Trein station Groningen. Foto: Provincie Groningen

Ruim 300 miljoen euro voor aanpassen spoor Groningen en Friesland

Foto: Provincie Groningen

Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt uitgerust met treinbeveiligingssysteem ERTMS. Voor de aanpassingen aan het spoor die dit met zich meebrengt, trekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uit.

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is een de internationale norm voor beveiliging van treinen. Het spoor in Groningen en Friesland wordt opgenomen in het ERTMS-programma, maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven donderdag bekend. Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro.

Spoor aanpassen

Voor 2030 wordt ongeveer 270 kilometer spoor met dit nieuwe systeem uitgerust. Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uittrekken. De kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 fulltime medewerkers 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro door de provincie Friesland. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.

Lees het uitgebreide artikel over ERTMS op de spoorlijnen in Groningen en Friesland bij Infrasite’s zustervakblad SpoorPro: Regionale spoorlijnen Groingen en Friesland krijgen ERTMS

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam

Ruim 300 miljoen euro voor aanpassen spoor Groningen en Friesland | Infrasite
Trein station Groningen. Foto: Provincie Groningen

Ruim 300 miljoen euro voor aanpassen spoor Groningen en Friesland

Foto: Provincie Groningen

Zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland wordt uitgerust met treinbeveiligingssysteem ERTMS. Voor de aanpassingen aan het spoor die dit met zich meebrengt, trekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uit.

Het European Rail Traffic Management System (ERTMS) is een de internationale norm voor beveiliging van treinen. Het spoor in Groningen en Friesland wordt opgenomen in het ERTMS-programma, maakte staatssecretaris Stientje van Veldhoven donderdag bekend. Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro.

Spoor aanpassen

Voor 2030 wordt ongeveer 270 kilometer spoor met dit nieuwe systeem uitgerust. Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uittrekken. De kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 fulltime medewerkers 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro door de provincie Friesland. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.

Lees het uitgebreide artikel over ERTMS op de spoorlijnen in Groningen en Friesland bij Infrasite’s zustervakblad SpoorPro: Regionale spoorlijnen Groingen en Friesland krijgen ERTMS

Lees ook:

Auteur: Vincent Krabbendam