Amsterdam: P+R terrein bij IJtram op Zeeburgereiland

Amsterdam – Er komt een onderzoek naar (tijdelijke) parkeervoorzieningen op het Zeeburgereiland. Het college van B&W is hiermee akkoord gegaan. Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) wil dat er onderzoek wordt gedaan naar een ontwerp van een tijdelijk multifunctioneel P+R terrein op het Zeeburgereiland en naar de overige parkeervoorzieningen voor specifieke doelgroepen.

De parkeercapaciteit in Amsterdam, en dan voornamelijk in de binnenstad en in het Oostelijk Havengebied, is ontoereikend voor bezoekers, bewoners en bedrijven. Tijdelijke parkeervoorzieningen aan de rand van de stad met een goede openbaar vervoerverbinding is een goede oplossing voor deze parkeerproblematiek. Het Zeeburgereiland ligt aan de rand van de stad en heeft met de komst van de IJtram een snelle verbinding tussen deze gebieden onderling en met het stadscentrum.
Gezien de plannen voor het Zeeburgereiland is er de komende jaren nog voldoende ruimte voor tijdelijke (parkeer)voorzieningen. Op deze manier worden enerzijds de parkeerproblemen in de stad tijdelijk opgelost en wordt anderzijds het Zeeburgereiland dubbel en efficiënt gebruikt.

P+R terrein
De P+R voorziening, die vooralsnog uit circa 250 parkeerplaatsen bestaat, is goed en snel bereikbaar vanaf de ring A10 en heeft met de IJtram een zeer goede en snelle (10 minuten) openbaar vervoerverbinding naar de binnenstad. De voorziening is multifunctioneel. Dat betekent dat de voorziening zo goed als door iedereen, van bouwvakker tot vergunninghouder, rond de klok, kan worden gebruikt. Hierbij geldt alleen dat, als er geen gebruik van het P+R parkeren wordt gemaakt, het gewone parkeertarief geldt.

Parkeervoorzieningen voor specifieke doelgroepen
Voor werknemers in de zorg- en onderwijssector zoekt de gemeente alternatieve parkeerfaciliteiten. Maar ook verkeerstrekkers als grote bouwprojecten en de RAI zoeken regelmatig aanvullende parkeergelegenheid. En door het opheffen van een aantal speciale parkeerterreinen, moeten touringcars steeds vaker en verder uitwijken.
Daarom is ook besloten om voor deze doelgroepen oplossingen te zoeken in combinatie met en uitbreiding van het P+R terrein.

Planning
Volgens de planning wordt de P+R voorziening op het Zeeburgereiland tegelijk met de start van de IJtram in gebruik genomen en wordt er op dit moment uitgegaan van een termijn van vier tot zes jaar met 2008 als voorlopige einddatum.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Gemeente Amsterdam

Amsterdam: P+R terrein bij IJtram op Zeeburgereiland | Infrasite

Amsterdam: P+R terrein bij IJtram op Zeeburgereiland

Amsterdam – Er komt een onderzoek naar (tijdelijke) parkeervoorzieningen op het Zeeburgereiland. Het college van B&W is hiermee akkoord gegaan. Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) wil dat er onderzoek wordt gedaan naar een ontwerp van een tijdelijk multifunctioneel P+R terrein op het Zeeburgereiland en naar de overige parkeervoorzieningen voor specifieke doelgroepen.

De parkeercapaciteit in Amsterdam, en dan voornamelijk in de binnenstad en in het Oostelijk Havengebied, is ontoereikend voor bezoekers, bewoners en bedrijven. Tijdelijke parkeervoorzieningen aan de rand van de stad met een goede openbaar vervoerverbinding is een goede oplossing voor deze parkeerproblematiek. Het Zeeburgereiland ligt aan de rand van de stad en heeft met de komst van de IJtram een snelle verbinding tussen deze gebieden onderling en met het stadscentrum.
Gezien de plannen voor het Zeeburgereiland is er de komende jaren nog voldoende ruimte voor tijdelijke (parkeer)voorzieningen. Op deze manier worden enerzijds de parkeerproblemen in de stad tijdelijk opgelost en wordt anderzijds het Zeeburgereiland dubbel en efficiënt gebruikt.

P+R terrein
De P+R voorziening, die vooralsnog uit circa 250 parkeerplaatsen bestaat, is goed en snel bereikbaar vanaf de ring A10 en heeft met de IJtram een zeer goede en snelle (10 minuten) openbaar vervoerverbinding naar de binnenstad. De voorziening is multifunctioneel. Dat betekent dat de voorziening zo goed als door iedereen, van bouwvakker tot vergunninghouder, rond de klok, kan worden gebruikt. Hierbij geldt alleen dat, als er geen gebruik van het P+R parkeren wordt gemaakt, het gewone parkeertarief geldt.

Parkeervoorzieningen voor specifieke doelgroepen
Voor werknemers in de zorg- en onderwijssector zoekt de gemeente alternatieve parkeerfaciliteiten. Maar ook verkeerstrekkers als grote bouwprojecten en de RAI zoeken regelmatig aanvullende parkeergelegenheid. En door het opheffen van een aantal speciale parkeerterreinen, moeten touringcars steeds vaker en verder uitwijken.
Daarom is ook besloten om voor deze doelgroepen oplossingen te zoeken in combinatie met en uitbreiding van het P+R terrein.

Planning
Volgens de planning wordt de P+R voorziening op het Zeeburgereiland tegelijk met de start van de IJtram in gebruik genomen en wordt er op dit moment uitgegaan van een termijn van vier tot zes jaar met 2008 als voorlopige einddatum.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Gemeente Amsterdam