werden de bruggen alleen gerestaureerd en niet gemoderniseerd. Daarnaast gebruikte de gemeente zoveel mogelijk oorspronkelijke materialen, mits deze voldoen aan de huidige kwaliteits- en veiligheidseisen.

De restauratie bestond onder meer uit het grondig reinigen en opnieuw verven van de stalen brugconstructie, het vervangen van de stalen delen van het brugdek en het vervangen van versleten onderdelen. Het schoonmaken van de staalconstructie gebeurde door middel van gritstralen in de fabriek. Door deze reinigingsmethode lijken de bruggen na de restauratie zo goed als nieuw en zijn ze weer jaren onderhoudsvrij. Ook de stenen landhoofden, waar het brugdek op steunt, nam de gemeente onder handen. Beschadigingen werden hersteld en kapotte stenen en voegen vervangen.

Oldenborg-gelden
De restauratie van de bruggen werd medegefinancierd uit de zogenoemde “Oldenborg-gelden”. Dit is geld dat dankzij een amendement van Leefbaar Utrecht naar voren is geschoven om in te lopen op het achterstallig onderhoud in de openbare ruimte. Voor de periode 2004 tot en met 2007 wordt op die manier 37,5 miljoen euro besteed om een deel van de uitvoering van het hoogst noodzakelijke onderhoud eerder aan te pakken. Voor de Abel Tasmanbrug en de J.P. Coenbrug is vanuit deze gelden ongeveer 400.000 euro uitgetrokken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Utrecht

Monumentale ophaalbruggen Utrecht weer open | Infrasite

Monumentale ophaalbruggen Utrecht weer open

Utrecht – Vanaf maandag 13 juni 2005 zijn de Abel Tasmanbrug en de J.P. Coenbrug in Utrecht weer definitief open voor alle verkeer. De afgelopen zeven maanden zijn beide monumentale ophaalbruggen om en om van hun plaats geweest en in een werkplaats in Sliedrecht gerestaureerd.

Volgens planning is eerst de Abel Tasmanbrug drie maanden weggeweest en opgeknapt, daarna was de J.P. Coenbrug aan de beurt. Toen die klaar was, is de Abel Tasmanbrug weer een paar weken dicht geweest. Dit was nodig om, naast het verrichten van afrondende werkzaamheden, de hoek die de nieuwe brugdekken ten opzichte van elkaar hadden, voor auto’s af te vlakken. De nieuwe brugdekken zijn een kopie van de oude, maar deze waren in de loop van de tijd wat ingezakt. De brugdekken zijn korter gemaakt en functioneren nu naar behoren.

Werkzaamheden
De Abel Tasmanbrug (1906) en J.P. Coenbrug (1897) zijn zogenoemde dubbele ophaalbruggen die nog met de hand moeten worden bediend. Vanwege hun historische waarde werden de bruggen alleen gerestaureerd en niet gemoderniseerd. Daarnaast gebruikte de gemeente zoveel mogelijk oorspronkelijke materialen, mits deze voldoen aan de huidige kwaliteits- en veiligheidseisen.

De restauratie bestond onder meer uit het grondig reinigen en opnieuw verven van de stalen brugconstructie, het vervangen van de stalen delen van het brugdek en het vervangen van versleten onderdelen. Het schoonmaken van de staalconstructie gebeurde door middel van gritstralen in de fabriek. Door deze reinigingsmethode lijken de bruggen na de restauratie zo goed als nieuw en zijn ze weer jaren onderhoudsvrij. Ook de stenen landhoofden, waar het brugdek op steunt, nam de gemeente onder handen. Beschadigingen werden hersteld en kapotte stenen en voegen vervangen.

Oldenborg-gelden
De restauratie van de bruggen werd medegefinancierd uit de zogenoemde “Oldenborg-gelden”. Dit is geld dat dankzij een amendement van Leefbaar Utrecht naar voren is geschoven om in te lopen op het achterstallig onderhoud in de openbare ruimte. Voor de periode 2004 tot en met 2007 wordt op die manier 37,5 miljoen euro besteed om een deel van de uitvoering van het hoogst noodzakelijke onderhoud eerder aan te pakken. Voor de Abel Tasmanbrug en de J.P. Coenbrug is vanuit deze gelden ongeveer 400.000 euro uitgetrokken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Utrecht