DERDE BRUG

‘Investering in Rotterdammers’

Wethouder Vincent Karremans Foto: 2022, Eric Fecken, gemeente Rotterdam

Een derde brug over de Nieuwe Maas moet de Rotterdamse stadsdelen Kralingen/De Esch aan de oostkant en Feijenoord/IJsselmonde op Zuid met elkaar verbinden.

De nieuwe oeververbinding moet volgens het college van burgemeester en wethouders onder meer zorgen voor verdere ontwikkeling van Rotterdam-Zuid, de bouw van 70.000 woningen en uitbreiding van de werkgelegenheid in de stad. De nieuwe brug wordt primair ingericht voor voetgangers, fietsers en trams en slechts in beperkte mate voor auto’s, zegt het stadsbestuur. Het streven naar een derde oeververbinding naast de Willems- en Erasmusbrug, bestaat al jaren, zowel in Rotterdam als bij het Rijk. Het stadsbestuur prefereert een brug boven een tunnel als nieuwe oeververbinding.

Logische vervolgstap

Wethouder Vincent Karremans (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit) ziet de brug als logische vervolgstap van de versterking van de stad, 25 jaar na de opening van de Erasmusbrug. “Deze nieuwe brug is geen investering in beton en staal maar  in Rotterdammers. De nieuwe oeververbinding zorgt voor een betere en snellere bereikbaarheid en vermindert daarmee de vervoersarmoede op Rotterdam-Zuid. En het geeft ons de mogelijkheid veel meer woningen te bouwen voor Rotterdammers.”

Door de aanleg van de brug met een openbaar vervoerverbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein wordt het volgens het stadsbestuur mogelijk om aan de oostkant van de regio Rotterdam tot 35.000 woningen te bouwen. Daarnaast zorgt de verbinding in combinatie met de andere maatregelen, zoals een permanent treinstation bij Stadionpark in Zuid en meer openbaar vervoer door de Maastunnel, voor het oplossen van het ov-knelpunt in de Rotterdamse binnenstad. Daardoor kunnen daar, in de Rijnhaven en in het Merwe-Vierhavengebied nog eens tot 35.000 extra woningen worden gebouwd.

Half november zal een beslissing worden genomen of het voorstel voor de brug en de andere maatregelen de volgende fase in kan. In de daarop volgende planuitwerking gaat de gemeente, met de andere initiatiefnemers, opnieuw met omwonenden, ondernemers, het Havenbedrijf en andere betrokkenen om de tafel om de mogelijkheden voor een nieuwe brug voor Rotterdam voor elkaar te krijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jacques Geluk

Bron: ANP

‘Investering in Rotterdammers’ | Infrasite
DERDE BRUG

‘Investering in Rotterdammers’

Wethouder Vincent Karremans Foto: 2022, Eric Fecken, gemeente Rotterdam

Een derde brug over de Nieuwe Maas moet de Rotterdamse stadsdelen Kralingen/De Esch aan de oostkant en Feijenoord/IJsselmonde op Zuid met elkaar verbinden.

De nieuwe oeververbinding moet volgens het college van burgemeester en wethouders onder meer zorgen voor verdere ontwikkeling van Rotterdam-Zuid, de bouw van 70.000 woningen en uitbreiding van de werkgelegenheid in de stad. De nieuwe brug wordt primair ingericht voor voetgangers, fietsers en trams en slechts in beperkte mate voor auto’s, zegt het stadsbestuur. Het streven naar een derde oeververbinding naast de Willems- en Erasmusbrug, bestaat al jaren, zowel in Rotterdam als bij het Rijk. Het stadsbestuur prefereert een brug boven een tunnel als nieuwe oeververbinding.

Logische vervolgstap

Wethouder Vincent Karremans (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit) ziet de brug als logische vervolgstap van de versterking van de stad, 25 jaar na de opening van de Erasmusbrug. “Deze nieuwe brug is geen investering in beton en staal maar  in Rotterdammers. De nieuwe oeververbinding zorgt voor een betere en snellere bereikbaarheid en vermindert daarmee de vervoersarmoede op Rotterdam-Zuid. En het geeft ons de mogelijkheid veel meer woningen te bouwen voor Rotterdammers.”

Door de aanleg van de brug met een openbaar vervoerverbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein wordt het volgens het stadsbestuur mogelijk om aan de oostkant van de regio Rotterdam tot 35.000 woningen te bouwen. Daarnaast zorgt de verbinding in combinatie met de andere maatregelen, zoals een permanent treinstation bij Stadionpark in Zuid en meer openbaar vervoer door de Maastunnel, voor het oplossen van het ov-knelpunt in de Rotterdamse binnenstad. Daardoor kunnen daar, in de Rijnhaven en in het Merwe-Vierhavengebied nog eens tot 35.000 extra woningen worden gebouwd.

Half november zal een beslissing worden genomen of het voorstel voor de brug en de andere maatregelen de volgende fase in kan. In de daarop volgende planuitwerking gaat de gemeente, met de andere initiatiefnemers, opnieuw met omwonenden, ondernemers, het Havenbedrijf en andere betrokkenen om de tafel om de mogelijkheden voor een nieuwe brug voor Rotterdam voor elkaar te krijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jacques Geluk

Bron: ANP