Winnaars Betonprijzen 2003 (met foto’s)

De Betonprijzen 2003 zijn toegekend aan de volgende projecten:

Categorie Waterbouwkundige Constructies:

Tweede Beneluxtunnel

Bron: Betonvereniging

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Directie Zuid-Holland
Architect: Zwarts & Jansma Architecten
Constructeur: Bouwdienst Rijkswaterstaat
Aannemer: Hollandse Combinatie Benelux v.o.f.

De 2e Beneluxtunnel is gekozen op grond van de gecompliceerde technische opgave. Het is de breedste afgezonken tunnel van ons land. Bij het afzinken van de elementen had men te maken met een rivier waar hoge stroomsnelheden voorkomen.
Opvallend is dat veel aandacht is besteed aan de vormgeving van de aanlandingen. De inpassing in het industriële landschap van het Europoortgebied vereiste geen opvallende vormgeving, maar het markeren van de tunnelingangen is uitstekend gedaan. Het betreft de combinatie van verschillende vervoersstromen, van voetgangers en autoverkeer tot de metro.

Categorie Bruggen & Viaducten:

Eilandbrug Kampen

Bron: Betonvereniging

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Directie Oost-Nederland
Architect: Hans van Heeswijk architect BNA bv te Amsterdam
Constructeur: Bouwdienst Rijkswaterstaat
Aannemers: Hegeman + Strukton + Hollandia bv te Krimpen a/d IJssel

Deze brug over de IJssel nabij Kampen is een staal-betonbrug met betonnen pylonen. De niet-symmetrische tuibrug bezit een bijzonder slanke constructie, voortreffelijk ingepast in het IJssellandschap. Bij de realisatie van de Eilandbrug is gebruik gemaakt van de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot het materiaal beton.
De constructie van de hoofdoverspanning bestaat uit een stalen balkrooster met daarop een dek van geprefabriceerde betonplaten. De aanbruggen zijn uitgevoerd in voorgespannen HSB (sterkteklasse B 65), met dezelfde doorsnede als de hoofdoverspanning.
Bijzondere aandacht is besteed aan de detaillering van de slanke, organisch gevormde pylonen, eveneens uitgevoerd in HSB.
Opmerkelijk is verder de hydraulisch beweegbare basculebrug waarvan het contragewicht niet in een kelder is weggebouwd, maar in het zicht is opgehangen. Deze oplossing is alleen mogelijk bij een hooggelegen brug.


Categorie Woningbouw:

Urban Villa’s Velsen

Bron: Betonvereniging

Opdrachtgever: Johan Matser Projectontwikkeling bv te Hilversum
Architect: DKV Architecten te Rotterdam
Constructeur: ABT bv
Aannemer: M&M Bouw te Alphen aan den Rijn

Aan de zuidoost rand van de uitbreidingswijk Velserbroek staat een rijtje urban villa’s waarvan er een in ter plaatse gestort beton is uitgevoerd. Ter voorkoming van koudebruggen is een constructie gekozen met dragende buitenspouwbladen waaraan de vloeren met een doorgaande onderbreking zijn opgehangen. Deze constructiewijze is hier voor het eerste toegepast in de seriematige woningbouw.
De architect heeft kans gezien het gebouw op een opvallende, maar bescheiden wijze vorm te geven. Opvallend is de zorgvuldigheid waarmee het gebouw is gedetailleerd en uitgevoerd met als resultaat een rustige, strakke gevelcompositie.


Categorie Utiliteitsbouw:

Hoofdkantoor Daimler/Chrysler Utrecht

Bron: Betonvereniging

Opdrachtgever: DaimlerChrysler Nederland bv
Architect: A. S. van Tilburg en ir. M.A. Ibelings, van Tilburg en partners
Constructeur: Corsmit Raadgevend Ingenieursbureau bv
Aannemer: IBC Heijmans, Capelle a/d IJssel
Prefabbeton: Lingebeton bv te Papendrecht / IBC Betonbouw te Best /
De Jong’s Betonbedrijf te Maarssen

De combinatie van beton, staal en hout maakt het hoofdkantoor voor Daimler/Chrysler tot een opvallend gebouw. Wat vooral opvalt zijn de grote open ruimtes waar het beton heel goed tot z’n recht komt. Tegelijkertijd speelt het binnenvallende licht een mooi spel met de textuur van het beton en de daarin aangebracht facetrand, waardoor de betonelementen als lijst fungeren voor de houten puien die het interieur een warm accent geven.
Op begane grondniveau is er uitzicht op groene buitenruimten waarmee een aantrekkelijke overgang van binnen naar buiten is gewaarborgd.
Het gebouw in z’n totaliteit is robuust en vriendelijk tegelijk.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nieuwsbericht Betonvereniging

Winnaars Betonprijzen 2003 (met foto’s) | Infrasite

Winnaars Betonprijzen 2003 (met foto’s)

De Betonprijzen 2003 zijn toegekend aan de volgende projecten:

Categorie Waterbouwkundige Constructies:

Tweede Beneluxtunnel

Bron: Betonvereniging

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Directie Zuid-Holland
Architect: Zwarts & Jansma Architecten
Constructeur: Bouwdienst Rijkswaterstaat
Aannemer: Hollandse Combinatie Benelux v.o.f.

De 2e Beneluxtunnel is gekozen op grond van de gecompliceerde technische opgave. Het is de breedste afgezonken tunnel van ons land. Bij het afzinken van de elementen had men te maken met een rivier waar hoge stroomsnelheden voorkomen.
Opvallend is dat veel aandacht is besteed aan de vormgeving van de aanlandingen. De inpassing in het industriële landschap van het Europoortgebied vereiste geen opvallende vormgeving, maar het markeren van de tunnelingangen is uitstekend gedaan. Het betreft de combinatie van verschillende vervoersstromen, van voetgangers en autoverkeer tot de metro.

Categorie Bruggen & Viaducten:

Eilandbrug Kampen

Bron: Betonvereniging

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Directie Oost-Nederland
Architect: Hans van Heeswijk architect BNA bv te Amsterdam
Constructeur: Bouwdienst Rijkswaterstaat
Aannemers: Hegeman + Strukton + Hollandia bv te Krimpen a/d IJssel

Deze brug over de IJssel nabij Kampen is een staal-betonbrug met betonnen pylonen. De niet-symmetrische tuibrug bezit een bijzonder slanke constructie, voortreffelijk ingepast in het IJssellandschap. Bij de realisatie van de Eilandbrug is gebruik gemaakt van de nieuwste ontwikkelingen met betrekking tot het materiaal beton.
De constructie van de hoofdoverspanning bestaat uit een stalen balkrooster met daarop een dek van geprefabriceerde betonplaten. De aanbruggen zijn uitgevoerd in voorgespannen HSB (sterkteklasse B 65), met dezelfde doorsnede als de hoofdoverspanning.
Bijzondere aandacht is besteed aan de detaillering van de slanke, organisch gevormde pylonen, eveneens uitgevoerd in HSB.
Opmerkelijk is verder de hydraulisch beweegbare basculebrug waarvan het contragewicht niet in een kelder is weggebouwd, maar in het zicht is opgehangen. Deze oplossing is alleen mogelijk bij een hooggelegen brug.


Categorie Woningbouw:

Urban Villa’s Velsen

Bron: Betonvereniging

Opdrachtgever: Johan Matser Projectontwikkeling bv te Hilversum
Architect: DKV Architecten te Rotterdam
Constructeur: ABT bv
Aannemer: M&M Bouw te Alphen aan den Rijn

Aan de zuidoost rand van de uitbreidingswijk Velserbroek staat een rijtje urban villa’s waarvan er een in ter plaatse gestort beton is uitgevoerd. Ter voorkoming van koudebruggen is een constructie gekozen met dragende buitenspouwbladen waaraan de vloeren met een doorgaande onderbreking zijn opgehangen. Deze constructiewijze is hier voor het eerste toegepast in de seriematige woningbouw.
De architect heeft kans gezien het gebouw op een opvallende, maar bescheiden wijze vorm te geven. Opvallend is de zorgvuldigheid waarmee het gebouw is gedetailleerd en uitgevoerd met als resultaat een rustige, strakke gevelcompositie.


Categorie Utiliteitsbouw:

Hoofdkantoor Daimler/Chrysler Utrecht

Bron: Betonvereniging

Opdrachtgever: DaimlerChrysler Nederland bv
Architect: A. S. van Tilburg en ir. M.A. Ibelings, van Tilburg en partners
Constructeur: Corsmit Raadgevend Ingenieursbureau bv
Aannemer: IBC Heijmans, Capelle a/d IJssel
Prefabbeton: Lingebeton bv te Papendrecht / IBC Betonbouw te Best /
De Jong’s Betonbedrijf te Maarssen

De combinatie van beton, staal en hout maakt het hoofdkantoor voor Daimler/Chrysler tot een opvallend gebouw. Wat vooral opvalt zijn de grote open ruimtes waar het beton heel goed tot z’n recht komt. Tegelijkertijd speelt het binnenvallende licht een mooi spel met de textuur van het beton en de daarin aangebracht facetrand, waardoor de betonelementen als lijst fungeren voor de houten puien die het interieur een warm accent geven.
Op begane grondniveau is er uitzicht op groene buitenruimten waarmee een aantrekkelijke overgang van binnen naar buiten is gewaarborgd.
Het gebouw in z’n totaliteit is robuust en vriendelijk tegelijk.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nieuwsbericht Betonvereniging