emissieloos bouwen elektrisch materieel algemeen

‘Voor versneld emissieloos bouwen is elke week een Tikkie nodig’

Afbeelding ter impressie. Een concepttekening van een laadpunt voor elektrisch materieel. Shutterstock / Scharfsinn

Bouw- en infrabedrijven roepen publieke opdrachtgevers op om sneller te betalen voor geleverd werk. Dat zou nodig zijn om de aankoop van uitstootvrije machines te kunnen financieren en de stap naar emissieloos bouwen sneller te zetten, zeggen bestuurders van Dura Vermeer, Van Oord, Swietelsky en het adviesbureau Cash Discovery in een ingezonden brief aan Infrasite.  

“De recente zorgen van de Raad van State dat met het huidige tempo de klimaatdoelen niet gehaald worden, laat zien dat er haast gemaakt moet worden met emissieloze investeringen. Gebeurt dat niet, dan betekent dat vergunningstrajecten lang en onvoorspelbaar zullen blijven verlopen en de beoogde duurzaamheidsinitiatieven niet tijdig van de grond zullen komen”, valt te lezen in de brief.

“Op het moment dat bouwers in staat zijn om bij meer bouwprojecten volledig emissieloos te werken, kan de vergunning sneller worden verstrekt en wordt vaart gemaakt met de duurzaamheidsambitie van Nederland. De oproep aan publieke opdrachtgevers is dan ook: stimuleer en faciliteer ‘elke week een Tikkie’. Dit kost overheden geen extra geld, is eenvoudig, snel en binnen bestaande contractvoorwaarden te regelen.”

Subsidies niet toereikend

“Recent is één miljard euro aan subsidies ter beschikking gesteld voor het versneld emissieloos bouwen. Hoewel deze subsidies essentieel zijn, is dit niet voldoende om de gewenste versnelling te realiseren. Subsidies worden pas na aanschaf verstrekt; de vraag hoe bouwers de aankoop van het emissieloze materieel kunnen financieren is nog onbeantwoord.”

“Uit onderzoek van adviesbureau Cash Discovery bij meer dan 150 projecten in opdracht van een groot aantal bouwbedrijven en publieke opdrachtgevers, blijkt dat het gemiddeld ruim 90 dagen duurt voordat opdrachtgevers betalen voor werk dat dan al is uitgevoerd en waarvan de kosten aldus zijn voorgeschoten door aannemers. De factuur wordt doorgaans wel binnen 30 dagen betaald en soms nog veel sneller. Het probleem zit in het voortraject om een factuur te mogen en kunnen indienen; dat duurt vaak langer dan 60 dagen.”

“Omdat aannemers hun toeleveranciers sneller betalen, moeten de meeste aannemers een beroep doen op de externe kapitaalmarkt voor de financiering van operationele activiteiten. Dit beperkt de kredietruimte voor bouwbedrijven voor duurzame investeringen. Banken of leasemaatschappijen vragen een risico-opslag en extra zekerheden. Daarbij is de actuele rente stijging een extra rem. Bij de al lage marges in de sector, maken deze extra financieringskosten de investeringsbeslissing voor aannemers weinig aantrekkelijk, risicovol en soms zelfs onmogelijk.”

“Maar er is een oplossing. Op moment dat publieke opdrachtgevers sneller betalen voor werk dat is uitgevoerd, door bij wijze van spreken elke week een Tikkie te versturen, krijgen aannemers beschikking over extra noodzakelijke liquiditeit.”

Vrijkomen liquiditeit

“Cash Discovery heeft berekend dat door een dergelijke versnelling meer dan 3,5 miljard euro aan liquiditeit vrijkomt in de grond-, weg- en waterbouwsector en de utiliteitsbouw. Dit is geen extra geld en betreft ook geen ‘voorfinanciering door publieke opdrachtgevers’, maar gaat puur om het eerder betalen voor reeds uitgevoerde werkzaamheden. In feite is het sneller betalen voor prestaties die al zijn geleverd, niks meer dan een gedragsaanpassing, die de bouwsector meer lucht en perspectief geeft.”

“Bouwers hebben er alle belang bij deze vrijgekomen liquide middelen in te zetten voor emissieloze investeringen, zodat vergunningen sneller worden afgegeven en de orderportefeuille weer goed gevuld raakt. Dit geef een flinke boost aan het realiseren van de doelstellingen van het Nederlandse klimaatbeleid, zonder dat het de Nederlandse overheid extra geld kost.”

“Kortom, de oproep aan alle publieke opdrachtgevers is om sneller en vaker betalen te stimuleren en te organiseren. Dit kan op verschillende manieren, die elke publieke opdrachtgever via werkafspraken met zijn belangrijkste bouwers kan regelen. Het helpt om daarbij het mantra ‘Elke week een Tikkie’ in het achterhoofd te houden.”

Ondertekend door: Theo Winter (Dura Vermeer, lid Raad van Bestuur), Ronald Schinagl (Van Oord, Managing Director Dredging & Infra), John Weijtmans (Swietelsky Rail Benelux, Algemeen Directeur), Jan Huijbers (Vereniging van Waterbouwers – Kerngroep Markt, Voorzitter) en Eva Borstlap (Cash Discovery, partner en initiatiefnemer).  

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

‘Voor versneld emissieloos bouwen is elke week een Tikkie nodig’ | Infrasite
emissieloos bouwen elektrisch materieel algemeen

‘Voor versneld emissieloos bouwen is elke week een Tikkie nodig’

Afbeelding ter impressie. Een concepttekening van een laadpunt voor elektrisch materieel. Shutterstock / Scharfsinn

Bouw- en infrabedrijven roepen publieke opdrachtgevers op om sneller te betalen voor geleverd werk. Dat zou nodig zijn om de aankoop van uitstootvrije machines te kunnen financieren en de stap naar emissieloos bouwen sneller te zetten, zeggen bestuurders van Dura Vermeer, Van Oord, Swietelsky en het adviesbureau Cash Discovery in een ingezonden brief aan Infrasite.  

“De recente zorgen van de Raad van State dat met het huidige tempo de klimaatdoelen niet gehaald worden, laat zien dat er haast gemaakt moet worden met emissieloze investeringen. Gebeurt dat niet, dan betekent dat vergunningstrajecten lang en onvoorspelbaar zullen blijven verlopen en de beoogde duurzaamheidsinitiatieven niet tijdig van de grond zullen komen”, valt te lezen in de brief.

“Op het moment dat bouwers in staat zijn om bij meer bouwprojecten volledig emissieloos te werken, kan de vergunning sneller worden verstrekt en wordt vaart gemaakt met de duurzaamheidsambitie van Nederland. De oproep aan publieke opdrachtgevers is dan ook: stimuleer en faciliteer ‘elke week een Tikkie’. Dit kost overheden geen extra geld, is eenvoudig, snel en binnen bestaande contractvoorwaarden te regelen.”

Subsidies niet toereikend

“Recent is één miljard euro aan subsidies ter beschikking gesteld voor het versneld emissieloos bouwen. Hoewel deze subsidies essentieel zijn, is dit niet voldoende om de gewenste versnelling te realiseren. Subsidies worden pas na aanschaf verstrekt; de vraag hoe bouwers de aankoop van het emissieloze materieel kunnen financieren is nog onbeantwoord.”

“Uit onderzoek van adviesbureau Cash Discovery bij meer dan 150 projecten in opdracht van een groot aantal bouwbedrijven en publieke opdrachtgevers, blijkt dat het gemiddeld ruim 90 dagen duurt voordat opdrachtgevers betalen voor werk dat dan al is uitgevoerd en waarvan de kosten aldus zijn voorgeschoten door aannemers. De factuur wordt doorgaans wel binnen 30 dagen betaald en soms nog veel sneller. Het probleem zit in het voortraject om een factuur te mogen en kunnen indienen; dat duurt vaak langer dan 60 dagen.”

“Omdat aannemers hun toeleveranciers sneller betalen, moeten de meeste aannemers een beroep doen op de externe kapitaalmarkt voor de financiering van operationele activiteiten. Dit beperkt de kredietruimte voor bouwbedrijven voor duurzame investeringen. Banken of leasemaatschappijen vragen een risico-opslag en extra zekerheden. Daarbij is de actuele rente stijging een extra rem. Bij de al lage marges in de sector, maken deze extra financieringskosten de investeringsbeslissing voor aannemers weinig aantrekkelijk, risicovol en soms zelfs onmogelijk.”

“Maar er is een oplossing. Op moment dat publieke opdrachtgevers sneller betalen voor werk dat is uitgevoerd, door bij wijze van spreken elke week een Tikkie te versturen, krijgen aannemers beschikking over extra noodzakelijke liquiditeit.”

Vrijkomen liquiditeit

“Cash Discovery heeft berekend dat door een dergelijke versnelling meer dan 3,5 miljard euro aan liquiditeit vrijkomt in de grond-, weg- en waterbouwsector en de utiliteitsbouw. Dit is geen extra geld en betreft ook geen ‘voorfinanciering door publieke opdrachtgevers’, maar gaat puur om het eerder betalen voor reeds uitgevoerde werkzaamheden. In feite is het sneller betalen voor prestaties die al zijn geleverd, niks meer dan een gedragsaanpassing, die de bouwsector meer lucht en perspectief geeft.”

“Bouwers hebben er alle belang bij deze vrijgekomen liquide middelen in te zetten voor emissieloze investeringen, zodat vergunningen sneller worden afgegeven en de orderportefeuille weer goed gevuld raakt. Dit geef een flinke boost aan het realiseren van de doelstellingen van het Nederlandse klimaatbeleid, zonder dat het de Nederlandse overheid extra geld kost.”

“Kortom, de oproep aan alle publieke opdrachtgevers is om sneller en vaker betalen te stimuleren en te organiseren. Dit kan op verschillende manieren, die elke publieke opdrachtgever via werkafspraken met zijn belangrijkste bouwers kan regelen. Het helpt om daarbij het mantra ‘Elke week een Tikkie’ in het achterhoofd te houden.”

Ondertekend door: Theo Winter (Dura Vermeer, lid Raad van Bestuur), Ronald Schinagl (Van Oord, Managing Director Dredging & Infra), John Weijtmans (Swietelsky Rail Benelux, Algemeen Directeur), Jan Huijbers (Vereniging van Waterbouwers – Kerngroep Markt, Voorzitter) en Eva Borstlap (Cash Discovery, partner en initiatiefnemer).  

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie