ARCHITEKTUURPRIJS

Sierlijke blikvanger over het Albertkanaal

Theunisbrug Antwerpen 2022 ZJA/Eric Muller

De Theunisbrug die Merksem en Deurne verbindt is bekroond met de Architecture Masterprize 2022. In opdracht van De Vlaamse Waterweg tekende het Amsterdamse architectenbureau ZJA voor het ontwerp van de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal bij Antwerpen.

Het gaat om een stalen brug in drie delen, die met een grotere doorvaarthoogte voetgangers, fietsers, auto’s en trams als over een boulevard aangenaam en veilig naar de overkant loodst. Met zijn donkere pijlers, stralend witte opengewerkte torens en zorgvuldige detaillering is de nieuwe brug een opvallende verschijning in het stedelijk landschap van Antwerpen. Het ontwerp werd in samenwerking met Arcadis, Sweco en OKRA Landschapsarchitecten gemaakt.

Masterprize

De nieuwe Theunisbrug bestaat in feite uit drie naast elkaar gelegen stalen bruggen – twee verkeersbruggen en een trambrug in het midden – waartussen het daglicht vrijelijk kan spelen. De brug valt op door donkere onderbouw en de witte, opengewerkte constructie. De Theunisbrug wint de award in de categorie Infrastructure. De Architecture Masterprize, een internationale Amerikaanse architectuurprijs, geldt als een toonaangevende erkenning binnen de architectuur.

(lees verder na de foto)

© 2022 ZJA/Eric Muller

Ralph Kieft, partner-architect ZJA: ‘Karakteristiek zijn de V-vormige kolommen in de omhoog gevouwen structuur boven de pijlers van de onderbouw die doen denken aan brugtorens of havenkranen. Het silhouet van de V-vorm is asymmetrisch en dynamisch. De brede fiets- en voetpaden hangen als balkons aan de buitenzijden van de brug, waardoor fietsers en voetgangers het mooiste uitzicht over het Albertkanaal en de omgeving hebben. De open vormgeving van de beeldbepalende torens draagt hieraan bij. Ook de ruimte onder de brug is veel aangenamer en leefbaarder.’

(lees verder na de foto’s)

© 2022 ZJA/Eric Muller

Verbinder

De kanaaloevers en de passage onder de brug kregen een metamorfose met een veilige en aangename stedelijke verblijfsruimte als resultaat. Door het plaatsen van houten banken, groen en goede verlichting rond en onder de brug is een veilige en aangename plek gerealiseerd waar je op houten banken kunt genieten van het water en de voorbijvarende schepen. Een vloeiende verbinder en opvallende verschijning, én de toonzetter voor de verdere stedelijke (her)ontwikkeling van het gebied.

(lees verder na de foto)

© 2022 ZJA/Eric Muller

Doorvaarthoogte

De nieuwe Theunisbrug zorgt niet alleen voor een prettige verbinding tussen de beide oevers van het Albertkanaal, maar heeft ook een grotere doorvaarthoogte. Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende een sterke groei de afgelopen jaren. De doorvaarthoogte van de oude Theunisbrug en het feit dat het Albertkanaal hier op zijn smalst is vormde een knelpunt. De nieuwe Theunisbrug is verhoogd naar 9,10 meter en het kanaal verbreed naar 63 meter. Binnenschepen met vier lagen containers kunnen hier nu veilig doorvaren.

© 2022 ZJA/Eric Muller

Architect: ZJA
Klant: De Vlaamse Waterweg
Opdrachtgever: Arcadis & Sweco
Aannemer: THV Artes-Stadsbader-Taveirne
Landschapsarchitect: OKRA Landschapsarchitecten
Jaar: 2021

Lees ook:

‘Investering in Rotterdammers’

Veel rekenwerk aan complexe brug in hartje centrum

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Sierlijke blikvanger over het Albertkanaal | Infrasite
ARCHITEKTUURPRIJS

Sierlijke blikvanger over het Albertkanaal

Theunisbrug Antwerpen 2022 ZJA/Eric Muller

De Theunisbrug die Merksem en Deurne verbindt is bekroond met de Architecture Masterprize 2022. In opdracht van De Vlaamse Waterweg tekende het Amsterdamse architectenbureau ZJA voor het ontwerp van de nieuwe Theunisbrug over het Albertkanaal bij Antwerpen.

Het gaat om een stalen brug in drie delen, die met een grotere doorvaarthoogte voetgangers, fietsers, auto’s en trams als over een boulevard aangenaam en veilig naar de overkant loodst. Met zijn donkere pijlers, stralend witte opengewerkte torens en zorgvuldige detaillering is de nieuwe brug een opvallende verschijning in het stedelijk landschap van Antwerpen. Het ontwerp werd in samenwerking met Arcadis, Sweco en OKRA Landschapsarchitecten gemaakt.

Masterprize

De nieuwe Theunisbrug bestaat in feite uit drie naast elkaar gelegen stalen bruggen – twee verkeersbruggen en een trambrug in het midden – waartussen het daglicht vrijelijk kan spelen. De brug valt op door donkere onderbouw en de witte, opengewerkte constructie. De Theunisbrug wint de award in de categorie Infrastructure. De Architecture Masterprize, een internationale Amerikaanse architectuurprijs, geldt als een toonaangevende erkenning binnen de architectuur.

(lees verder na de foto)

© 2022 ZJA/Eric Muller

Ralph Kieft, partner-architect ZJA: ‘Karakteristiek zijn de V-vormige kolommen in de omhoog gevouwen structuur boven de pijlers van de onderbouw die doen denken aan brugtorens of havenkranen. Het silhouet van de V-vorm is asymmetrisch en dynamisch. De brede fiets- en voetpaden hangen als balkons aan de buitenzijden van de brug, waardoor fietsers en voetgangers het mooiste uitzicht over het Albertkanaal en de omgeving hebben. De open vormgeving van de beeldbepalende torens draagt hieraan bij. Ook de ruimte onder de brug is veel aangenamer en leefbaarder.’

(lees verder na de foto’s)

© 2022 ZJA/Eric Muller

Verbinder

De kanaaloevers en de passage onder de brug kregen een metamorfose met een veilige en aangename stedelijke verblijfsruimte als resultaat. Door het plaatsen van houten banken, groen en goede verlichting rond en onder de brug is een veilige en aangename plek gerealiseerd waar je op houten banken kunt genieten van het water en de voorbijvarende schepen. Een vloeiende verbinder en opvallende verschijning, én de toonzetter voor de verdere stedelijke (her)ontwikkeling van het gebied.

(lees verder na de foto)

© 2022 ZJA/Eric Muller

Doorvaarthoogte

De nieuwe Theunisbrug zorgt niet alleen voor een prettige verbinding tussen de beide oevers van het Albertkanaal, maar heeft ook een grotere doorvaarthoogte. Met bijna 40 miljoen ton vervoerde goederen per jaar is het Albertkanaal de belangrijkste waterweg in Vlaanderen. Vooral het containervervoer kende een sterke groei de afgelopen jaren. De doorvaarthoogte van de oude Theunisbrug en het feit dat het Albertkanaal hier op zijn smalst is vormde een knelpunt. De nieuwe Theunisbrug is verhoogd naar 9,10 meter en het kanaal verbreed naar 63 meter. Binnenschepen met vier lagen containers kunnen hier nu veilig doorvaren.

© 2022 ZJA/Eric Muller

Architect: ZJA
Klant: De Vlaamse Waterweg
Opdrachtgever: Arcadis & Sweco
Aannemer: THV Artes-Stadsbader-Taveirne
Landschapsarchitect: OKRA Landschapsarchitecten
Jaar: 2021

Lees ook:

‘Investering in Rotterdammers’

Veel rekenwerk aan complexe brug in hartje centrum

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie