Ivo Ketelaar Fotografie
Brand story

Succes RailApp leidt tot lancering InfraApp

Foto ter impressie. Ivo Ketelaar

Op de Dag van de Infra lanceert het bedrijf RailApp een nieuwe app voor grond-, weg- en waterbouwers: InfraApp. Daar waar RailApp zich al heeft bewezen als goed functionerende tool in de planning van werkzaamheden en medewerkers in de spoorsector, daar verwacht RailApp-directeur Rico Perdon dat InfraApp omarmd zal worden binnen de infrabranche. “InfraApp is een online en realtime planningsapplicatie en tegelijkertijd een inhuur- en verhuur platform voor infrabedrijven en infraprofessionals. In een tijd als deze, met het enorme tekort aan geschoold technisch personeel helpt InfraApp capaciteit van goede professionals beter en slimmer benutten en planningen dicht te krijgen.”

InfraApp is een vervolg op RailApp dat in eerste instantie werd ingezet als een planningssysteem voor het leveren van treinmachinisten aan diverse spoorvervoerders. “Die app hebben we in 2011/2012 ontwikkeld voor Machinext”, zegt directeur Rico Perdon. “Nadat Machinext stond als personeelsleverancier en haar opdrachtgevers er heel tevreden over waren, hebben we RailApp in 2015 besloten om de software in de
markt te gaan aanbieden als RailApp, in een apart bedrijf en onder neutrale vlag. Dit deden we omdat we merkten dat er in het spoor behalve machinisten ook heel veel andere spoorprofessionals werden in- en verhuurd, wat in de praktijk vaak best veel werk betekent voor zowel de vragende partijen als hun vaste toeleveranciers.”

“Bij Machinext heb ik geleerd aan welke eisen een goede planningsapp moet voldoen”, gaat Perdon verder. “Zo gelden er voor machinisten bijvoorbeeld veel opleidingseisen. Ik noem maar wat: als je van de Maasvlakte naar Duitsland wilt rijden, dien je als machinist over wel 30 à 40 certificaten te beschikken. Dat geldt bij onderhoud en projecten in het spoor uiteraard ook. Voor elke functie gelden aparte opleidings- en certificaateisen. Die moet je wel in de app meenemen, want dat maakt het voor opdrachtgevers en leveranciers makkelijker om een medewerker aan een klus te koppelen die aan de juiste vereisten voldoet. Zo weet je ruim voordat de klus begint zeker of iemand wel geschikt is.”

Heel veel bedrijven lopen in hun planning juist daar tegenaan, weet Perdon. “Je bent bijvoorbeeld bezig met het inplannen van een lasser, een werkplekbeveiliger, een voorman of een kraanmachinist, maar deze moet niet alleen kunnen op het moment dat jij hem nodig hebt, hij of zij moet ook nog over de juiste papieren beschikken. Vóór RailApp verliep zo’n zoektocht naar de juiste man/vrouw of ploeg allemaal met Excelsheets, appjes, belletjes, mailtjes, aantekeningen op blocnotes en memobriefjes. Na het werk werden de werkbriefjes al dan niet met een koffievlek ergens ingeleverd, waarna ze soms een week later bij de administratie terechtkwamen. Dat is dus vragen om vertraging, miscommunicatie, fouten, teleurstellingen en financiële tegenvallers.”

Met de InfraApp, behoort dat, net als met de RailApp in de spoorsector, allemaal tot het verleden. RailApp wordt inmiddels spoorbreed gebruikt. “Wat wij heel erg gaaf vinden is dat vervoerders en grote aannemersbedrijven de applicatie gebruiken”, zegt Perdon. “Dat geeft ons natuurlijk een trots gevoel. Maar het is vooral belangrijk dat zij er elke dag blij mee zijn, de planners, de financiële afdeling, de veiligheidsmanager, inkoop, HR, et cetera. Het is voor ons overigens net zo belangrijk dat de leveranciers, partijen die de professionals leveren en hun medewerkers er blij mee zijn. Het moet hen ook helpen. Anders heeft het geen zin. Iedereen weet waar hij aan toe is bij het gebruik van de app. Medewerkers kunnen eventueel hun beschikbaarheid realtime aangeven. Bij het inplannen voor een klus worden bevoegdheden en certificaten direct gecheckt zodat alleen 100 procent bevoegde professionals worden ingepland. Informatie over de inhoud van de dienst is transparant en real-time inzichtelijk voor iedereen en na afloop heeft iedere betrokken partij online toegang tot de digitaal ondertekende E-werkbon zodat de financiële afwikkeling direct van start kan gaan.”

Arbeidscapaciteit optimaal inzetten

In de spoorbranche huren dus ook de grote aannemers via de app soms krachten bij elkaar in. Perdon knikt. “Alles is mogelijk. Wij weten niet welke taken men bij elkaar inhuurt, maar het kan allemaal. Of het nou werkplekbeveiligers zijn of monteurs, lassers, noem maar op. Ze gebruiken de app voor hun planning en voor het vinden van de juiste mensen, gewoon omdat een project daarom vraagt. Uiteraard zijn aannemers elkaars concurrent bij aanbestedingen, maar op operationeel gebied wordt er regelmatig samengewerkt. Dat kan ook soms niet anders. Dan gaat het even niet om de aannemer, maar om de voortgang van het project. En beide partijen hebben daar dan uiteraard hun eigen redenen voor om dat dan wel of niet te doen.”

De aannemers beschouwen elkaar in die zin niet als concurrentie. “Integendeel”, zegt Perdon. “Ook de grote bedrijven met veel eigen personeel zien RailApp als een prettige, complete dienstverlener die hen veel werk, tijd, onduidelijkheid en onzekerheid uit handen neemt. Deze bedrijven zetten natuurlijk eerst hun eigen mensen in op hun projecten, maar je weet hoe het gaat: alles komt altijd tegelijk. En ondanks het feit dat veel projecten ver van te voren worden ingepland, gebeuren er toch nog regelmatig onverwachte dingen. Dan zit je ineens met je handen in het haar, omdat je niet voldoende mensen hebt om een klus op te pakken. Op hetzelfde moment heeft een collega-bedrijf mogelijk wel mensen vrij. Dat kun je dan meteen in de app zien, als zij die informatie eventueel met jou gedeeld hebben.

“Uiteraard deelt men deze informatie alleen in beperkte zin en alleen als het relevant is, want niemand heeft zin om te veel informatie te delen. Je kunt dan ook direct het collega-bedrijf uitnodigen voor de nog openstaande diensten. Nadat ze zijn ingepland zien de mensen dat ook: ze weten direct waar ze wanneer moeten zijn en wat er van ze verwacht wordt. Zo helpen de bedrijven elkaar. Dat moet ook wel, want geschoold technisch personeel is schaars. Dus wat we met RailApp en zo meteen met InfraApp doen is dat we de schaarse arbeidscapaciteit in de markt optimaal inzetten met elkaar.”

‘We faciliteren alleen het proces’

Voor opdrachtnemers, of dat nou zzp’ers zijn of mensen die in loondienst zijn bij een bedrijf, is het fijn om voor verschillende opdrachtgevers te werken. Dat hoort Perdon terug uit de markt. “Het zorgt soms voor de broodnodige afwisseling, maar anderzijds zien ze ook dat het gras aan de overkant niet altijd groener is. Dat zien we in de machinistenwereld. Dan worden er via de app goederenmachinisten ingezet in de spoorinfra, bij een aannemer die voor een klus behoefte heeft aan een extra machinist. Die zitten namelijk ook in de app: machinisten die vroeger in de infra hebben gewerkt en daarna zijn overgestapt op het goederenvervoer.”

“Of andersom natuurlijk. Dan krijgt zo’n machinist via zijn werkgever een klus bij zijn oude werkgever bijvoorbeeld en dat vindt hij of zij hartstikke leuk om dat voor de afwisseling weer even te doen, mits hij natuurlijk eerst weer opnieuw bevoegd en inzetbaar geacht wordt door de inlener. Aan de andere kant weet hij ook waarom hij ooit is overgestapt naar het goederenvervoer, dus voelt hij niet de behoefte om dan maar weer helemaal terug te gaan. Op deze manier heeft de machinist het beste van twee werelden, plus beide partijen zijn geholpen.”

RailApp is een applicatie voor bedrijven die in de spoorinfra actief zijn. De organisatie achter RailApp bemoeit zich verder nergens mee. Dat zal met InfraApp niet anders zijn. “Wij faciliteren alleen het proces”, zegt Perdon. “Dus als een klant zegt ‘wij willen alleen samenwerken met de partijen A, B, D en G’, dan verbinden we hen met die partijen. We maken definities van de gevraagde functies aan met alle bijbehorende eisen en dan kan het ‘grote koppelen’ beginnen. Verder kan alles via de app geregeld en/of geregistreerd worden: tijdregistratie, kilometerregistratie, materiaalleveringen met digitale ondertekening, evaluatiemogelijkheden, noem het maar op. Alles is mogelijk binnen de app en als het nog niet mogelijk is, dan maken we het mogelijk.”

Samenwerken om problemen vóór te zijn

InfraApp werkt via een abonnementensysteem. Zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers kunnen een abonnement afsluiten. “In principe werken we met abonnementen op basis van gebruik”, legt Perdon uit. “Dat geldt met name omdat veel partijen gedurende het jaar behoorlijke fluctuatie kunnen hebben qua werkpakket en op deze manier betalen ze bij RailApp alleen voor diensten die daadwerkelijk zijn doorgegaan en volgen de kosten daarmee ook de ontwikkeling van de business. In sommige gevallen is de opdrachtgever zo blij met de mogelijkheden die de app biedt – en dan met name omdat hij of zij steeds de beschikking heeft over de juiste mensen op de juiste plek en de juiste tijd – dat hij/zij zegt ‘als mijn leverancier zelf niet voor de app wil betalen neem ik alle kosten wel voor mijn rekening’.”

Vanaf de Dag van de Infra kunnen dus ook aannemers en professionals in de grond-, weg- en waterbouw hun planning met InfraApp gaan doen. “Het is in de infrasector niet echt heel anders dan in de spoorsector”, zegt Perdon. “Dat vernemen wij continu uit de markt. En zoals RailApp de spooraannemers helpt bij hun planning zal InfraApp dat doen in de infrasector. Natuurlijk heeft het even een aanloopje nodig, dat was met RailApp ook, maar als partijen elkaar nodig hebben en willen samenwerken, dan kun je met het gebruik van InfraApp veel problemen oplossen, maar ze ook vóór zijn. Samen ervoor zorgen dat het werk volgens planning uitgevoerd wordt door professionals, dat is waar InfraApp het leven makkelijker maakt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Jeroen Baldwin

Succes RailApp leidt tot lancering InfraApp | Infrasite
Ivo Ketelaar Fotografie
Brand story

Succes RailApp leidt tot lancering InfraApp

Foto ter impressie. Ivo Ketelaar

Op de Dag van de Infra lanceert het bedrijf RailApp een nieuwe app voor grond-, weg- en waterbouwers: InfraApp. Daar waar RailApp zich al heeft bewezen als goed functionerende tool in de planning van werkzaamheden en medewerkers in de spoorsector, daar verwacht RailApp-directeur Rico Perdon dat InfraApp omarmd zal worden binnen de infrabranche. “InfraApp is een online en realtime planningsapplicatie en tegelijkertijd een inhuur- en verhuur platform voor infrabedrijven en infraprofessionals. In een tijd als deze, met het enorme tekort aan geschoold technisch personeel helpt InfraApp capaciteit van goede professionals beter en slimmer benutten en planningen dicht te krijgen.”

InfraApp is een vervolg op RailApp dat in eerste instantie werd ingezet als een planningssysteem voor het leveren van treinmachinisten aan diverse spoorvervoerders. “Die app hebben we in 2011/2012 ontwikkeld voor Machinext”, zegt directeur Rico Perdon. “Nadat Machinext stond als personeelsleverancier en haar opdrachtgevers er heel tevreden over waren, hebben we RailApp in 2015 besloten om de software in de
markt te gaan aanbieden als RailApp, in een apart bedrijf en onder neutrale vlag. Dit deden we omdat we merkten dat er in het spoor behalve machinisten ook heel veel andere spoorprofessionals werden in- en verhuurd, wat in de praktijk vaak best veel werk betekent voor zowel de vragende partijen als hun vaste toeleveranciers.”

“Bij Machinext heb ik geleerd aan welke eisen een goede planningsapp moet voldoen”, gaat Perdon verder. “Zo gelden er voor machinisten bijvoorbeeld veel opleidingseisen. Ik noem maar wat: als je van de Maasvlakte naar Duitsland wilt rijden, dien je als machinist over wel 30 à 40 certificaten te beschikken. Dat geldt bij onderhoud en projecten in het spoor uiteraard ook. Voor elke functie gelden aparte opleidings- en certificaateisen. Die moet je wel in de app meenemen, want dat maakt het voor opdrachtgevers en leveranciers makkelijker om een medewerker aan een klus te koppelen die aan de juiste vereisten voldoet. Zo weet je ruim voordat de klus begint zeker of iemand wel geschikt is.”

Heel veel bedrijven lopen in hun planning juist daar tegenaan, weet Perdon. “Je bent bijvoorbeeld bezig met het inplannen van een lasser, een werkplekbeveiliger, een voorman of een kraanmachinist, maar deze moet niet alleen kunnen op het moment dat jij hem nodig hebt, hij of zij moet ook nog over de juiste papieren beschikken. Vóór RailApp verliep zo’n zoektocht naar de juiste man/vrouw of ploeg allemaal met Excelsheets, appjes, belletjes, mailtjes, aantekeningen op blocnotes en memobriefjes. Na het werk werden de werkbriefjes al dan niet met een koffievlek ergens ingeleverd, waarna ze soms een week later bij de administratie terechtkwamen. Dat is dus vragen om vertraging, miscommunicatie, fouten, teleurstellingen en financiële tegenvallers.”

Met de InfraApp, behoort dat, net als met de RailApp in de spoorsector, allemaal tot het verleden. RailApp wordt inmiddels spoorbreed gebruikt. “Wat wij heel erg gaaf vinden is dat vervoerders en grote aannemersbedrijven de applicatie gebruiken”, zegt Perdon. “Dat geeft ons natuurlijk een trots gevoel. Maar het is vooral belangrijk dat zij er elke dag blij mee zijn, de planners, de financiële afdeling, de veiligheidsmanager, inkoop, HR, et cetera. Het is voor ons overigens net zo belangrijk dat de leveranciers, partijen die de professionals leveren en hun medewerkers er blij mee zijn. Het moet hen ook helpen. Anders heeft het geen zin. Iedereen weet waar hij aan toe is bij het gebruik van de app. Medewerkers kunnen eventueel hun beschikbaarheid realtime aangeven. Bij het inplannen voor een klus worden bevoegdheden en certificaten direct gecheckt zodat alleen 100 procent bevoegde professionals worden ingepland. Informatie over de inhoud van de dienst is transparant en real-time inzichtelijk voor iedereen en na afloop heeft iedere betrokken partij online toegang tot de digitaal ondertekende E-werkbon zodat de financiële afwikkeling direct van start kan gaan.”

Arbeidscapaciteit optimaal inzetten

In de spoorbranche huren dus ook de grote aannemers via de app soms krachten bij elkaar in. Perdon knikt. “Alles is mogelijk. Wij weten niet welke taken men bij elkaar inhuurt, maar het kan allemaal. Of het nou werkplekbeveiligers zijn of monteurs, lassers, noem maar op. Ze gebruiken de app voor hun planning en voor het vinden van de juiste mensen, gewoon omdat een project daarom vraagt. Uiteraard zijn aannemers elkaars concurrent bij aanbestedingen, maar op operationeel gebied wordt er regelmatig samengewerkt. Dat kan ook soms niet anders. Dan gaat het even niet om de aannemer, maar om de voortgang van het project. En beide partijen hebben daar dan uiteraard hun eigen redenen voor om dat dan wel of niet te doen.”

De aannemers beschouwen elkaar in die zin niet als concurrentie. “Integendeel”, zegt Perdon. “Ook de grote bedrijven met veel eigen personeel zien RailApp als een prettige, complete dienstverlener die hen veel werk, tijd, onduidelijkheid en onzekerheid uit handen neemt. Deze bedrijven zetten natuurlijk eerst hun eigen mensen in op hun projecten, maar je weet hoe het gaat: alles komt altijd tegelijk. En ondanks het feit dat veel projecten ver van te voren worden ingepland, gebeuren er toch nog regelmatig onverwachte dingen. Dan zit je ineens met je handen in het haar, omdat je niet voldoende mensen hebt om een klus op te pakken. Op hetzelfde moment heeft een collega-bedrijf mogelijk wel mensen vrij. Dat kun je dan meteen in de app zien, als zij die informatie eventueel met jou gedeeld hebben.

“Uiteraard deelt men deze informatie alleen in beperkte zin en alleen als het relevant is, want niemand heeft zin om te veel informatie te delen. Je kunt dan ook direct het collega-bedrijf uitnodigen voor de nog openstaande diensten. Nadat ze zijn ingepland zien de mensen dat ook: ze weten direct waar ze wanneer moeten zijn en wat er van ze verwacht wordt. Zo helpen de bedrijven elkaar. Dat moet ook wel, want geschoold technisch personeel is schaars. Dus wat we met RailApp en zo meteen met InfraApp doen is dat we de schaarse arbeidscapaciteit in de markt optimaal inzetten met elkaar.”

‘We faciliteren alleen het proces’

Voor opdrachtnemers, of dat nou zzp’ers zijn of mensen die in loondienst zijn bij een bedrijf, is het fijn om voor verschillende opdrachtgevers te werken. Dat hoort Perdon terug uit de markt. “Het zorgt soms voor de broodnodige afwisseling, maar anderzijds zien ze ook dat het gras aan de overkant niet altijd groener is. Dat zien we in de machinistenwereld. Dan worden er via de app goederenmachinisten ingezet in de spoorinfra, bij een aannemer die voor een klus behoefte heeft aan een extra machinist. Die zitten namelijk ook in de app: machinisten die vroeger in de infra hebben gewerkt en daarna zijn overgestapt op het goederenvervoer.”

“Of andersom natuurlijk. Dan krijgt zo’n machinist via zijn werkgever een klus bij zijn oude werkgever bijvoorbeeld en dat vindt hij of zij hartstikke leuk om dat voor de afwisseling weer even te doen, mits hij natuurlijk eerst weer opnieuw bevoegd en inzetbaar geacht wordt door de inlener. Aan de andere kant weet hij ook waarom hij ooit is overgestapt naar het goederenvervoer, dus voelt hij niet de behoefte om dan maar weer helemaal terug te gaan. Op deze manier heeft de machinist het beste van twee werelden, plus beide partijen zijn geholpen.”

RailApp is een applicatie voor bedrijven die in de spoorinfra actief zijn. De organisatie achter RailApp bemoeit zich verder nergens mee. Dat zal met InfraApp niet anders zijn. “Wij faciliteren alleen het proces”, zegt Perdon. “Dus als een klant zegt ‘wij willen alleen samenwerken met de partijen A, B, D en G’, dan verbinden we hen met die partijen. We maken definities van de gevraagde functies aan met alle bijbehorende eisen en dan kan het ‘grote koppelen’ beginnen. Verder kan alles via de app geregeld en/of geregistreerd worden: tijdregistratie, kilometerregistratie, materiaalleveringen met digitale ondertekening, evaluatiemogelijkheden, noem het maar op. Alles is mogelijk binnen de app en als het nog niet mogelijk is, dan maken we het mogelijk.”

Samenwerken om problemen vóór te zijn

InfraApp werkt via een abonnementensysteem. Zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers kunnen een abonnement afsluiten. “In principe werken we met abonnementen op basis van gebruik”, legt Perdon uit. “Dat geldt met name omdat veel partijen gedurende het jaar behoorlijke fluctuatie kunnen hebben qua werkpakket en op deze manier betalen ze bij RailApp alleen voor diensten die daadwerkelijk zijn doorgegaan en volgen de kosten daarmee ook de ontwikkeling van de business. In sommige gevallen is de opdrachtgever zo blij met de mogelijkheden die de app biedt – en dan met name omdat hij of zij steeds de beschikking heeft over de juiste mensen op de juiste plek en de juiste tijd – dat hij/zij zegt ‘als mijn leverancier zelf niet voor de app wil betalen neem ik alle kosten wel voor mijn rekening’.”

Vanaf de Dag van de Infra kunnen dus ook aannemers en professionals in de grond-, weg- en waterbouw hun planning met InfraApp gaan doen. “Het is in de infrasector niet echt heel anders dan in de spoorsector”, zegt Perdon. “Dat vernemen wij continu uit de markt. En zoals RailApp de spooraannemers helpt bij hun planning zal InfraApp dat doen in de infrasector. Natuurlijk heeft het even een aanloopje nodig, dat was met RailApp ook, maar als partijen elkaar nodig hebben en willen samenwerken, dan kun je met het gebruik van InfraApp veel problemen oplossen, maar ze ook vóór zijn. Samen ervoor zorgen dat het werk volgens planning uitgevoerd wordt door professionals, dat is waar InfraApp het leven makkelijker maakt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van Infrasite.nl.