Nieuwe sluizen Zuid-Willemsvaart open

Den Haag – De nieuwe sluizen in de Zuid-Willemsvaart in Noord-Brabant worden vandaag officieel geopend door minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat. De sluizen 11 en 13, die tussen Nederweert en Helmond liggen, ondergingen de afgelopen tijd een ingrijpende verbouwing.

De nieuwe sluizen zijn in het najaar van 2003 al door de vaart in gebruik genomen. Aan de ingebruikname ging een tijd van uitgebreide verbouwing vooraf, waarbij de Zuid-Willemsvaart elf weken lang voor alle scheepvaart gestremd was. Zo werden de sluizen compleet vervangen en werden een brug en bediening op afstand aangelegd. Omdat het schutproces hierdoor sneller verloopt en er grotere schepen in de sluizen geschut kunnen worden, is de capaciteit van de sluizen toegenomen.

De sluizen 11 en 13 zijn tussen 1823 en 1826 in opdracht van Koning Willem I gebouwd. In 1870 en 1930 werden ze grondig gerenoveerd. Met name de laatste jaren vertoonden ze steeds meer gebreken. Na uitvoerig onderzoek bleek de fundering van de sluishoofden zodanig slecht te zijn, dat Rijkswaterstaat besloot om de sluizen compleet te vervangen. De totale kosten van het project bedragen circa twintig miljoen euro.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Nieuwe sluizen Zuid-Willemsvaart open | Infrasite

Nieuwe sluizen Zuid-Willemsvaart open

Den Haag – De nieuwe sluizen in de Zuid-Willemsvaart in Noord-Brabant worden vandaag officieel geopend door minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat. De sluizen 11 en 13, die tussen Nederweert en Helmond liggen, ondergingen de afgelopen tijd een ingrijpende verbouwing.

De nieuwe sluizen zijn in het najaar van 2003 al door de vaart in gebruik genomen. Aan de ingebruikname ging een tijd van uitgebreide verbouwing vooraf, waarbij de Zuid-Willemsvaart elf weken lang voor alle scheepvaart gestremd was. Zo werden de sluizen compleet vervangen en werden een brug en bediening op afstand aangelegd. Omdat het schutproces hierdoor sneller verloopt en er grotere schepen in de sluizen geschut kunnen worden, is de capaciteit van de sluizen toegenomen.

De sluizen 11 en 13 zijn tussen 1823 en 1826 in opdracht van Koning Willem I gebouwd. In 1870 en 1930 werden ze grondig gerenoveerd. Met name de laatste jaren vertoonden ze steeds meer gebreken. Na uitvoerig onderzoek bleek de fundering van de sluishoofden zodanig slecht te zijn, dat Rijkswaterstaat besloot om de sluizen compleet te vervangen. De totale kosten van het project bedragen circa twintig miljoen euro.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie van Verkeer en Waterstaat