Gratis OV naar Den Haag vandaag van start

Vanaf vandaag tot en met 31 december 2004 kunnen reizigers heen en terug gratis gebruik maken van de bus op het traject Oegstgeest-Den Haag en Noordwijk-Katwijk-Den Haag.

Het gaat om de Connexxion buslijnen 88 en 95. De provincie Zuid-Holland is daarmee de eerste overheid in Nederland die het voor elkaar krijgt reizigers gratis te vervoeren op een reguliere OV-lijn. Wel zijn er enkele voorbeelden van tariefreductie. De provincie wil met de proef onderzoeken of gratis OV een middel is om de bereikbaarheid van Den Haag en Leiden te vergroten.

In het Belgische Hasselt is al jaren tot ieders tevredenheid het stedelijk openbaar vervoer gratis. Vele Nederlandse overheden probeerden de situatie te kopiëren. Zuid-Holland is de eerste die het voor elkaar krijgt om op een reguliere stadsgewestelijke lijn gratis OV aan te bieden. Beide lijnen doen Transferium ’t Schouw aan de A44 in Leiden aan. Dit transferium is eigendom van de provincie en automobilisten kunnen er gratis parkeren. Vanaf het transferium gaan de bussen via Rijksweg A44 naar Den Haag.

De snelle en comfortabele buslijnen zijn volgens de provincie een goed alternatief voor het doordeweekse woon-werkverkeer op de A44 tussen Transferium ’t Schouw en Den Haag. Het hele jaar zal onderzoek gedaan worden naar de effecten en de meningen van reizigers en automobilisten. “Zo kunnen we goed zien waar de reizigers vandaan komen en wat hun reden is om de bus te pakken”, aldus verantwoordelijk gedeputeerde Marnix Norder.

De provincie hoopt met de proef 40% meer reizigers te trekken. Waarschijnlijk zijn dat vooral mensen die niet eerder van het OV gebruik maakten. De eerste ervaringen zijn positief. Het reizigersaanbod lag beduidend hoger. Exacte cijfers zijn nog niet bekend. De proef is geslaagd wanneer minimaal driehonderd automobilisten de overstap naar de bus maken. Dat betekent ongeveer 5% minder auto’s op het traject.”Iedere volle bus bespaart al gauw vijftig auto’s. Als 300 automobilisten geregeld de overstap naar de bus maken, is de proef geslaagd voor wat ons betreft”, vindt Norder. Dat betekent ongeveer 5% minder auto’s in de spits. De begeleidende advertentiecampagne refereert hier aan. Wanneer de A44 een dag gesloten zou zijn voor auto’s van een bepaalde kleur, dan zou dat het oponthoud sterk verminderen.

In plaats van de reiziger betaalt de provincie nu het kaartje aan Connexxion. Ook als er meer bussen moeten worden ingezet betaalt de provincie dat aan Connexxion. Voor de totale proef is ongeveer 1 miljoen euro gereserveerd.

Kijk op
www.gratisbus.nl
voor meer informatie over de proef en de buslijnen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland

Gratis OV naar Den Haag vandaag van start | Infrasite

Gratis OV naar Den Haag vandaag van start

Vanaf vandaag tot en met 31 december 2004 kunnen reizigers heen en terug gratis gebruik maken van de bus op het traject Oegstgeest-Den Haag en Noordwijk-Katwijk-Den Haag.

Het gaat om de Connexxion buslijnen 88 en 95. De provincie Zuid-Holland is daarmee de eerste overheid in Nederland die het voor elkaar krijgt reizigers gratis te vervoeren op een reguliere OV-lijn. Wel zijn er enkele voorbeelden van tariefreductie. De provincie wil met de proef onderzoeken of gratis OV een middel is om de bereikbaarheid van Den Haag en Leiden te vergroten.

In het Belgische Hasselt is al jaren tot ieders tevredenheid het stedelijk openbaar vervoer gratis. Vele Nederlandse overheden probeerden de situatie te kopiëren. Zuid-Holland is de eerste die het voor elkaar krijgt om op een reguliere stadsgewestelijke lijn gratis OV aan te bieden. Beide lijnen doen Transferium ’t Schouw aan de A44 in Leiden aan. Dit transferium is eigendom van de provincie en automobilisten kunnen er gratis parkeren. Vanaf het transferium gaan de bussen via Rijksweg A44 naar Den Haag.

De snelle en comfortabele buslijnen zijn volgens de provincie een goed alternatief voor het doordeweekse woon-werkverkeer op de A44 tussen Transferium ’t Schouw en Den Haag. Het hele jaar zal onderzoek gedaan worden naar de effecten en de meningen van reizigers en automobilisten. “Zo kunnen we goed zien waar de reizigers vandaan komen en wat hun reden is om de bus te pakken”, aldus verantwoordelijk gedeputeerde Marnix Norder.

De provincie hoopt met de proef 40% meer reizigers te trekken. Waarschijnlijk zijn dat vooral mensen die niet eerder van het OV gebruik maakten. De eerste ervaringen zijn positief. Het reizigersaanbod lag beduidend hoger. Exacte cijfers zijn nog niet bekend. De proef is geslaagd wanneer minimaal driehonderd automobilisten de overstap naar de bus maken. Dat betekent ongeveer 5% minder auto’s op het traject.”Iedere volle bus bespaart al gauw vijftig auto’s. Als 300 automobilisten geregeld de overstap naar de bus maken, is de proef geslaagd voor wat ons betreft”, vindt Norder. Dat betekent ongeveer 5% minder auto’s in de spits. De begeleidende advertentiecampagne refereert hier aan. Wanneer de A44 een dag gesloten zou zijn voor auto’s van een bepaalde kleur, dan zou dat het oponthoud sterk verminderen.

In plaats van de reiziger betaalt de provincie nu het kaartje aan Connexxion. Ook als er meer bussen moeten worden ingezet betaalt de provincie dat aan Connexxion. Voor de totale proef is ongeveer 1 miljoen euro gereserveerd.

Kijk op
www.gratisbus.nl
voor meer informatie over de proef en de buslijnen.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland