Bekisting Hoekse Lijn. Foto: Hünnebeck

Speciale tunnelbekisting voor verlenging Hoekse Lijn

Foto: persbericht Hünnebeck

Voor het doortrekken van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland is een speciale tunnelbekisting bedacht. Daarmee kan het ingraven van de metrolijn sneller plaatsvinden.

De laatste kilometer van het 2,5 kilometer lange spoor wordt aangelegd op betongefundeerde banen. Het 315 meter lange deel dat door Natura 2000-gebied loopt, zal ingegraven worden. Om dit proces te bespoedigen, zet Hünnebeck tunnelbekisting in. Hiermee kunnen in een keer secties van 15 meter lang en 5,5 meter hoog gestort worden. Daarvoor zijn dus in totaal 21 stortsessie nodig.

Verderop komt een half verdiepte open bak van ongeveer 225 meter lang en 1,5 meter hoog. Ook op dit deel van de spoorverbinding kunnen secties van 15 meter gestort worden. Dit half verdiepte deel is net als de tunnelbak geschikt voor enkelspoor.

Zandverstuiving niet verstoren

De laatste 400 meter naar het strand is wel weer een dubbelspoor. Daarvoor wordt tussen de half verdiepte tunnel en het laatste traject een 75 meter lange sectie met wissels aangelegd. Om het natuurlijke proces van zandverstuiving niet te verstoren, wordt het laatste deel van het Metro aan Zee-project verhoogd aangelegd op betonnen poeren. Hierdoor zal het spoor ongeveer een halve meter boven het maaiveld komen te liggen.

Het project wordt gerealiseerd door de bouwcombinatie Boskalis en Swietelsky Rail Benelux. Voor de zomer van 2022 moet de metrolijn vanuit Rotterdam zijn doorgetrokken en kunnen reizigers op het strand uitstappen.

Lees meer over de Hoekse Lijn op Spoorpro.nl:

Bekisting Hoekse Lijn. Foto: Hünnebeck

Onderwerpen: ,

Auteur: Nick Augusteijn

Speciale tunnelbekisting voor verlenging Hoekse Lijn | Infrasite
Bekisting Hoekse Lijn. Foto: Hünnebeck

Speciale tunnelbekisting voor verlenging Hoekse Lijn

Foto: persbericht Hünnebeck

Voor het doortrekken van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland is een speciale tunnelbekisting bedacht. Daarmee kan het ingraven van de metrolijn sneller plaatsvinden.

De laatste kilometer van het 2,5 kilometer lange spoor wordt aangelegd op betongefundeerde banen. Het 315 meter lange deel dat door Natura 2000-gebied loopt, zal ingegraven worden. Om dit proces te bespoedigen, zet Hünnebeck tunnelbekisting in. Hiermee kunnen in een keer secties van 15 meter lang en 5,5 meter hoog gestort worden. Daarvoor zijn dus in totaal 21 stortsessie nodig.

Verderop komt een half verdiepte open bak van ongeveer 225 meter lang en 1,5 meter hoog. Ook op dit deel van de spoorverbinding kunnen secties van 15 meter gestort worden. Dit half verdiepte deel is net als de tunnelbak geschikt voor enkelspoor.

Zandverstuiving niet verstoren

De laatste 400 meter naar het strand is wel weer een dubbelspoor. Daarvoor wordt tussen de half verdiepte tunnel en het laatste traject een 75 meter lange sectie met wissels aangelegd. Om het natuurlijke proces van zandverstuiving niet te verstoren, wordt het laatste deel van het Metro aan Zee-project verhoogd aangelegd op betonnen poeren. Hierdoor zal het spoor ongeveer een halve meter boven het maaiveld komen te liggen.

Het project wordt gerealiseerd door de bouwcombinatie Boskalis en Swietelsky Rail Benelux. Voor de zomer van 2022 moet de metrolijn vanuit Rotterdam zijn doorgetrokken en kunnen reizigers op het strand uitstappen.

Lees meer over de Hoekse Lijn op Spoorpro.nl:

Bekisting Hoekse Lijn. Foto: Hünnebeck

Onderwerpen: ,

Auteur: Nick Augusteijn