Geld. Foto: iStock / darkojow

10 miljoen euro voor betere binnenhavens

Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)

Er is 10 miljoen euro beschikbaar om de havenvoorzieningen te verbeteren in de goederenvervoerscorridors Oost en Zuidoost. Het geld kan de komende vier jaar worden gebruikt voor nieuwe kademuren en diepere havenbekkens, met als achterliggend doel het versnellen van de modal shift.

De regeling vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heet ‘Specifieke uitkering versterking havenvoorzieningen goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost 2022–2026’. De regeling houdt in dat tot 2026 10 miljoen euro beschikbaar is voor projecten die de modal shift bij binnenhavens in deze regio’s bevorderen.

Knelpunten in infrastructuur

Met name in het oosten en zuidoosten worden forse knelpunten in de infrastructuur verwacht, legt Lijdia Pater uit. Pater is secretaris van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. De NVB schrijft op de eigen site dat er al diverse plannen van bedrijven in de regio klaarliggen om meer vervoer over water te laten plaatsvinden. Het subsidiegeld zal daarom snel een bestemming krijgen.

Zelf ook fors investeren

De regeling is vrij specifiek: het geld is voor nieuwe kademuren en het verdiepen van havenbekkens. Partijen die subsidie aanvragen wordt gevraagd zelf ook substantieel te investeren. De doelstelling vanuit het Rijk is om jaarlijks 250.000 ton van weg naar water te verplaatsen.

Dit artikel verscheen eerder op de site van Nieuwsblad Transport.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

10 miljoen euro voor betere binnenhavens | Infrasite
Geld. Foto: iStock / darkojow

10 miljoen euro voor betere binnenhavens

Geld. Foto: iStock / darkojow (onbeperkt gebruik)

Er is 10 miljoen euro beschikbaar om de havenvoorzieningen te verbeteren in de goederenvervoerscorridors Oost en Zuidoost. Het geld kan de komende vier jaar worden gebruikt voor nieuwe kademuren en diepere havenbekkens, met als achterliggend doel het versnellen van de modal shift.

De regeling vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heet ‘Specifieke uitkering versterking havenvoorzieningen goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost 2022–2026’. De regeling houdt in dat tot 2026 10 miljoen euro beschikbaar is voor projecten die de modal shift bij binnenhavens in deze regio’s bevorderen.

Knelpunten in infrastructuur

Met name in het oosten en zuidoosten worden forse knelpunten in de infrastructuur verwacht, legt Lijdia Pater uit. Pater is secretaris van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. De NVB schrijft op de eigen site dat er al diverse plannen van bedrijven in de regio klaarliggen om meer vervoer over water te laten plaatsvinden. Het subsidiegeld zal daarom snel een bestemming krijgen.

Zelf ook fors investeren

De regeling is vrij specifiek: het geld is voor nieuwe kademuren en het verdiepen van havenbekkens. Partijen die subsidie aanvragen wordt gevraagd zelf ook substantieel te investeren. De doelstelling vanuit het Rijk is om jaarlijks 250.000 ton van weg naar water te verplaatsen.

Dit artikel verscheen eerder op de site van Nieuwsblad Transport.

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok