graafmachine elektrisch materieel innova58
Prinsjesdag

Ministerie stopt bijna €100 miljoen in laadpunten en elektrisch materieel

Foto ter impressie. Een graafmachine op de 'Innovatiestrook A58 Kloosters', waar Rijkswaterstaat en aannemers experimenteren met technieken voor uitstootvermindering. Foto via www.innova58.nl (Rijkswaterstaat)

Prinsjesdag stond dit jaar in het teken van bezuinigingen, maar voor laadpunten en elektrisch materieel haalt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat juist geld naar voren. In de jaarlijkse begroting is in totaal bijna 100 miljoen euro uitgetrokken voor elektrische vrachtwagens en bouwmachines, laadpalen en walstroom voor schepen.

Zes miljoen daarvan gaat naar elektrische bouwmachines en 27 miljoen euro is weggelegd voor elektrische vrachtwagens. In laadpunten voor auto’s en vrachtwagens steekt het ministerie 30 miljoen euro, terwijl het potje voor walstroom 40 miljoen euro bedraagt. Dat werd deze week op Prinsjesdag bekendgemaakt in de jaarlijks begroting.

Subsidie voor elektrisch materieel

Het geld komt op verschillende manieren in de markt. De bedragen voor elektrische vrachtwagens en bouwmachines verschijnen in de vorm van subsidies. Een van die subsidies is de SSEB, een regeling waarmee bedrijven een deel van de aanschafprijs van een elektrische bouwmachine kunnen terugkrijgen van de Rijksoverheid.

Met de nieuwe begroting is de subsidiepot voor de SSEB met zes miljoen euro verhoogd naar 42 miljoen euro. Het extra geld gaat naar bedrijven die eerder een aanvraag indienden en op de lotinglijst staan, laat het Rijk op de website over de subsidie weten.

De reden voor de lotingen is dat er meer aanvragen zijn ontvangen dan de overheid met het huidige budget kan uitkeren. De extra zes miljoen euro is niet genoeg om dat te veranderen. “Afgelopen mei was er al voor 66 miljoen euro aan subsidie aangevraagd”, aldus het Rijk.

Bezuiniging van twee miljard euro

Alle investeringsplannen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn terug te lezen in de jaarlijkse begroting. Die maakt het ministerie net zoals alle andere ministeries jaarlijks op Prinsjesdag bekend.

De regering heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dit jaar gevraagd om te bezuinigen. Tot en met 2036 moet er bijna twee miljard euro minder worden uitgegeven aan wegen, spoor en vaarwegen. “Vorig jaar hadden we juist meer geld te besteden”, vertelde woordvoerder Inge Rijgersberg van minister Mark Harbers deze week tegenover Infrasite. “Maar voor nu moet er geld af.”

Het ministerie heeft verschillende manieren afgewogen om het bedrag te besparen, aldus de woordvoerder. Uiteindelijk is besloten om een streep te trekken door het gereserveerde geld voor de uitbreiding van de OV-verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer, ook wel bekend als de Noord-Zuidlijn.

Met het besluit komt er ruim anderhalf miljard euro vrij. Besparen op het onderhoud van infrastructuur had ook gekund, maar daar wilden de minister en staatssecretaris naar eigen zeggen niet aan tornen. “De komende jaren blijft het budget voor onderhoud hoog. Dat is nodig.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Ministerie stopt bijna €100 miljoen in laadpunten en elektrisch materieel | Infrasite
graafmachine elektrisch materieel innova58
Prinsjesdag

Ministerie stopt bijna €100 miljoen in laadpunten en elektrisch materieel

Foto ter illustratie. Een graafmachine op de Innovatiestrook A58 Kloosters. Hier experimenteren Rijkswaterstaat en aannemers met technieken voor uitstootvermindering. Via www.innova58.nl (Rijkswaterstaat)

Prinsjesdag stond dit jaar in het teken van bezuinigingen, maar voor laadpunten en elektrisch materieel haalt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat juist geld naar voren. In de jaarlijkse begroting is in totaal bijna 100 miljoen euro uitgetrokken voor elektrische vrachtwagens en bouwmachines, laadpalen en walstroom voor schepen.

Zes miljoen daarvan gaat naar elektrische bouwmachines en 27 miljoen euro is weggelegd voor elektrische vrachtwagens. In laadpunten voor auto’s en vrachtwagens steekt het ministerie 30 miljoen euro, terwijl het potje voor walstroom 40 miljoen euro bedraagt. Dat werd deze week op Prinsjesdag bekendgemaakt in de jaarlijks begroting.

Subsidie voor elektrisch materieel

Het geld komt op verschillende manieren in de markt. De bedragen voor elektrische vrachtwagens en bouwmachines verschijnen in de vorm van subsidies. Een van die subsidies is de SSEB, een regeling waarmee bedrijven een deel van de aanschafprijs van een elektrische bouwmachine kunnen terugkrijgen van de Rijksoverheid.

Met de nieuwe begroting is de subsidiepot voor de SSEB met zes miljoen euro verhoogd naar 42 miljoen euro. Het extra geld gaat naar bedrijven die eerder een aanvraag indienden en op de lotinglijst staan, laat het Rijk op de website over de subsidie weten.

De reden voor de lotingen is dat er meer aanvragen zijn ontvangen dan de overheid met het huidige budget kan uitkeren. De extra zes miljoen euro is niet genoeg om dat te veranderen. “Afgelopen mei was er al voor 66 miljoen euro aan subsidie aangevraagd”, aldus het Rijk.

Bezuiniging van twee miljard euro

Alle investeringsplannen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn terug te lezen in de jaarlijkse begroting. Die maakt het ministerie net zoals alle andere ministeries jaarlijks op Prinsjesdag bekend.

De regering heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dit jaar gevraagd om te bezuinigen. Tot en met 2036 moet er bijna twee miljard euro minder worden uitgegeven aan wegen, spoor en vaarwegen. “Vorig jaar hadden we juist meer geld te besteden”, vertelde woordvoerder Inge Rijgersberg van minister Mark Harbers deze week tegenover Infrasite. “Maar voor nu moet er geld af.”

Het ministerie heeft verschillende manieren afgewogen om het bedrag te besparen, aldus de woordvoerder. Uiteindelijk is besloten om een streep te trekken door het gereserveerde geld voor de uitbreiding van de OV-verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer, ook wel bekend als de Noord-Zuidlijn.

Met het besluit komt er ruim anderhalf miljard euro vrij. Besparen op het onderhoud van infrastructuur had ook gekund, maar daar wilden de minister en staatssecretaris naar eigen zeggen niet aan tornen. “De komende jaren blijft het budget voor onderhoud hoog. Dat is nodig.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.