Van Geel: auto’s moeten schoner en stiller

Auto’s in Europa moeten aanzienlijk schoner en stiller worden. Dat zegt staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) na een werkbezoek aan de autofabrieken Honda en Toyota in Japan. Om dat te bereiken zijn nieuwe afspraken nodig met de autofabrikanten in zowel Europa als Azië.

De uitstoot van vervuilende stoffen door auto’s wordt een steeds groter probleem voor Europese steden. De vervuiling veroorzaakt in toenemende mate ernstige gezondheidsproblemen bij bewoners van deze steden. Bovendien is de verkeerssector een van de grootste veroorzakers van broeikasgassen in Nederland.

Staatssecretaris Van Geel is deze week op werkbezoek in Japan om te zien op welke manier de automotoren schoner en zuiniger kunnen worden gemaakt. Dinsdag 10 februari 2004 bezoekt Van Geel de fabrieken van Honda en Toyota. Daarnaast heeft hij overleg gevoerd met het bestuur van Tokyo over impact die de luchtvervuiling op deze miljoenenstad heeft en hoe de vervuiling wordt bestreden.

In 2008 en 2009 lopen de afspraken over emissies met respectievelijk de Europese en de Japanse/Koreaanse autoindustrie af. Deze afspraken verplichten dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in respectievelijk 2008 en 2009 op 140 gram CO2 per gereden kilometer moet liggen. ‘In de nieuwe afspraken voor de volgende periode zou deze gemiddelde uitstoot verder omlaag moeten’, aldus Van Geel. Duitsland en Frankrijk hebben afgelopen week ook tot een dergelijke nieuwe en verdergaande afspraak opgeroepen.

Stiller
Parallel aan de gevolgen voor de luchtkwaliteit, zorgt het verkeer ook voor toenemende geluidsoverlast waardoor veel compenserende maatregelen zoals isolatie en geluidschermen nodig zijn. Met de huidige techniek is het mogelijk door effectief bronbeleid de geluidemissie aanzienlijk terug te dringen. VROM is daarom in overleg met Verkeer en Waterstaat gestart met het project

Pilot Fluistertrein

waarbij gietijzeren remblokken van treinen worden vervangen door kunststof remblokken. VROM heeft daar 13 miljoen euro voor uitgetrokken. Deze kunststof remblokken zijn tenminste 7dB(A) stiller dan die van gietijzer. Dat is aanzienlijk beter dan het gemiddelde effect van 3dB(A) dat wordt bereikt met geluidsschermen.
Ook bij autobanden is winst te behalen op de geluidreductie. Inmiddels zijn er autobanden op de markt die 7 dB(A) minder geluid veroorzaken dan de huidige Europese norm voorschrijft. Staatssecretaris Van Geel wil in Europees verband pleiten voor nieuwe, strengere normen. Nog dit jaar zal de Europese Commissie de huidige normen evalueren.

Klimaatbeleid
In Japan heeft staatssecretaris Van Geel bovendien met de Japanse minister van Milieu gesproken over de toekomst van het klimaatbeleid en het Kyotoprotocol. Die gesprekken maken deel uit van de Nederlandse voorbereiding op het Nederlandse voorzitterschap van de EU in de tweede helft van 2004. Nederland zal dan wereldwijd de EU vertegenwoordigen op enkele klimaatconferenties.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie VROM

Van Geel: auto’s moeten schoner en stiller | Infrasite

Van Geel: auto’s moeten schoner en stiller

Auto’s in Europa moeten aanzienlijk schoner en stiller worden. Dat zegt staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) na een werkbezoek aan de autofabrieken Honda en Toyota in Japan. Om dat te bereiken zijn nieuwe afspraken nodig met de autofabrikanten in zowel Europa als Azië.

De uitstoot van vervuilende stoffen door auto’s wordt een steeds groter probleem voor Europese steden. De vervuiling veroorzaakt in toenemende mate ernstige gezondheidsproblemen bij bewoners van deze steden. Bovendien is de verkeerssector een van de grootste veroorzakers van broeikasgassen in Nederland.

Staatssecretaris Van Geel is deze week op werkbezoek in Japan om te zien op welke manier de automotoren schoner en zuiniger kunnen worden gemaakt. Dinsdag 10 februari 2004 bezoekt Van Geel de fabrieken van Honda en Toyota. Daarnaast heeft hij overleg gevoerd met het bestuur van Tokyo over impact die de luchtvervuiling op deze miljoenenstad heeft en hoe de vervuiling wordt bestreden.

In 2008 en 2009 lopen de afspraken over emissies met respectievelijk de Europese en de Japanse/Koreaanse autoindustrie af. Deze afspraken verplichten dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto’s in respectievelijk 2008 en 2009 op 140 gram CO2 per gereden kilometer moet liggen. ‘In de nieuwe afspraken voor de volgende periode zou deze gemiddelde uitstoot verder omlaag moeten’, aldus Van Geel. Duitsland en Frankrijk hebben afgelopen week ook tot een dergelijke nieuwe en verdergaande afspraak opgeroepen.

Stiller
Parallel aan de gevolgen voor de luchtkwaliteit, zorgt het verkeer ook voor toenemende geluidsoverlast waardoor veel compenserende maatregelen zoals isolatie en geluidschermen nodig zijn. Met de huidige techniek is het mogelijk door effectief bronbeleid de geluidemissie aanzienlijk terug te dringen. VROM is daarom in overleg met Verkeer en Waterstaat gestart met het project

Pilot Fluistertrein

waarbij gietijzeren remblokken van treinen worden vervangen door kunststof remblokken. VROM heeft daar 13 miljoen euro voor uitgetrokken. Deze kunststof remblokken zijn tenminste 7dB(A) stiller dan die van gietijzer. Dat is aanzienlijk beter dan het gemiddelde effect van 3dB(A) dat wordt bereikt met geluidsschermen.
Ook bij autobanden is winst te behalen op de geluidreductie. Inmiddels zijn er autobanden op de markt die 7 dB(A) minder geluid veroorzaken dan de huidige Europese norm voorschrijft. Staatssecretaris Van Geel wil in Europees verband pleiten voor nieuwe, strengere normen. Nog dit jaar zal de Europese Commissie de huidige normen evalueren.

Klimaatbeleid
In Japan heeft staatssecretaris Van Geel bovendien met de Japanse minister van Milieu gesproken over de toekomst van het klimaatbeleid en het Kyotoprotocol. Die gesprekken maken deel uit van de Nederlandse voorbereiding op het Nederlandse voorzitterschap van de EU in de tweede helft van 2004. Nederland zal dan wereldwijd de EU vertegenwoordigen op enkele klimaatconferenties.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Ministerie VROM