Europa maakt tunnels veiliger

Brussel – Lange tunnels moeten uiterlijk over tien jaar een stuk veiliger worden. De verkeerscommissie van het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met plannen hiertoe van de Europees commissaris De Palacio.

Betere wegwijzers moeten een vlucht uit de tunnel vergemakkelijken. Bovendien moeten vrachtwagens en bussen verplicht een brandblusser bij zich hebben, wanneer ze een tunnel inrijden. De laatste jaren vielen tientallen doden bij ongelukken in de Montblanc-, Tauern- en Gotthardtunnel. Eurocommissaris De Palacio schat de totale kosten van de aanpassingen op 2,5 tot 6 miljard euro.

Het besluit betreft ruim vijfhonderd tunnels van meer dan een halve kilometer in Europa, vooral in Oostenrijk en Italië. Voor Nederland gaat het om elf tunnels. Het Europees Parlement spreekt eind deze maand nog in voltallige vorm over het voorstel.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Europese Commissie

Europa maakt tunnels veiliger | Infrasite

Europa maakt tunnels veiliger

Brussel – Lange tunnels moeten uiterlijk over tien jaar een stuk veiliger worden. De verkeerscommissie van het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met plannen hiertoe van de Europees commissaris De Palacio.

Betere wegwijzers moeten een vlucht uit de tunnel vergemakkelijken. Bovendien moeten vrachtwagens en bussen verplicht een brandblusser bij zich hebben, wanneer ze een tunnel inrijden. De laatste jaren vielen tientallen doden bij ongelukken in de Montblanc-, Tauern- en Gotthardtunnel. Eurocommissaris De Palacio schat de totale kosten van de aanpassingen op 2,5 tot 6 miljard euro.

Het besluit betreft ruim vijfhonderd tunnels van meer dan een halve kilometer in Europa, vooral in Oostenrijk en Italië. Voor Nederland gaat het om elf tunnels. Het Europees Parlement spreekt eind deze maand nog in voltallige vorm over het voorstel.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Europese Commissie