Onderhoud

Nieuwe binnendeur voor Noordersluis IJmuiden

De nieuwe binnendeur wordt geplaatst. 2022, Rijkswaterstaat

De binnendeur van de Noordersluis IJmuiden is vorige week vervangen door een nieuw exemplaar. Ook de rolwagens van de sluis zijn opgeknapt en kunnen weer een tijdje mee.

De binnendeur weegt 1,2 miljoen kilo en heeft een omvang van 53,5 bij 20,4 bij 7,3 meter. Het plaatsen van zo’n object vergt enige voorbereiding. ‘De laatste maanden controleerden we de deur op gebreken en maakten we deze schoon om te kunnen plaatsen’, legt Rijkswaterstaat uit.

Afgekeurde onderdelen vervangen

Van het systeem dat het mogelijk maakt dat de sluis over de bodem van het kanaal rolt, zijn de wielstellen en wielen gedemonteerd. Daarna zijn ze ingemeten en gecontroleerd, waarna de afgekeurde onderdelen en de lagers van de rolwagens zijn vervangen. Tijdens de werkzaamheden kon de scheepvaart gebruik maken van de Zeesluis IJmuiden.

Bijna 100 jaar oud

De Noordersluis is opgeleverd in 1930 en is 400 meter lang, 50 meter breed en 15 meter diep. De sluisdeur is los geplaatst op twee rolwagens die over rails lopen op de bodem van de sluis. De deur beweegt door een op water aangedreven lierwerk met een trekkracht van normaal 300 kilonewton (kN) en onder extreme omstandigheden 900 kN.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Nieuwe binnendeur voor Noordersluis IJmuiden | Infrasite
Onderhoud

Nieuwe binnendeur voor Noordersluis IJmuiden

De nieuwe binnendeur wordt geplaatst. 2022, Rijkswaterstaat

De binnendeur van de Noordersluis IJmuiden is vorige week vervangen door een nieuw exemplaar. Ook de rolwagens van de sluis zijn opgeknapt en kunnen weer een tijdje mee.

De binnendeur weegt 1,2 miljoen kilo en heeft een omvang van 53,5 bij 20,4 bij 7,3 meter. Het plaatsen van zo’n object vergt enige voorbereiding. ‘De laatste maanden controleerden we de deur op gebreken en maakten we deze schoon om te kunnen plaatsen’, legt Rijkswaterstaat uit.

Afgekeurde onderdelen vervangen

Van het systeem dat het mogelijk maakt dat de sluis over de bodem van het kanaal rolt, zijn de wielstellen en wielen gedemonteerd. Daarna zijn ze ingemeten en gecontroleerd, waarna de afgekeurde onderdelen en de lagers van de rolwagens zijn vervangen. Tijdens de werkzaamheden kon de scheepvaart gebruik maken van de Zeesluis IJmuiden.

Bijna 100 jaar oud

De Noordersluis is opgeleverd in 1930 en is 400 meter lang, 50 meter breed en 15 meter diep. De sluisdeur is los geplaatst op twee rolwagens die over rails lopen op de bodem van de sluis. De deur beweegt door een op water aangedreven lierwerk met een trekkracht van normaal 300 kilonewton (kN) en onder extreme omstandigheden 900 kN.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam