Draaibrug Zeebrugge. Foto: Haven Zeebrugge

34 miljoen euro en 400 meter lang: langste draaibrug Europa is thuis

In de achterhaven van Zeebrugge is de nieuwe Verbindingsbrug ingevaren. Het gaat om de langste beweegbare brug van Europa, met een lengte van 400 meter en een draaiend middenstuk van 130 meter. De haven van Zeebrugge investeert 34 miljoen euro in wat zij als een cruciale verbinding ziet. 

Het 130 meter lange en 1.800 ton zware draaistuk werd gemaakt door Victor Buyck Steel Construction in Wondelgem en vandaar op een ponton via de Westerschelde naar Zeebrugge gevaren. Door middel van “een heel secure invaaroperatie” werd het afgelopen weekend op zijn plek gezet. Het is niet voor niets dat de haven van Zeebrugge 34 miljoen euro in het object over het Verbindingsdok steekt.

“De Verbindingsbrug staat voor een betere ontsluiting tussen achter-en voorhaven en is bovendien een onmisbare schakel in de (fiets)infrastructuur voor veilig woon-werkverkeer”, zo luidt de toelichting. Het object vormt een extra toegangsweg in de Noord-Zuidontsluiting van Zeebrugge.

Schepen tot 55 meter breed

“Met een totale lengte van 400 meter, vaste bruggen in beton en in het midden een beweegbare, stalen draaibrug van 130 meter lang is hij de langste in Europa. De brug kan schepen tot 55 meter breed doorgang verlenen. Dit is afgestemd op de Pierre Vandammesluis en de geplande nieuwe zeesluis. De brug is breed en sterk genoeg voor zware mobiele kranen tot 500 ton en dankzij de twee rijstroken, het afgescheiden voetpad en een fietspad met dubbele richting ook toegankelijk voor personenvervoer.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.

34 miljoen euro en 400 meter lang: langste draaibrug Europa is thuis | Infrasite
Draaibrug Zeebrugge. Foto: Haven Zeebrugge

34 miljoen euro en 400 meter lang: langste draaibrug Europa is thuis

In de achterhaven van Zeebrugge is de nieuwe Verbindingsbrug ingevaren. Het gaat om de langste beweegbare brug van Europa, met een lengte van 400 meter en een draaiend middenstuk van 130 meter. De haven van Zeebrugge investeert 34 miljoen euro in wat zij als een cruciale verbinding ziet. 

Het 130 meter lange en 1.800 ton zware draaistuk werd gemaakt door Victor Buyck Steel Construction in Wondelgem en vandaar op een ponton via de Westerschelde naar Zeebrugge gevaren. Door middel van “een heel secure invaaroperatie” werd het afgelopen weekend op zijn plek gezet. Het is niet voor niets dat de haven van Zeebrugge 34 miljoen euro in het object over het Verbindingsdok steekt.

“De Verbindingsbrug staat voor een betere ontsluiting tussen achter-en voorhaven en is bovendien een onmisbare schakel in de (fiets)infrastructuur voor veilig woon-werkverkeer”, zo luidt de toelichting. Het object vormt een extra toegangsweg in de Noord-Zuidontsluiting van Zeebrugge.

Schepen tot 55 meter breed

“Met een totale lengte van 400 meter, vaste bruggen in beton en in het midden een beweegbare, stalen draaibrug van 130 meter lang is hij de langste in Europa. De brug kan schepen tot 55 meter breed doorgang verlenen. Dit is afgestemd op de Pierre Vandammesluis en de geplande nieuwe zeesluis. De brug is breed en sterk genoeg voor zware mobiele kranen tot 500 ton en dankzij de twee rijstroken, het afgescheiden voetpad en een fietspad met dubbele richting ook toegankelijk voor personenvervoer.”

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.