elektrische vrachtwagens laadpleinen
Living Lab

Rijkswaterstaat start onderzoek naar laadpleinen elektrische vrachtwagens

Een impressie van een laadpunt voor vrachtwagens. Shutterstock / Scharfsinn

Zes bedrijven gaan voor Rijkswaterstaat gegevens verzamelen voor een onderzoek naar manieren om laadpleinen voor vrachtwagens op te bouwen en in te richten. Het gaat om WattHub, Shell, EVConsult, TotalEnergies, Districon, Milence en Truckparking Rotterdam. Mede met hun gegevens wil de overheid te weten komen hoe er een laadinfrastructuur kan worden aangelegd voor de verwachte toename van elektrische vrachtwagens en bestelbussen.

Elk van de bedrijven beheert op dit moment al een laadplein voor vrachtwagens. Het is de bedoeling dat ze tot en met 2025 gegevens verzamelen over de werking van hun laadpleinen en deze met Rijkswaterstaat delen, zegt de beheerder op woensdag in een aanbestedingsdocument op TenderNed.

Met de gegevens gaat Rijkswaterstaat een rapport maken. Dat rapport moet een antwoord geven op de vraag hoe laadpleinen voor vrachtwagens op tijd kunnen worden ingericht om Nederlandse doelstellingen voor uitstootvermindering te behalen. Het gaat om technische gegevens, zegt de beheerder, maar ook om de kosten en opbrengsten van laadpleinen voor vrachtwagens. “Economische haalbaarheid” en “schaalbaarheid” worden genoemd.

Waarom?

De aanleiding voor het onderzoek is het klimaatakkoord, zegt Rijkswaterstaat in het aanbestedingsdocument. Als onderdeel van het akkoord wil het kabinet dat vrachtwagens en bestelbussen in Nederland minder CO2 uitstoten. Toch rijden verreweg de meeste vrachtwagens en bestelbussen op dit moment nog op diesel, geeft Rijkswaterstaat aan.

Om te weten komen hoe er genoeg laadinfrastructuur kan worden voorzien om de voertuigen te elektrificeren en de doelstellingen te behalen, werd in 2021 het ‘Living Lab Heavy Duty Laadpleinen’-project opgericht, legt de beheerder uit. De onderzoeksopdracht die deze week werd gegund maakt hier deel van uit.

Rectificatie: Toen de eerste versie van dit artikel op woensdag op Infrasite werd gepubliceerd, stonden er een aantal onjuistheden in, heeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat laten weten. Zo werd beschreven dat de bedrijven de opdracht voor het onderzoek hadden ‘gewonnen’, terwijl het onderzoek volgens de woordvoerder eerder een samenwerking is.

Ook werd gezegd dat de bedrijven ‘miljoenen’ ontvangen in ruil voor het onderzoek. Hoewel het klopt dat de bedrijven een bijdrage ontvangen, is de bijdrage volgens Rijkswaterstaat nooit hoger dan 750.000 euro per laadplein. Dat geld is volgens de woordvoerder onder andere bedoeld voor investeringen in het laadplein die het mogelijk maken om de gegevens voor het onderzoek op te halen. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.

Rijkswaterstaat start onderzoek naar laadpleinen elektrische vrachtwagens | Infrasite
elektrische vrachtwagens laadpleinen
Living Lab

Rijkswaterstaat start onderzoek naar laadpleinen elektrische vrachtwagens

Een impressie van een laadpunt voor vrachtwagens. Shutterstock / Scharfsinn

Zes bedrijven gaan voor Rijkswaterstaat gegevens verzamelen voor een onderzoek naar manieren om laadpleinen voor vrachtwagens op te bouwen en in te richten. Het gaat om WattHub, Shell, EVConsult, TotalEnergies, Districon, Milence en Truckparking Rotterdam. Mede met hun gegevens wil de overheid te weten komen hoe er een laadinfrastructuur kan worden aangelegd voor de verwachte toename van elektrische vrachtwagens en bestelbussen.

Elk van de bedrijven beheert op dit moment al een laadplein voor vrachtwagens. Het is de bedoeling dat ze tot en met 2025 gegevens verzamelen over de werking van hun laadpleinen en deze met Rijkswaterstaat delen, zegt de beheerder op woensdag in een aanbestedingsdocument op TenderNed.

Met de gegevens gaat Rijkswaterstaat een rapport maken. Dat rapport moet een antwoord geven op de vraag hoe laadpleinen voor vrachtwagens op tijd kunnen worden ingericht om Nederlandse doelstellingen voor uitstootvermindering te behalen. Het gaat om technische gegevens, zegt de beheerder, maar ook om de kosten en opbrengsten van laadpleinen voor vrachtwagens. “Economische haalbaarheid” en “schaalbaarheid” worden genoemd.

Waarom?

De aanleiding voor het onderzoek is het klimaatakkoord, zegt Rijkswaterstaat in het aanbestedingsdocument. Als onderdeel van het akkoord wil het kabinet dat vrachtwagens en bestelbussen in Nederland minder CO2 uitstoten. Toch rijden verreweg de meeste vrachtwagens en bestelbussen op dit moment nog op diesel, geeft Rijkswaterstaat aan.

Om te weten komen hoe er genoeg laadinfrastructuur kan worden voorzien om de voertuigen te elektrificeren en de doelstellingen te behalen, werd in 2021 het ‘Living Lab Heavy Duty Laadpleinen’-project opgericht, legt de beheerder uit. De onderzoeksopdracht die deze week werd gegund maakt hier deel van uit.

Rectificatie: Toen de eerste versie van dit artikel op woensdag op Infrasite werd gepubliceerd, stonden er een aantal onjuistheden in, heeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat laten weten. Zo werd beschreven dat de bedrijven de opdracht voor het onderzoek hadden ‘gewonnen’, terwijl het onderzoek volgens de woordvoerder eerder een samenwerking is.

Ook werd gezegd dat de bedrijven ‘miljoenen’ ontvangen in ruil voor het onderzoek. Hoewel het klopt dat de bedrijven een bijdrage ontvangen, is de bijdrage volgens Rijkswaterstaat nooit hoger dan 750.000 euro per laadplein. Dat geld is volgens de woordvoerder onder andere bedoeld voor investeringen in het laadplein die het mogelijk maken om de gegevens voor het onderzoek op te halen. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Geert van der Klugt

Journalist en redacteur voor Infrasite.