WINDENERGIE

Enorme monopiles op transport in de Eemshaven

Een monopile van 100 meter lang en 1500 ton zwaar op transport Foto Groningen Seaports

Vanaf een afstand zien de windturbines die overal de grond uit schieten eruit als of het om een soort speelgoed gaat. Tot je van dichtbij gaat kijken. Dan blijkt hoe enorm groot ze zijn.

De grootste exemplaren zijn deze maanden te zien in de Groningse Eemshaven. Die haven is op dit moment de thuisbasis voor de opbouw van meerdere windparken op de Noordzee. Het gaat om de parken Hollandse Kust Noord (Nederland), Gode Wind 3 en Borkum Riffgrund 3 (beide Duitsland). Het werk voor de twee Duitse windparken betreft het transport van de monopiles en aanvullende constructiedelen. De monopiles voor windpark Gode Wind zijn het eerst aan de beurt. Tot nu toe zijn 24 van de in totaal 107 stuks aangevoerd in de Beatrixhaven. Vervolgens worden ze in de Julianahaven overgeladen op het installatieschip Les Alizés van de Vlaamse aannemer Jan de Nul.

Martinitoren

Het transport van het ene naar het andere havenbekken gaat over de weg, van de BOW-opslagplaats in de Beatrixhaven naar de terminal van Wagenborg in de Julianahaven. Vanwege de afmetingen van de lading zijn in de bochten in het traject en naast een aantal wegen extra rijstroken aangelegd. Q3 Heavy Lift BV verzorgt dit transport over land met SPMT’s. Onlangs werd de eerste monopile naar de Julianahaven verplaatst (zie foto boven). Afmetingen? Een lengte van 100 meter, een gewicht van 1500 ton en een diameter van 9,5 meter. Zo’n beetje alsof de Martinitoren liggend op transport gaat.

’s Nachts

Vanwege de impact die het transport op de overige werkzaamheden in de haven heeft vindt dit voornamelijk ’s avonds en ‘s nachts plaats, tussen 18.00 en 06.00 uur. De werkzaamheden duren de tot het einde van het jaar.

De monopiles worden in de Julianahaven op het werkschip van Jan de Nul geladen

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld

Enorme monopiles op transport in de Eemshaven | Infrasite
WINDENERGIE

Enorme monopiles op transport in de Eemshaven

Een monopile van 100 meter lang en 1500 ton zwaar op transport Foto Groningen Seaports

Vanaf een afstand zien de windturbines die overal de grond uit schieten eruit als of het om een soort speelgoed gaat. Tot je van dichtbij gaat kijken. Dan blijkt hoe enorm groot ze zijn.

De grootste exemplaren zijn deze maanden te zien in de Groningse Eemshaven. Die haven is op dit moment de thuisbasis voor de opbouw van meerdere windparken op de Noordzee. Het gaat om de parken Hollandse Kust Noord (Nederland), Gode Wind 3 en Borkum Riffgrund 3 (beide Duitsland). Het werk voor de twee Duitse windparken betreft het transport van de monopiles en aanvullende constructiedelen. De monopiles voor windpark Gode Wind zijn het eerst aan de beurt. Tot nu toe zijn 24 van de in totaal 107 stuks aangevoerd in de Beatrixhaven. Vervolgens worden ze in de Julianahaven overgeladen op het installatieschip Les Alizés van de Vlaamse aannemer Jan de Nul.

Martinitoren

Het transport van het ene naar het andere havenbekken gaat over de weg, van de BOW-opslagplaats in de Beatrixhaven naar de terminal van Wagenborg in de Julianahaven. Vanwege de afmetingen van de lading zijn in de bochten in het traject en naast een aantal wegen extra rijstroken aangelegd. Q3 Heavy Lift BV verzorgt dit transport over land met SPMT’s. Onlangs werd de eerste monopile naar de Julianahaven verplaatst (zie foto boven). Afmetingen? Een lengte van 100 meter, een gewicht van 1500 ton en een diameter van 9,5 meter. Zo’n beetje alsof de Martinitoren liggend op transport gaat.

’s Nachts

Vanwege de impact die het transport op de overige werkzaamheden in de haven heeft vindt dit voornamelijk ’s avonds en ‘s nachts plaats, tussen 18.00 en 06.00 uur. De werkzaamheden duren de tot het einde van het jaar.

De monopiles worden in de Julianahaven op het werkschip van Jan de Nul geladen

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: ,

Auteur: Bart Oosterveld